Om man tittar på broschyren som gäller vår kommun (Trelleborg) så ska staketets framsida vändas mot granne/gata, men det kanske inte gäller alla kommuner.
 
Man får la ändå lov att uppföra ett plank på max 1.8x3.6 meter i anslutning mot huskropp utan bygglov? Sen om det är närmare än 4.5m från granne så får man kontrollera om det är OK?

Gällande "fel" sida så tycker jag ni ska ta ett snack där om att grannen förser er med material till att klä även den sidan, alt gör det åt er. Man behöver ju inte ha något synligt regelverk alls om man inte vill.

Enklast är nog att ta ett snack där ni typ säger att ni är lite frågande till deras plank och vill höra deras tankar å så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Det verkar som att du oroar dig mer för plankets utseende än dess existens...? I så fall skulle jag koncentrera mig på att få grannen att ge det en snygg sida mot din tomt. Snacka med grannen om det, utan pekpinnar eller hänvisningar till lagar och regler. Det finns ju en möjlighet att grannen inte har kännedom om regler, och inte har tänkt på att plankets baksida syns från ditt håll. Märkligare saker har hänt... Naturligtvis är det grannen som ska stå för både material och arbete även på din sida, eller så gör ni det till ett gemensamt projekt över en öl eller en kopp kaffe. :beer::coffee: Kan ju vara granngemenskapsbyggande! (y)
Oavsett skulle jag kollat upp huruvida planket står på din eller grannens tomt, om några centimetrar stör...
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
Plank kräver bygglov.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
"
När krävs det inte bygglov?
Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen."

Saxat från https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
 
  • Gilla
eemeliie och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När man läser mitt svar i samband med det @AndersS skrev skulle man kunna tro att jag tycker att man ska välja en hårdare linje. Så är det inte, utan jag försöker i sådana här situationer skriva vad man kan göra, utifrån vilka rättigheter man har.

Sen läser jag iofs situationen som att TS inte är nöjd med hur det blivit och då tycker jag iofs inte heller att man ska vara för rädd för att hävda sina rättigheter. Men givetvis bör man först försöka komma överens utifrån vad man får, kan och vill göra.
Ingenting är så enkelt som du vill ge sken av. Om grannen bygger sitt plank planstridigt. Så ska man göra en anmälan till kommunen om svartbygge. Därefter kommer kommunen att ta ställning till problemet. Det är den korrekta vägen enligt juridiken att ta.
Däremot så tycker jag att det viktigaste är trots allt grannsämjan. Vad har jag för glädje av att grannen tvingas ta bort sitt plank men å andra sidan har du en ovän som granne. Grannarna ska man se till att hålla sig vän med. Man vet aldrig vad som väntar. Man kan dessutom räkna med att grannen kommer att köra med millimeter rättvisa.
Det är bättre att rekommendera lösningar som båda parter kan uppskatta. Om grannen sätter upp ett plank vid ens uteplats, så är väl det positivt? Jag slipper se grannen samt slipper betala för det. Att själv spika upp några brädor på sin sida känns som ett mindre problem. Juridiskt sett så behövs det med största sannolikhet bygglov för åtgärden. Det kanske grannen har? Det vet vi inte.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
G Gissemisse skrev:
Om man tittar på broschyren som gäller vår kommun (Trelleborg) så ska staketets framsida vändas mot granne/gata, men det kanske inte gäller alla kommuner.
Det är skillnad på bör och ska...
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P plingplong skrev:
Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?

Förstår era frågetecken, min största fråga här är (med tanke på andras svar) om ni har någonting emot att ett plank uppförs om man tänker att det är ett snyggt och prydligt sådant utan "avigsida" mot er?
 
Ja, vad är problemet egentligen - Att ni får ett plank vid tomtgränsen, eller att ni får ett plank som eventuellt är fult vid tomtgränsen?
 
B Byggdjuret skrev:
Ingenting är så enkelt som du vill ge sken av. Om grannen bygger sitt plank planstridigt. Så ska man göra en anmälan till kommunen om svartbygge. Därefter kommer kommunen att ta ställning till problemet. Det är den korrekta vägen enligt juridiken att ta.
Visst är de juridiska vägarna såsom du beskriver, men det ändrar ju inte de faktum att TS, om det är ett olagligt bygge, har rätt att kräva att det tas bort.
B Byggdjuret skrev:
Juridiskt sett så behövs det med största sannolikhet bygglov för åtgärden. Det kanske grannen har? Det vet vi inte.
Eftersom att grannhörande ingår i bygglovsprocessen och TS inte blivit hörd är det väl ändå rimligt att anta att grannen inte har bygglov, eller?

Beträffande grannsämja tycker jag att det är den som bryter mot reglerna som främst har ansvaret för detta. Jag tycker det tydligt framgår av TS första inlägg att hen bryr sig om grannsämjan medan den som slagit upp planket (givet den information vi har) verkar varit mindre fokuserad på denna fråga.

Edit: Läste om första inlägget och ser att jag i mina tankar verkar ha överdrivit motståndet mot planket som sådant. Vilket iofs inte ändrar det faktum att jag tror att det är ett svartbygge, men väl hur man bör diskutera frågan med grannen.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är de juridiska vägarna såsom du beskriver, men det ändrar ju inte de faktum att TS, om det är ett olagligt bygge, har rätt att kräva att det tas bort.

Eftersom att grannhörande ingår i bygglovsprocessen och TS inte blivit hörd är det väl ändå rimligt att anta att grannen inte har bygglov, eller?

