Hej!

Min CTC pelletspanna har en lampa som blinkar på innetempgivaren då något är fel i pannan, oftast att pelletsen tagit slut utan att jag tänkt på det...

Nu skulle jag vilja inkludera det här larmet i mitt Z-wave-system för att minska risken att jag missar det.

Så här ser kopplingsschemat för pannan ut (sid 45 och 48 är de av intresse):
http://www.ctc.se/files/manuals/16210114.pdf

Från dem sluter jag mig till att det är den pinnen som CTC kallar 1 som är av intresse, 2 och 4 är innetempmätaren.

Jag tänkte lite på att jag kunde mecka in en sån här i dosan som utgör innegivaren:
http://www.fibaro.com/manuals/en/FGBS321-Universal-Sensor/FGBS321-Universal-Sensor-en-2.1-2.3.pdf

men då måste den strömförsörjas på ngt vis. Jag gissar att temperaturmätningen på CTCn består av ngn slags tempresistor så att CTCn mäter resistansen över ledarna 2 & 4 och översätter det till en temperatur? Isf borde det inget vara en god idé att strömföra universalsensorn med de två sladdarna.

Någon som har några idéer? Batterier? Koppla sensorn direkt inne i pannan? Någon idé om var den kan strömförsörjas isf? Finns det ngn annan sensor som är bättre? Eller någon helt annan idé?

Tacksam för allt.
 
Fick du till det?
 
Gammal tråd ser jag, men ändå ;)

Jag har en Bequem 20D till vilken jag kopplat en vanlig nexa strömbrytar-sändare till larmutgången på, den har ett eget litet CR2032-batteri. Det funkar klockrent, jag får SMS och email om larmet går. Så har jag en wifi-kamera som tittar på brännarens display så jag kan gå in via Imperihome och kolla orsaken till larmet. Sedan är brännaren kopplad i vägguttaget via en nexa-strömbrytare, så att jag kan slå av och på brännaren på distans. Ibland löser sig visa problem så enkelt ;)


Det körs via en Vera Edge.


För CTC'n så borde det ju finnas en dedikerad larmutgång, kan man tycka, men det syns ingen i schemana. Så ja, det är nog anslutning 11 på plinten (1 på innegivaren), som man kan använda. Man får mäta på den och se hur den är kopplad för att plocka signalen på ett korrekt sätt. Jag hade satt sändaren i brännaren, gott om plats att få in den och skruvplintar att ansluta på.
 
Tack thomasx, tror också på batteridrift. Får mäta på 1:an på treledarkabeln till innegivaren och se vad jag kan få fram. Är som fonkymonky en diod på innemätaren som tänds vid fel på pannan (kör själv EcoAir, men det är samma sak). Finns ingen dedikerad larmutgång vad jag har kunnat se.
 
På ett eller annat vis går det säkert att få det att funka, gäller bara att klura ut hur de kopplat styrningen av dioden, samt koppla in sändaren på rätt sätt. Antagligen är dioden styrd via en transistor mot spänning eller jord, och det gäller då att koppla sändaren över motsvarande två anslutningar, möjligen måste den kopplas "åt rätt håll".

Lite intressant är också vad anslutningarna 14 och 15 är till för, eller om de bara inte är kopplade någonstans.
 
Hej,

Löste det sig? Tänkte göra något liknande på en BeQuem 20D, vilken har dedikerade larmrelä. Osäker hur man strömför universalsensorn.
 
T thomasx skrev:
Gammal tråd ser jag, men ändå ;)

Jag har en Bequem 20D till vilken jag kopplat en vanlig nexa strömbrytar-sändare till larmutgången på, den har ett eget litet CR2032-batteri. Det funkar klockrent, jag får SMS och email om larmet går. Så har jag en wifi-kamera som tittar på brännarens display så jag kan gå in via Imperihome och kolla orsaken till larmet. Sedan är brännaren kopplad i vägguttaget via en nexa-strömbrytare, så att jag kan slå av och på brännaren på distans. Ibland löser sig visa problem så enkelt ;)


Det körs via en Vera Edge.


För CTC'n så borde det ju finnas en dedikerad larmutgång, kan man tycka, men det syns ingen i schemana. Så ja, det är nog anslutning 11 på plinten (1 på innegivaren), som man kan använda. Man får mäta på den och se hur den är kopplad för att plocka signalen på ett korrekt sätt. Jag hade satt sändaren i brännaren, gott om plats att få in den och skruvplintar att ansluta på.
Hej Thomas, jag har också en BeQuem 20D, tänkte använda fibaros universalsensor för att plocka ut larmet. 20D har larmrelä 51- NC 52-C 53-NO, mot vilken kopplar du sensorn? Vilken Nexaprodukt är det du använder?
 
Använd en Fibaro Door sensor. Den har plint för inkoppling av potentialfritt relä. Se sidan 8 i manualen.
 
  • Gilla
Weyland
  • Laddar…
Ok, tack för förslaget, det skulle funka bra, det skulle lösa strömförsörjning och samtidigt varna. Kollade manualen sida 8, har du koll på vilket relä på brännarens kretskort som GND och IN skulle kopplas mot? NO, C, NC?

Från manual, sid 8:
GND (GROUND) - ground terminal
IN - potential-free input
 
Du ska använda NO. Om det bara är en skruv så ska den andra tåten kopplas in någon annanstans. Jag gissar på C. Har du kopplingsschema eller liknande på pumpen?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ska använda NO. Om det bara är en skruv så ska den andra tåten kopplas in någon annanstans. Jag gissar på C. Har du kopplingsschema eller liknande på pumpen?
OK, NO för potentialfria.

Du ser elschema på sidan 6, relä 51-53 är larmrelä.
http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem 20 tapp SWE1.pdf
 
Jag gissar att 52 är gemensam för NO/NC. (NO = Normally Open, NC = Normally closed). Någon som är mer van vid reläer kanske kan svara..
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag gissar att 52 är gemensam för NO/NC. (NO = Normally Open, NC = Normally closed). Någon som är mer van vid reläer kanske kan svara..
Tack för info, tar frågan vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.