Hej,
På fredag ska jag gjuta platta för tillbyggnad 35 kvm 10 cm, 30x30 kantbalk.
Har beställt halvflyt S4.
Ska lägga parkett

- behöver man vibrera? (Enligt leverantör nej)
- hyra helikopter för att glätta eller funkar det förhand med stålsvärd?
- beställde ganska exakt mängd(utan att räkna bort armering etc), sjunker det ihop nått så man behöver mer?
 
Med flyt behöver du inte vibrera betongen, se bara till att när du lägger ut betongen fördelar den över hela plattan så att stenen i betongen fördelas över hela plattan.

Jag glättade inte min platta när jag gjöt. Med helikopter är det lätt att misslyckas och ska du lägga parkett finns det ingen anledning till att gör det.

Beställ 10% extra, är formen lite ojämn eller några millimeter större blir det snabbt stora volymer. Det är bättre att lägga det i en grop någonstans än att var tvungen till att flytspackla för att komma upp i nivå.
 
Den betongen ska vibreras. S4 är en konsistensklass. S1 är trögast och S5 är fullflyt. SKB är självkompakterandebetong som ej ska vibreras. Håller med föregående inlägg om att beställa 10% extra. Jag rekommenderar att glätta all betong. Har du ej kunskapen att framföra en glättare och vet i vilket skede skurningen (tallriken) är klar och när vingarna ska fram (glättarbladen) bör du ta hjälp av erfaren golvgjutare. Eller beställa konsistensklass S5 och sloda ytan väldigt noga gärna åt båda håll om du hinner med och ev slipa plattan efter 1-2 med en ABS eller HTC slip.
 
  • Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Den betongen ska vibreras. S4 är en konsistensklass. S1 är trögast och S5 är fullflyt. SKB är självkompakterandebetong som ej ska vibreras. Håller med föregående inlägg om att beställa 10% extra. Jag rekommenderar att glätta all betong. Har du ej kunskapen att framföra en glättare och vet i vilket skede skurningen (tallriken) är klar och när vingarna ska fram (glättarbladen) bör du ta hjälp av erfaren golvgjutare. Eller beställa konsistensklass S5 och sloda ytan väldigt noga gärna åt båda håll om du hinner med och ev slipa plattan efter 1-2 med en ABS eller HTC slip.
Läste inte tilllräckligt noga gällande S4 och tar fram skämskudden :(
 
N NoOne2k skrev:
Läste inte tilllräckligt noga gällande S4 och tar fram skämskudden :(
Det är lugnt . Lite farligt det här med uppfattningar av betongkonsistenser jag har hört flera prata om "självnivellerandebetong" vilket absolut inte finns.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för era åsikter.
Intressant är dock att leverantören säger att vibrera s4 vid gjutning av villaplatta gör mer skada än nytta.
 
Intressant vore det att veta vilken leverantör du har och exakt vilket recept du beställt.
 
Vibbfri (skb)
c28/35
stenmax 16mm
Flytsättmått 680mm
vct 0.6

Gjöt i november och hade därför varmvatten i betongen.

Pumpade betongen och hade därför i lite flyt (flyttillsats).

Vi slodade endast på inrådan från erfaren betongarbetare. Det är tydligen svårt att köra helikopter på en skb. Fick rådet att istället slipa efteråt så som @byggolle skriver.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.