Ska koppla in IKEA-plafond fubbla i hus från -78 med färg på kablar enligt bild. Någon med kvalificerad gissning vad som är fas och nolla av blå och vit? Vidare finns gul och svart. Gul jord?

Tacksam för svar, klarar mig utan tipset att ringa en elektriker, det förstår jag att man kan göra men slipper gärna för en så enkel sak.
 
  • Öppnad takdosa med flera färgade kablar och en vit IKEA-plafond redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Enda sättet att finna ut vad som är vad är att mäta spänningen.
Man ska förutsätta att folk har brukat det dom har haft så att färgerna inte stämmer.

Men ska man gissa så borde blå va noll och vit tändning.
Men mät för att va säker
 
Mitt tips: Blå = nolla, Vit = tändtråd och det är dessa som du behöver till plafonden. Låt de andra vara.
För att vara säker måste du mäta!
 
G gerdin skrev:
Gul jord?
Nej.
Det sitter ju redan ett uttag, använd det?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nej.
Det sitter ju redan ett uttag, använd det?
Svår få plats med innanför plafonden bara. Annars håller jag med. Tack alla för svar!
 
Koppla ojordat, absolut ingen kul till höljet på chans. Har du ojordade vägguttag i rummet har du säkerligen heller ingen jord i din dosa på bild.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle allra först gissa att svart är obruten fas, vit är nolla, blå och gul är tändtrådar och ingen jord.

Sen skulle jag naturligtvis kontrollera detta.
Men detta ser allra mest sannolikt ut, i vart fall. * ehh, se edit nedan ...

Om den blå från uttaget går tillsammans med en av de svarta ner i samma rör, och inga andra ledare i det röret, så är det i princip 100% säkert att svart är fas och blå tändtråd, och röret leder till strömbrytaren.

Men koppla du in lampan till den blå och vita som nu sitter i kontakten, och ingen skyddsjord, så blir det bra.
I praktiken spelar det ingen roll hur du vänder den blå och vita, men har du en markering för L resp N i armaturen tycker jag du sätter blå på L (eller P eller PH eller Phase) och den vita på N.


* edit
Nu när jag kikar en gång till så ser jag att tre blå är ihopvirade i en torix. Och den vita går raka vägen in i ett rör (förmodligen tillsammans med svart då) Det ökar sannolikheten att blå faktiskt är nolla, och vit alltså tändtråd.
Annars sitter det ett takuttag till på samma tändning.

Det var inte så väldigt vanligt att gul förekommer samtidigt som blå nolla. När gula ledare användes som mest brukade gul och blå vara tändtråd och vit och svart fas resp nolla (eller tvärtom).
Jag gissar att denna anläggning är från början av 70-talet.
 
Redigerat:
Tackar för alla svar. Det gick att få in en vanlig stickkontakt under plafonden så jag slapp fundera så mycket och alla lampor lyser. Skippade jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.