M
Jag har kört igång med renovering av badrummet och plockat bort befintliga gipsskivor. På ett ställe var det svartmögel på en gipsskiva i dusch-hörnet. Nere vid golvet, på den inre skivan enbart (dubbelgips). Duschen har inte använts på mer än 4 år så det Kan väl inte vara färskt? Samtliga skivor ska ju ändå bort för att bygga med plywood bakom nu, men bör jag ändå göra nån slags sanering med nåt medel "runt omkring" där möglet suttit, eller kan man anse att man fått bort det tillräckligt i om materialet som var angripet är borta?
 
Åsa Lund
Är möglet borttaget så är det borta. Det springer inte iväg och kontaminerar andra ytor
 
M
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är möglet borttaget så är det borta. Det springer inte iväg och kontaminerar andra ytor
Förstår hur du menar. Men kan det vara så att det i ett tidigt stadie inte syns? Jag menar, jag vill ju inte riskera att bygga in mögel som nu inte syns, men sen växer till. Eller är det så att om det är torrt så växer det inte?
 
Svartmögel finns som sporer överallt. Där de får vatten växer de och blir synliga.
 
  • Gilla
Marcus Nielsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.