L
Har nyligen övertagit ett hus, som har rabatter runt huset. Nu är det så att jag är nog lite korkad när det kommer till hur dessa ska skötas.
Det är redan planerat en massa i dessa. Nu är det fina lökar som slagit ut.
Vad ska man göra för att hålla allt i ordning? Jag har små spadar och räfsor. Men dessa vågar jag inte använda med risk för att sabba något.
Ska jag dra bort gräs, på med mera jord. Ska man täcka över rosenbuskar? Jag köpte en ny rosenbuske nu, när kan man sätta ner den?
 
BirgitS
Just nu ska du nog inte göra något med jorden för du vet ju inte än vad som kommer upp. Om en månad eller så (när björken har musöron) och det börjar växa lite kan man se till att hålla efter ogräs, framför allt att gräset (om det är direkt mot en gräsmatta) inte växer in i rabatterna. Maskrosor kanske du också känner igen och kan dra/gräva upp. I maj kan du också gödsla rabatterna, gärna med en sort som innehåller hönsgödsel, och som är avsedd för rabatter enligt information på säcken. Hönsgödsel innehåller fler sorters näringsämnen än konstgödsel som blåkort och dessutom mullämnen som är bra för jorden.

När lökarna har vissnat ner i maj (eller så) tar du bort de vissna bladen så att det ser snyggt ut. Lägg dem gärna i en kompost så blir det jord/näring till nästa år.

Låna (eller köp) en eller ett par böcker om trädgårdsskötsel där du kan läsa på om grundläggande saker som gödning, vattning mm. Se om du kan få fram vad det är som kommer upp under våren och sommaren (fråga här om inte annat), skriv upp vad du har på olika ställen, när de blommar och hur höga växterna är, samt om det är något du inte gillar. Den informationen kan du sen använda för att fundera på om det är något du vill ändra på.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
BirgitS
L Lolight skrev:
Ska man täcka över rosenbuskar? Jag köpte en ny rosenbuske nu, när kan man sätta ner den?
Är det tjäle i marken?
I så fall är det bra att täcka sånt som har gröna blad, t.ex. rhododendron, när det är starkt solljus. Om dina rosor står i ett läge där det blir väldigt varmt på dagen, så att det är risk för att de börjar slå ut sina blad, medan det fortfarande kan bli flera minusgrader på nätterna kan det vara bra att täcka dem mot solljuset.

Börjar knopparna spricka upp på den nya rosen?
I så fall är det bra om den får vara ett skyddat läge (skuggigt, lä, varmt) och omskött med lite vatten tills andra rosor har kommit lika långt. Förutom om den är barrotad (inte har växt upp i en kruka) för då behöver den komma ner i jorden så fort som möjligt för att inte rötterna ska torka bort.
Men om du köpte den i en lokal trädgårdsbutik är det bäst att fråga i butiken för de känner ju till dels rosens "historia" och dels hur klimatet är där du bor.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
L
BirgitS BirgitS skrev:
Är det tjäle i marken?
I så fall är det bra att täcka sånt som har gröna blad, t.ex. rhododendron, när det är starkt solljus. Om dina rosor står i ett läge där det blir väldigt varmt på dagen, så att det är risk för att de börjar slå ut sina blad, medan det fortfarande kan bli flera minusgrader på nätterna kan det vara bra att täcka dem mot solljuset.
Läget är helt klart sådant att temperaturen varierar mycket. Varmt och soligt på dagen och kallt på nätterna. Har ingen rhododendron mot söder. Har en stor i norr och den står oftast i skugga.
Börjar knopparna spricka upp på den nya rosen?
I så fall är det bra om den får vara ett skyddat läge (skuggigt, lä, varmt) och omskött med lite vatten tills andra rosor har kommit lika långt. Förutom om den är barrotad (inte har växt upp i en kruka) för då behöver den komma ner i jorden så fort som möjligt för att inte rötterna ska torka bort.
Men om du köpte den i en lokal trädgårdsbutik är det bäst att fråga i butiken för de känner ju till dels rosens "historia" och dels hur klimatet är där du bor.
Jag köpte den i en butik. Ska kolla hur rötterna är, har inga knoppar ännu.
 
BirgitS
När rosen inte har några uppsprickande knoppar så borde den kunna planteras, men risken är att den inte är van vid kyla och blåst om den stått väldigt skyddat i butiken och i så fall behöver den vänja sig långsamt.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.