Har köpt hus med en CTC EcoAir.

Tidigare ägare verkar inte ha haft särskilt bra koll så funderar på att boka en lektion med installatören, men tänkte ändå slänga en blänkare om det är någon här som har koll. Sedan kanske just sommaren kanske inte är smidigt tillfälle att göra större ändringar?

Två problem som vi upptäckt hittills är dels att varmvattnet inte räcker till att fylla badkaret, även om vi inte kör med fullt flöde på varmvattnet och dels att badrummet med vattenburen golvvärme är svinkallt, troligen för att man inte har någon inställning på "min från"?
 
P
Ecoair upplevs ofta kunna producera dåligt med varmvatten. Många som kompletterar med en varmvattenberedare. Men prova att använda funktionen "Extra varmvatten" och se om det räcker.

I övrigt måste jag tipsa dig om http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0 som beskriver hur värmepump och panna funkar. Finns många djupa trådar om ecoair på det forumet.

Höll på med mycket inställningar och annat för 4-5 år sedan men sedan jag hittat hur det funkar bäst hos mig så har jag glömt det mesta. Så jag tänker inte försöka besvara din andra fråga.

Något som gav väldigt mycket i min anläggning var att använda en trådlös termometer och justera alla element så att skillnanden mellan in och utgående temperatur är 5-6 grader om jag kommer ihåg rätt. Justeringen gjorde genom att strypa utgående vatten på elementen i mitt fall. Detta gjorde mer för ekonomi och komfort än merparten av alla justeringar av pumpens inställningar. Och de flesta inställnngar görs bäst vintertid när det är hyfsat jämn och kall temperatur
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Tack för forumtips, känns som det kanske är enklare att få svar där :)
 
Vi har exact Sammie problem i huset vi nyss flyttade in i. Hittar ni någon lösning så får du gärna dela med dej
 
Hej

Här kommer lite info om min panna CTC EcoEl 1550/1800:
Aktuell driftinfo:
Ute -3
Panna 44 (70)
Framledning 33 (32)
Panna Nedre 37 (40)
Hetgas 56

Varme i huset är bra.

Men vi har inte tillräkning varmvatten.

Varmvatten räcker inte, vatten blir kallt efter en duschning hur kan jag höja varmvatten temperaturen.

Tacksam för all hjälp som jag kan få för att förstå allt detta. Läser mycket på det forumet du tipsade om men det är inte lätt att förstå..........

MVH:
Manna LCD-display på en CTC EcoEl 1550/1800 värmepanna som visar aktuell driftinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har exakt samma problem, så hoppas du får några svar
 
F Erica Wyse skrev:
Vi har exakt samma problem, så hoppas du får några svar
Många har svart men jag förstår inte.
 
C Classic Art skrev:
Många har svart men jag förstår inte.
Är dom svaren i en annan tråd, kan du skicka länken till dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.