Använder Kapex 60 i jobbet. Är väldigt nöjd med sågen!
Saknar dock ett bra stativ till sågen.
Nu ska ett vettigt stativ köpas. Funderar kring vilket stativ jag ska köpa, Festool eller pirat.
En fråga gäller huruvida det är smidigt att ha ett stativ i bilen. Det bästa vore att kunna ha
stativet i bilen permanent. Men jag lever också med att ibland behöva köra skivor, dörrar etc i bilen.
Bilen jag har är en Mercedes Vito. Skulle helst vilja ha ett fritt golvutrymme på 900 mm i bilen.

Använder du Kapex 60? Hur använder du sågen med stativ? Har du nån egen lösning i bilen?
Kom gärna med tankar kring det hela. Måste finnas flera gamla snickar-rävar som har bil :)
 
Vet inte hur "snickarrävarna" löser problemet, (jag använder sågen privat hemma och i stugan) men jag har kört med Festools original på KS120 och den är smidig utifrån att man kan fälla ihop + avståndsmätningen på "borden". Men på min KS 60 så kör jag nu med Dewalts 7033 när jag ska vara på annan plats än hemma och 7023 när jag vill vara mer mobil.
 
Tack för ditt svar, uppskattas!
Buuzzz Buuzzz skrev:
Dewalts 7033 när jag ska vara på annan plats än hemma och 7023 när jag vill vara mer mobil
Hur tänker du skillnaden på "annan plats" och "mobil". För mig blir det lite samma sak.
Spontant känns ju 7033 väldigt smidig. Men hur står den sig tror du om man lägger upp regelvirke på 5-6 m?
 
Ursäkta för sent svar, men skillnaden menar jag är att 7033 är smidigare att ta med sig upp på t ex övervåningen eller om jag ska slänga in såg och bänk i bilen. 7023 är när jag INTE behöver vara så mobil :)
 
Lugnt. Kan säga att det blev ett 7023. Har haft det på 2-3 jobb och är väldigt nöjd med stativet. Gillar hur smidigt det är att fälla upp! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Lyfter min gamla tråd.
Har även en KS60 privat och den kommer stå hyfsat permanent i garaget snart.
Sugen på att ha den på ett MFT-bord. Men om jag förstår det rätt är inte Festools MFT-Kapex anpassat för just KS60? Någon som vet mer om det?
Har för mig att KS 120 & 88 passar på MFT-Kapex och att arbetsytan på ett vanligt MFT då blir samma som anliggningsytan på sågen...? Make sense?
Lockad av idén att ha två bord bredvid varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.