Veckans quiz är en favorit i repris där vi testar våra kunskaper i svåra ord som snickaren svänger sig med:

Quiz: Vad pratar snickaren om? https://www.byggahus.se/quiz/35-vad-pratar-snickaren-om

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera frågorna.

Snickare Frank arbetar med att bygga en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på snickaren Frank när han byggde vår tillbyggnad.
 
Redigerat:
9 av 10. Bönhasen hade jag ingen aning om och verkar vara i gott sällskap om det :D
 
  • Gilla
varmkorv och 2 till
  • Laddar…
Fråga 10
centrumavståndet
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 4319 personer (90%) av de 4787 som gjort quizet.
En god anledning att fira i kväll med ett glas rött! :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bönhas måste ju vara något dialektalt, har aldrig hört ordet. Någon får gärna förklara var det kommer ifrån.
 
Ok jag löser inte korsord och levde inte på 1800 talet. I den mån bönhas används i dag så är det nog mer i korsord än i dagligt tal. citat från länkade artikeln. Konstigt att ha med i ett quiz om byggsnack.
 
Eller också tänker man: Oj, det ordet kunde jag inte - vad kul att lära sig något nytt ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fick 9/10 i detta testet vilket är bättre än förväntat.
Jag gillade att testet hade med bönhas då det blivit vanligt med både bönhasar och slashasar på byggen.
Jag missade fråga 9 om lanternin där jag gjorde en koppling till lanterna och tänkte ljusinsläpp i källare.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 4590 personer (90%) av de 5080 som gjort quizet
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10 av 10, skäms på mig annars då man jobbar med snickare! Men så svåra var dom väl ändå inte?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10
Tackar hönsinge hantwerksbryggeri som under sin provsmakning förklarade vad en bönhas var. (Alla deras öl är namngivna efter gamla yrken)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
10/10.

Helt oförtjänt, då jag rågissade helt utan en aning på två, och smartgissade på två där man liksom kunde välja bland det mest logiska. Hade lika gärna kunna blivit 6/10 alltså ... ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Missade ett poäng: bönhas. Kanske för att jag är en själv? Vissa blinda fläckar tänker jag nog behålla fast jag kan allt ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.