Tryckströmbrytaren kan du i princip utesluta eftersom den styr en kontakter då blir isf kontaktorn den troligare där. Har du kollat alla anslutningar på vägen till motorns plint och att skyddet är rätt inställt? Bryt strömmen och dra åt och känn på alla anslutningar.

Har du inte möjlighet att mäta strömmen kan du om det finns gott om vatten göra ett enkelt prov Tappa vatten med en kran så mycket öppen att pumpen i princip aldrig stannar du kan ligga lite under stopptrycket. Kör så en längre stund kanske 10-15 min låt den vila lite och upprepa några gånger. Så kan du få en vettig uppfattning kring hur motor och skydd beter sig.
 
Tack för ditt svar. Motorskyddet är ställt på 5A och såvitt jag vet har det stått där hela tiden, åtminstone de senaste 3 åren. Så det borde vara korrekt. Kontaktorn kan väl fysiskt bara bryta/sluta all faserna samtidigt. Så,antingen funkar det eller inte. Jag ska gå över alla kabelkopplingar och sedan köra låta pumpen gå som du föreslår för att se om det ger något. Känns lite hopplöst med ett fel som kommer så sällan. Är lite inne på om det kan vara att pumpen/motorn skulle ha svårt att starta om den råkar stanna i just ett visst läge.
 
Om kontaktorn är sliten så att den ibland bara gör helt på två faser så kommer motorskyddet att lösa ut. Hur ser kontaktorn ut och hur låter den?

Om pumpen är sliten eller igenbeckad så att den går tyngre eller längre perioder så kan det göra att motorskyddet kommer närmade gränsen för att lösa ut. Var det snålt inställt innan kanske det räcker för att det skall inträffa ibland men oftast inte. Vad är märkströmmen på motorn?

Om mängden vatten som tas ut har ökat kan det också räcka för att ibland gå över gränsen för motorskyddet. Har du provat att öppna kranen och spola en längre tid för att se om det löser ut?

Att motorn har svårt att starta från ett visst läge borde eftersom det är en asynkronmotor bero på något mekaniskt. Går den lätt och jämnlätt att vrida hela varvet? Att själva motorn skulle vara känslig för i vilket läge den stannat tror jag att du bara kan stöta på vid andra sorters motorer.
 
Nu har pumpen gått ytterligare ett år, men i natt hände det igen att motorskyddet löste. Jag har följt alla råd och letat lösa anslutningar, låtit pumpen gå över en timme i sträck, vilar 15 min och sedan kört igen. Allt utan problem. Jag tänker nu pröva att byta motorskydd och kontaktor. Mest på vinst och förlust för jag kan inte komma på något annat att göra. Men har en tanke. Som någon nämnde kanske motorskyddet är korrekt inställt men lite på den marginella sidan så det räcker med en liten störning samt att pumpen blivit äldre. Jag kan inte räkna på vad som är rimliga inställningar på motorskydd, men det står på 5A. Vore det fel att pröva att öka det till 6A, eller riskerar jag att bränna motorn då?

Bifogar bilder på motorns märkplåt, efter som den sitter dåligt till på insidan så blir den delad på två bilder. Vore mycket tacksam om någon som kan räkna på motorskydd kunde hjälpa till med vad som är en vettig inställning på motorskyddet.

Märkplåt på en GRUNDFOS-pump visar specifikationer, inklusive 2,20 kW och 220-240V, delvis skymd av en vit komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkplåt på motor med specifikationer i suddig och delvis dold bild, svårläst teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorskydd med inställningsvred på 5A och etiketter märkta "Belysning Pump", "Motorskydd Pump", "Radonavsk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt skylten har motorn märkströmmen 5.1 A. 5.1 A gäller vid märklast, dvs när motorn belastas så att den ger 2.2 kW på motoraxeln, och det är väl inte sannolikt? Dvs den faktiska strömmen ligger en liten bit under 5 A. Så motorskyddet är nog bra inställt som det är.

Man skulle ju gärna vilja observera vad som händer när det går fel... När det sker så sällan är det svårt att misstänka en undermålig produkt. Kanske hellre grus i pumpen? Men man kan alltid mäta spänningen över kontakterna för att se om det finns tendenser till glapp som i sällsynta fall blir påtagliga.
 
Hur mycket luft har du i hydroforen? Har man för lite luft där så kommer pumpen att starta och stanna med korta intervaller och då startströmmen är betydligt större än driftströmmen brukar pumpar som arbetar mot för liten "luftkudde" lösa motorskyddet.
 
Tack för era svar snabba svar. Då låter jag bli att ändra ström på motorskyddet.

