Hejsan,

Vid köpet av hus fick vi en tillhörande byggnad med två hyresrätter i. Det finns först en ytterdörr och sen kommer två innerdörrar till de olika hyresrätterna. Min fråga är om någon vet om det går att sätta i en låskista i en innerdörr så man får ett lås med nyckel som är för en ytterdörr?

Frågan ställs främst för det är en kostnadsfråga där ytterdörrar är avsevärt mycket dyrare men även för att dörren behöver vara relativt smal på platsen den ska placeras.

Kanske är en dum fråga men någon som vet om det är möjligt?

Mvh
Niclas
 
tommib
Ja, det är möjligt. Har för mig att t.ex. Abloy 2016 är lämplig. Googla så hittar du flera varianter.

Edit: 4570 är en bättre låskista, du slipper ha cylindern uppochner. Nackdelen är att den inte är vändbar så du måste beställa rätt utförande.

Inget av låshusen är en godkänd låsenhet ur försäkringshänseende.
 
  • Gilla
Moosys
  • Laddar…
Förutom 2016 som tommib nämner så finns 9456 (DL111) och 4570.
Det är även möjligt att fälla in ett vanligt modullås om täckskyltar används.
Personligen så anser jag att hyresgäster förtjänar en bättre dörr som skyddar bättre både mot inbrott och ljud än en vanlig innerdörr, men det är endast min åsikt.
Många studentlägenheter består av egna rum med låsta innerdörrar i lägenheter med en yttre lägenhetsdörr och där fungerar det.
 
  • Gilla
Moosys
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Förutom 2016 som tommib nämner så finns 9456 (DL111) och 4570.
Det är även möjligt att fälla in ett vanligt modullås om täckskyltar används.
Personligen så anser jag att hyresgäster förtjänar en bättre dörr som skyddar bättre både mot inbrott och ljud än en vanlig innerdörr, men det är endast min åsikt.
Många studentlägenheter består av egna rum med låsta innerdörrar i lägenheter med en yttre lägenhetsdörr och där fungerar det.
Tack ska kolla dessa. Det finns som sagt en ytterdörr redan och sedan kommer dessa dörrar. Men förstår vad du menar.

/Niclas
 
Om ytterdörren alltid är stängd och låst med lämplig och fungerande låsning så stoppas obehöriga redan från att komma in i fastigheten.
Entréer har vanligtvis ett fallås (självlåsande t.ex assa 560) samt en dörrstängare så dörren alltid dras igen och är låst (åtminstone när det inte finns snö i vägen) .
Är de få så kan det fungera med andra lösningar men vi människor är slarviga och glömmer mycket vid stress.
 
  • Gilla
Moosys
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.