Jag håller på med dränering utvändigt där det kommer sitta isolerade skivor på utsidan istället för på insidan så jag tänkte riva ned allt organiskt material i gillestugan, det jag funderar över är hur jag ska göra med mitt uppreglade golv som bygger upp ca 20cm från betongen? Har ni något bra tips?

Sedan undrar jag hur hade ni gjort med väggarna? Bakom den uppreglade väggen så är det oputsad betong :/ Vore nice om någon kunde ge mig lite bra tips på hur jag skall gå tillväga med detta :)

Tanken är att jag ska ha ett tv-rum m.m där nere :)
 
Casaloco
Hej,

Föreslår att du tittar på en uppreglad ventilerad lösning för golvet tex nivell.

Väggarna kan du antingen bredspackla/puts och sen måla med silikatfärg eller regla upp en ny vägg på insidan med plåtreglar.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Hej,

Föreslår att du tittar på en uppreglad ventilerad lösning för golvet tex nivell.

Väggarna kan du antingen bredspackla/puts och sen måla med silikatfärg eller regla upp en ny vägg på insidan med plåtreglar.
Kollade lite på nivell och det verkar grymt! :D Tack för detta!

Men hur menar du med bredspackling på en oputsad källadvägg?
 
Redigerat:
Sen undrar jag om man behöver tvätta betongväggen med något mot mögellukt som jag misstänker kommer uppstå efter rivning?
 
Casaloco
beror ju givetvis på hur ojämn betongväggen är efter rivning av innerväggen.Är den hyffsat jämn måste du inte putsa betongen utan spackla borde räcka annars kan du putsa hela väggen.
 
känns som att den inte är så jämn utan måste nog putsa väggarna, finns det någon form av puts som man kan spruta på väggarna? eller måste man blanda och slänga på förhand?
 
rekommenderas det att man ventilerar golvet i gillestugan när jag lägger ett nytt upphöjt golv?
 
Golvets utförande beror framförallt på om det finns fuktproblem i plattan.
Om hela plattan i gillestugan är torr så kan det klara sig utan ventilerat golv.
Finns det ngn form av fuktproblem så är ventilerat golv det enda som fungerar.
Ett ventilerat golv säkerställer en god nattsömn om man är bekymrad för fukt. Det bör inte heller bli några problem vid en ev försäljning senare.

Om plattan är torr och man inte vill ha ett ventilerat golv så bör man ha ett vanligt obehandlat massivt plankgolv, som tillåter den markfukt som alltid letar sig upp, (även med en torr platta), att inte bli stående under golvet.

Vill du ha ngt annat golv så är det ventilerat golv som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.