Jag visste inte vara jag skulle posta denna fråga så jag provar här.

Det är så att jag har funderingar på att sätta en dator i ett utrymme där det är svalt och skönt och dra kabel från skärm (som är i ett annat rum) genom väggen.

Hur ska jag gå till väga då? Jag vill ju att det ska se snyggt ut. Tangentbord och mus blir trådlöst. Hoppas ni förstår vad jag menar. :p

Jocke
 
Förstår tyvärr inte vad frågan är; är det hur hålet i väggen skall se ut eller vad du skall ha för typ av kablage?
 
Någon typ kontaktdon som passar till kabeln som går från skärmen eller om man drar kabeln genom väggen på något sätt.

Jocke
 
Kontaktdonet på en vanlig vga kabel är 15 polig hi density dsub. finns på tex elfa.

Dock skulle jag ta upp ett hål genom väggen istället för att på så sätt kunna ända när jag vill. Budgetlösningen på det är två vanliga apparatdosor som man sen skär ur bottnarna på. Tillsätt vanliga täcklock med lämpliga öppningar i så blir det hyffsat snyggt.
 
Så nu har jag tagit upp ett hål i väggen och monterat en dosa.

Nu undrar jag om det finns några bra förlängningskablar till skärmen? Jga köpte en på Biltema (3meter) men bilden blir konstig, text och sånt på skärmen blir liksom dubbelt, så den kabeln får man lämna tillbaka.

Jocke
 
Ja, förlängningskablar finns att köpa.
Men de skall vara av bra kvalitet.
Kolla exempelvis på http://www.dustinhome.se.
 
Inte mycket mer att säga än att grunt har rätt. Ju dyrare och tjockare kabel ju bättre i princip. det tyder på bättre ledare och skärmning.

Har du en hyggligt modern dator och skärm så titta om du inte kan koppla via dvi istället. Denna signal är digital och betydligt tåligare mot lite längre kablar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.