Hej!

Jag efterlyser spartips vid nybygge! Vi kan ex. tänka oss att tapetsera och måla huset utvändigt.

Tillval, frånval, egen arbetsinsats - alla tips mottages tacksamt!
 
Josefine :

Alla typer av arbete kan du dra av om ni har kunskapen och tid o ork att göra det själva. Vi drog bort målning, kakling och El posterna med fullt avdrag.
 
Du, kolla litet i gamla trådar här vad folk gjort själva..
 
Bob_the_builder
Tack för era svar!

Jag ska kolla runt mer på forumet och kika in hemsidan genast!
 
Men tänk på att materialavdrag får man oftast inte ut 100% av vad det kostar i deras prislista... :-/

/PH
 
Förbered fnoga, ta ur en del av inventarierna och leta billigare via nätet exvis vitvaror, måla själv mm
 
Vitvaror på extrapris på OnOff eller Elgiganten (eller annan butik) är oftast billigare än att köpa från husleverantören.
Min erfarenhet i alla fall, dessutom kan man köpa precis det man vill ha.
 
Vi skulle få drygt 12-13000 om vi drog ut alla vitvaror i vårat hus. Inte mycket, mao. Samma sak med köket, där får vi ett avdrag på 13000, vilket knappt räcker till ett nytt kök. Enligt hustillverkaren beror detta på att de (hustillverkarna) får så stora rabatter från vitvaruföretag o.likn, för att använda deras varor i sina hus. Som exempel nämnde han att deras kökstillverkare (Ballingslöv) lämnar över 50% rabatt åt dem.
 
ngr tusenlappar spara man lätt på att inte beställa en sopcontainer. sortera och åk till kommunens återvinningscentraL.
Vi har byggt i 4,5 månad och 160:- är den enda utgiften för detta ändamål.
 
Jag tycker inte att man skall spara in på att göra " det som syns " ( målning, tapetsering och dylikt ) själv om man inte har den kunskap som målare och snickare har eftersom det kostar kanske inte så mycket mer att få det perfekt, gentemot att få det 80% om man gör det själv, men jag tycker att om man kan så kan man spara på att göra övriga bitar själv.
 
Frågan är om du "spar" genom eget arbete. Är det kanske inte så att du spar mer genom att inte ta ledigt ifrån det arbete du klarar av istället för att "leka" hantverkare?

Tid är pengar, som det bakant heter. Eget arbete innebär mycket tid, tid som kanske kan användas på bättre sätt. Glöm sedan inte att trädgården tar mycket tid och kraft att anlägga. Kan ju vara skönt att ta sig an den utan att redan då ligga på gränsen till sammanbrott efter allt tapetseraden, kaklande mm.

/Experten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.