Efter pumpen sitter en liten hydrofor på bara 60 liter. Den är förtryckt enligt instruktionerna, dvs ca 0,5 bar under tryckgivarens tillslag. Efter denna lilla hydrofor sitter en Radonett radonavskiljare. Radonetten pumpar sedan upp trycket i den stora hydropressen. Pumpen lämnar större flöde än vad Radionetten klarar av att ladda hydropressen med, och så ska det vara enligt Radionettens installationsanvisningar. Så det blir ett par stycken start och stopp på pumpen för var gång Radionetten laddar hydropressen. Dvs fler och kortare gångtider än om pumpen laddat hydropressen direkt. Givetvis kan man sätta en större hydrofor mellan pump och Radionetten, men det har inte behövts tidigare.
 
Trode jag hade hittat ett fel. Den lilla 60l hydropressen läckte lte vatten från flänsen där den tätade mot gummiblåsan. Strålande tyckte jag och bytte den. Tyvärr har det inte hjälpt, utan ibland slår fortfarande motorskyddet ut. Eftersom gårdeen är beroende av att vattnet funkar och jag ofta är borta så byter jag nu pumpen.

Tänker beställa Grundfors SQE 2-70 paket med färdig kabel från Rinkaby. Vad jag inte är säker på är vilken anslutning pumpen har mot PEM slangen. Det står RP 1 1/4. Vad motsvarar det? Är det en 32R, eller något annat? Och ut eller invändig gänga på pumpen?

Kabel kommer med pumpen, som kopplas till kontaktorn som tryckströmbrytaren styr. PEM slang och wire tar jag och flyttar över från nuvarande ejektor. Utöver PEM koppling och klammer för kabel så är det väl inget annat som jag bör beställa för att få ihop det? Eller har jag glömt något?
 
Trådlyft: Hur gick bytet, var det svårt/mycket jobb?
 
Bytet var inga konstigheter. Väldigt straight forward. Eftersom PEM slangen är lång så är det svårt att lyfta upp pumpen själv. Det krävs minst två, en för att dra upp pumpen och en för att ta hand om slangen. Man vill inte riskera veck på slangen. Hade inte skadat att vara två som matade undan slangen, 60 meter blir långt, men en för detta funkade. Hade två avvikelser dock. Först så visade det sig att min slang var skarvad ett par meter ner, från PEM till PEL vilket gjorde att jag hade fel koppling hemma. https://www.byggahus.se/forum/threads/koppling-till-pel-34-4-6mm-o-djupvattenpump.316590/

Sen var det en liten kant eller ojämnhet i borrhålet ungefär halvvägs ner som pumpen stannade på. Där blev jag först nervös, men med lite lätt lirkande som kom pumpen förbi detta utan problem. Man vet ju aldrig hur ett borrhål ser ut hela vägen ner. Denna pump är dock väldigt smal, och jämfört med diametern på foderröret så var det stora marginaler.

Har sedan bytet för ca två år sedan gått utan minsta problem-
 
  • Gilla
henq
  • Laddar…
Tack för info, kul att höra att det blev bra!

Jag står inför liknande jobb i framtiden, men än så länge funkar ejektorpumpen fint.
 
J johanfa skrev:
Din pump ser lite "trött" ut ... åtminstone på ytan :) ... prova att snurra på fläktbladen med en skruvmejsel... går den lätt eller trögt? Kan motorskyddet ha löst ut för att den hade kärvat fast ?
kan man smörja upp motorn och hur om den kärvar eller vad brukar man gör då tro?
 
Hej, vi har flyttat in i ett hus för 2 veckor sedan, pumpen har efter cirka en vecka stannat. Motorskyddet slår ifrån. När man sätter på igen hör man ljud men den spinner inte igång. Jag hjälpte den igång med en mejsel genom att snurra kylfläkten i toppen sedan gick den hela dagen men slutade igen efter ett dygn, vad är mest sannolikt felet?
 
B boojy skrev:
Hej, vi har flyttat in i ett hus för 2 veckor sedan, pumpen har efter cirka en vecka stannat. Motorskyddet slår ifrån. När man sätter på igen hör man ljud men den spinner inte igång. Jag hjälpte den igång med en mejsel genom att snurra kylfläkten i toppen sedan gick den hela dagen men slutade igen efter ett dygn, vad är mest sannolikt felet?
Går den trögt? En asynkronmotor har ofta inte så högt startmoment. Om det skulle gå så trögt att den inte orkar starta så låter den troligen illa när den snurrar också. Plockar du isär pump och motor så går det att avgöra om det är motorn eller pumpen som går trögt. Skulle felet vara att motorn går trögt så kan det gå att byta lager i den.
 
B boojy skrev:
Hej, vi har flyttat in i ett hus för 2 veckor sedan, pumpen har efter cirka en vecka stannat. Motorskyddet slår ifrån. När man sätter på igen hör man ljud men den spinner inte igång. Jag hjälpte den igång med en mejsel genom att snurra kylfläkten i toppen sedan gick den hela dagen men slutade igen efter ett dygn, vad är mest sannolikt felet?
Byt ut säkringarna, du kan ha en fas med trasig säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.