Vi renoverar källaren och har plockat ner alla element (vattenburet) för att putsa om väggarna. Är det någon vits med att köpa nya radiatorer, är nya bättre på något sätt? Eller går det lika bra att sätta tillbaka de gamla?

Gamla demonterade radiatorer står på ett byggprojekts golv mot en rå tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det finns radiatorer för högtempsystem resp lågtempsystem. Det senare är väldigt bra ifall man värmer med värmepump.
 
Det är ingen skillnad på låg eller högtemperatursystem, det är bara dimensioneringen som skiljer.
Ett element i ett stort rum kan vara ett högtemperatur system, medan SAMMA element i ett litet rum troligt blir ett lågtemperatursystem.

Är man snål så kan man flytta element från stora rum till små och köpa nya till de stora rummen.

Marlen:
Nya element med samma storlek är inte effektivare, se bara till att de är rena och dammfria.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Passa på att spola ur dem.
 
Y
Röstar på att behålla dessa. Den äldre rymmer massa vatten. Dom nyare har dubbla paneler och flensar. Vilket är bra så behöver "pannan" inte tillverka lika mycket värme.

Hade det bara varit en panel hade jag röstat på byte. Den äldre kanske kan ersättas med något som passar bättre in med nutiden men det är en smaksak för er att avgöra.


Däremot är det snart dags, eller redan nu, att byta dom termostatrattarna.
Tror det är denna https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2990/
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Däremot är det snart dags, eller redan nu, att byta dom termostatrattarna.
Tror det är denna [länk]
Ursäkta offtopic:
Oj, jag som tyckte de såg relativt nya ut... hur vet man när det är dags att byta? Vad brukar hända med äldre? Jag tycker jag haft jämnvarmt i huset hela vintern, vad kan jag vinna på att byta mina 30-åriga termostater?
 
Om ni tidigare har varit nöjda med värmen i källaren kontra resten av huset, så skulle jag också rösta på att behålla dessa.
Passa på att kontrollera så termostatventilerna funkar och inte har kärvat. Själva termostatdelarna går att byta efter inkoppling om funktionen är dålig.
 
Y
F fredrik.johansson skrev:
Ursäkta offtopic:
Oj, jag som tyckte de såg relativt nya ut... hur vet man när det är dags att byta? Vad brukar hända med äldre? Jag tycker jag haft jämnvarmt i huset hela vintern, vad kan jag vinna på att byta mina 30-åriga termostater?
Dessa är termometrar som i det dolda ljusterar värmen i radiatorn.
Efter ett antal år blir dessa dåliga. Men det märker man kanske inte av,
förrän dagen kommer när radiatorn knappt blir varm alls.

Och man kan vänta till den dagen. Fast, Marlens mål var nu att överväga effektivare alternativ och tänkte då radiatorer. Hennes är dock så stora och motsvarar samma saker man köper nytt i butik så det är meningslöst. Däremot kan man göra som Martins bra råd och spola ut eventuell skit, och kanske som mitt förslag att byta ut dom gamla rattarna som kanske kärvar och inte alls jobbar som dom ska.

Hur märker man att det är fel på dom?
Jo. Säg att radiatorn är kall fast den borde vara varm.
Och ditt rum är kallare än 20 grader.
Då tar du av ratten, kollar om piggen på radiatorn rör sig fritt. Vilket den tydligen gjorde. och radiatorn blir varm medan ratten är bortplockad.
Du sätter tillbaka ratten och märker att du måste använda kraft för tvinga på den när du ska skruva.
- Då är den defekt. Ratten tror ditt rum är varmt och vill strypa radiatorn...

Det du kan vinna är att den mäter av ditt rum rätt och din finjusterar värmen bättre.
Men, för sanna värmepumpstokar, så ska man inte ha rattar alls utan justerat in alla radiatorer att jobba rätt. Då får du ut full effektivitet påriktigt.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.