Första inlägget på forumet, vilket jag dock läst sedan många år.

För ungefär ett år sedan köpte vi ett hus med garage levererat av LB-Hus 2005. Garaget är enligt handlingarna 22,7 m2 invändigt och "isolerat (E130)".

Jag är ingen erfaren byggare, men har tidigare gjort en del enklare renoveringsarbeten inomhus. Jag är hyfsat händig, men framför allt väldigt noggrann, så det brukar bli ett bra resultat, men kanske ta längre tid än nödvändigt...

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att ge vårt garage en ordentlig uppfräschning. Såvitt jag kan bedöma är garaget i originalskick, med minsta möjliga invändiga standard. Jag antar att det är vad man får om man köper ett hus "med garage". Allt ser dock ut att vara bra gjort, utom den invändiga finishen som saknas.

Garaget är huvudsakligen tänkt att användas till enklare mekarbeten och förvaring av cyklar, verktyg, gräsklippare, trädgårdsverktyg, och liknande. Vi vill dock att det ska vara rent och fräscht och även kunna användas för exempelvis cykling på trainer och liknande.

Min plan är att spackla och måla tak och väggar och därefter göra något åt golvet. Nu har jag dock fastnat vid nederdelen av väggarna. Vad kan jag göra med regeln, skumplasten och lecamuren? Har funderat på att (1) bara måla över alltihop med väggfärg, (2) putsa lecblocken och sedan måla eller (3) regla med stålregel, sätta gips och sedan spackla och måla. Andra ideér eller tips?

/Rödsvingel
 
  • Oinredd garageinteriör med oslipade väggar och synligt skumplast samt lecablock längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av en garagevägg med synlig leca och isoleringsskum under plywoodpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Röstar på 2
 
  • Gilla
Blalar
  • Laddar…
Y
1... på med färg... ingen mening att det är någon superfinish i ett garage. blankvitt som går att torka rent.
lägg krut på hänga upp verktyg på tavlor, det är a-o för hålla uppe motivationen när man ska greja.
 
Du kan väl sätta några snygga kakel eller klinkersplattor på lecamuren om du ändå har tänkt dig att måla golvet i framtiden. :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
M Micro skrev:
Du kan väl sätta några snygga kakel eller klinkersplattor på lecamuren om du ändå har tänkt dig att måla golvet i framtiden. :)
Smart!
Föreslår som vanligt granitkeramik...
 
Tomture61
Vet ej hur dina lekablock är tätade på utsidan,men du bör täta dessa.Med puts tex.
Annars blåser det luft igenom blocken.
Vet ej hur tjocka dina ytterväggar är , om du behöver isolera mer om det ska värmas upp.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
3 är inte dumt heller. Men du måste ändå vindtäta lecan.
 
Putsa.
 
Om du reglar upp får du möglighet att lägga nya elrör bakom (för uttag, belysning mm) och en helt slät vägg uppifrån och ned. Glöm inte OSB eller plywood för att ha någonting att hänga i.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.