Hej

vi har köpt hus och ska lägga om tak. Idag ligger betongpannor på bärläkt som inte bytts sedan huset byggdes i början på 80-talet.

Vi står och velar kring om vi ska välja takpannor (och i så fall tegel/betong?) eller om vi ska välja plåttak. Idag har vi plåttak och jag tycker det är sjukt jobbigt med smattrandet. Mannen är mer inne på plåttak.

Tänkte höra med er i detta forum vad ni föredrar - betong, tegel eller plåt - och varför?
  • Har förstått att plåt är billigare och att man kan få det i takpanneliknanade imitation men också att plåt rostar och smattrar. Finns det någon form av isolering som gör att smattrandet minskar?
  • Vi minns från barndomen att takpannor blåser av. Har takpannekonstruktionen ändrats sedan vi var små (30+ år sedan) så denna risk är mindre idag än vad den var förr?
  • Rörande takpannor, ska man ha tegel eller betong - har förstått att betong är billigare men skiljer något mer? Är intresserad av att ha de svarta blanka takpannorna (det kanske går att få både med betong och tegel?)
  • Sist men inte minst, någon som har någon bra takfirma att rekommendera? Vill även passa på att byta ut stuprör. Har dålig erfarenhet från utländsktalande byggare/målare så är först och främst intresserad av firmor med svensktalande personal som håller god standard. Tipsa gärna om ni har någon takläggare som är bra.
Tack på förhand.
 
TP-plåt hör ju hemma på en ekonomibyggnad, inte på en villa.
Hus byggda på 80-talet passar oftast bäst med betongpannor rent stilmässigt.
 
  • Gilla
Pappskalle
  • Laddar…
P Pappskalle skrev:
Tipsa gärna om ni har någon takläggare som är bra.
ESBERGS VVS & BYGG i Kuttainen kanske?
 
Y
Betong med extra ytbehandling. Exempelvis Monier Protector 2.0. Det är inget som flyger iväg vid hårda vindar.
Håller med om smattret, skulle inte ens överväga ljuddämpningslösningar eller ens utsatt stalldjuren för det.
 
  • Gilla
Pappskalle
  • Laddar…
useless useless skrev:
ESBERGS VVS & BYGG i Kuttainen kanske?
Perfekt, i mina trakter!
 
Y
Ifall du vill kunna argumentera mer med gUben så tänker jag;

* Takplåt som är "billig" är tunn och icke bärande. Du kan inte gå på den för då bucklas det och riskerar även orsaka skador när man lyfter allt upp på taket. Tunn plåt dämpar ljud sämre. Och blir troligen snabbare dålig och i behov av att bytas pånytt.
Exempel: Snabbsökte på priser. Takpannor med extra ytskikt 88kr kvadraten. tunn 0.5mm plåt som ser ut som takpannor 111kr kvadraten. Svar: Takpannor är billigare, håller längre, tystare.

* Takplåt är otympligt att få upp på egen hand, dvs man behöver hjälp. Och det är noga att allt blir rakt. Dvs man behöver kunnig hjälp hela vägen = dyrt.
Pannor kan vem som helst bära en, eller buntar utav så man själv kan stå för endel av jobbet. Och är förlåtande om taket är lite ojämt eller om någon träläkt är någon millimeter fel osv. (Fast det kommer gå åt mer läkt och sånt på taket för alla rader med pannor jämför mot plåt.)

/nu är jag ingen expert i ämnet men har lyckats byta på stugan nästan själv, yrkessnickare märkte ut var läkten skulle sitta sen kunde jag bära och lägga ut pannor själv/ ;)
 
Man måste kolla varför det är plåt från början.
Plåt väger förhållandevis lite jämfört med pannor av betong så det kan vara att hela konstruktionen inte tillåter betongpannor och om du bor i snörikt område även snömängd med i beräkningen.

Jag har själv satt ett plåttak som heter kami terra plegel.
Det ser ut som takpannor och har en sandad yta.
Det är bog bla det dyraste plåttak man kan sätta men man slipper snörasskydd och man kan gå på det utan att halka ner om man nu inte har jättebrant förståss.
Nackdelen är så klart att stora plåttakbitar kan vara svårt att få upp man måste vara minst 2st starka.
Sen var det väldigt jobbigt att kapa plåten pga sanden.
 
T TheGame skrev:
Man måste kolla varför det är plåt från början.
Det är ju inte plåt utan betongpannor.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju inte plåt utan betongpannor.
Ja det har du rätt i, jag tappade bort mig bland inläggen
 
Behöver de bytas? Hur ser de befintliga ut?
 
Vi har plåttak och det är ett elände rent ljudmässigt. Måste skruva upp volymen på max på TVn när det ösregnar. :mad:

Tegeltak är klart vackrast, och väger inte lika mkt som ett betongpannetak.
Både tegel- och betongpannor kan spikas fast så att de inte flyger iväg.

Ljuddämpning av smattrande plåttak = byt till annat takmtrl såsom t ex tegel- el betongpannor.
 
Vi har plåttak och det smattrar inte ett dugg. Däremot smattrar det på plasttaken på altanerna, så om det ösregnar får vi stänga fönstren för att höra något inne. Bytte i somras från gammal galvad korrugerad plåt till Plannja trend.

Däremot isolerar ju plåttak sämre. Byter man pannor mot plåt rakt av kan jag tänka mig att det kan smattra, men lägger man mer isolering emellan först eliminerar man det problemet.

Den där vågiga takpanneimitationsplåten är asful, ta inte den...

Men tegel är snyggast och efter vad jag förstått även billigast (om man inte jämför med skräpplåt).
 
Tegel är snarare det dyraste alternativet.
 
D Daniel 109 skrev:
Tegel är snarare det dyraste alternativet.
Fast i längden är det kanske inte dyrast? Tegel håller ju 100 år, även om underlagspappen måste brytas... om nuvarande betong håller 100 år återstår att se, pannorna från 80talet gjorde väl inte det... och idag är arbete så dyrt att man kastar perfekta tegelpannor och lägger på fulare betong för det inte anses värt att återanvända...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.