Beträffande grannsämja tycker jag att det är den som bryter mot reglerna som främst har ansvaret för detta. Jag tycker det tydligt framgår av TS första inlägg att hen bryr sig om grannsämjan medan den som slagit upp planket (givet den information vi har) verkar varit mindre fokuserad på denna fråga.

Edit: Läste om första inlägget och ser att jag i mina tankar verkar ha överdrivit motståndet mot planket som sådant. Vilket iofs inte ändrar det faktum att jag tror att det är ett svartbygge, men väl hur man bör diskutera frågan med grannen.
Tja... Tycker väl inte att du kommit med så många konstruktiva förslag för att lösa problemet :)
Först får man bestämma sig för vad man tycket om planket. Är det okej om det är kvar? Då är problemet löst. Om man inte vill ha planket där så får man försöka lägga fram det på ett snyggt sätt. och då samtidigt baka in att det behövs bygglov... Kan vara värt att fundera på om man kan tänka sig någon kompromiss med höjd och gleshet.
Det är inte ditt problem att grannen byggt något olovligt. Man är inte tvingad att anmäla det hela.
Det viktiga är att tänka på att grannen inte ska känna sig överkörd. Att stövla in och berätta att det är olagligt och att han måste riva det direkt är inte så värst konstruktivt. och löser inga problem, men kan skapa.
Det är viktigt att man agerar innan staketet är klart.
 
Vad som är konstruktivt är måhända en subjektiv bedömning. För egen del tycker jag att det är lämpligt att känna till sina rättigheter innan man väljer vilken väg man vill gå.

Att grannens plank är bygglovspliktigt är ju för att värna TS rättigheter i en sån här situation (även om jag iofs, personligen, tycker att man har för stor rätt att invända mot vad grannen gör på sin tomt). Självfallet finns det inget egenvärde i att anmäla bygget, utan värdet är ju att kunna påverka, hindra eller få bort ett plank man aldrig godkänt.

TS har i situationen långtgående rättigheter. Dessa kan hen utnyttja, även om målet bara skulle vara att få framsidan och inte baksidan av grannens plank vänt mot sig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det finns ju varianter som ser likadana ut från båda sidorna. Det kanske är lite dyrare, men du kanske vill vara med och betala för att få det lite snyggare?
 
  • Trästaket som ser likadant ut från båda sidor, intill en röd husvägg med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träspaljé på altan med enhetlig design synlig från båda sidor, monterad i ett skogsnära område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå staketsektion intill ett hus som ser likadan ut från båda sidor, föreslagen för estetiska syften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
svirrsvirr och 4 till
  • Laddar…
R Rojo72 skrev:
Plank kräver normalt sett bygglov, till skillnad från genomsläppliga staket upp till 90 cm. Just saying...
Det där stämmer inte i iaf Göteborg. Här är det bygglovsfritt om:
- Det är under 1,1 meter, ELLER
- Det är >50% genomsiktlighet

Om det är <50% genomsiktlighet och över 1,1 meter räknas det som ett plank och kräver bygglov. Staket får vara hur höga som helst och är bygglovsfria.
 
B Byggdjuret skrev:
Tja... Tycker väl inte att du kommit med så många konstruktiva förslag för att lösa problemet :)
Först får man bestämma sig för vad man tycket om planket. Är det okej om det är kvar? Då är problemet löst. Om man inte vill ha planket där så får man försöka lägga fram det på ett snyggt sätt. och då samtidigt baka in att det behövs bygglov... Kan vara värt att fundera på om man kan tänka sig någon kompromiss med höjd och gleshet.
Det är inte ditt problem att grannen byggt något olovligt. Man är inte tvingad att anmäla det hela.
Det viktiga är att tänka på att grannen inte ska känna sig överkörd. Att stövla in och berätta att det är olagligt och att han måste riva det direkt är inte så värst konstruktivt. och löser inga problem, men kan skapa.
Det är viktigt att man agerar innan staketet är klart.
Problemet är inte helt och hållet löst om TS accepterar det, om det är ett svartbygge (vilket inte är helt utrett i tråden). Finns bygglov, eller bygglov inte behövs är det bara att acceptera. Grannen borde ändå informerat TS om projektet med tanke på grannsämjan. Om det är ett svartbygge som TS accepterar kan det skapa problem senare om någon annan flyttar in efter TS , som inte accepterar det. Också potentiella problem för granne vid försäljning, men det är ju inte TS problem.
Vill nu TS inte ha ett plank där (oavsett fin eller fulsida) går det att resonera med grannen, alternativt anmäla till stadsbyggnadskontoret, går även att göra anonymt. Bäst är att fråga grannen rakt på sak vad hen bygger, hur det ska se ut osv. Är det då något TS inte vill ha, och som TS inte vill ha där och som kräver bygglov som inte finns är det bäst att ta upp detta på en gång med grannen. Om TS svarar när grannen då beskriver sitt projekt " jaså jaha du bygger ett två meter högt plank i tomtgränsen med reglarna mot mig" och inte säger så mycket mer där och då kan grannen se det som ett medgivande , att hen informerat och TS inte hade några invändningar. Så säg direkt vad du tycker.
Förstår inte varför grannen skulle känna sig överkörd om hen struntat i regelverket, alternativt inte brytt sig om att ta reda på vad som gäller.
Jag tycker inte grannsämja innebär att någon ska acceptera svartbyggen hen inte vill ha i sin närhet.
Men allt detta kanske är icke-frågor, TS kanske bara vill ha finsidan av planket mot sig. Och det går att lösa genom att vända på det eller genom att ha två finsidor.
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.