M Mike the farmer skrev:
Det var som fan. Ja, jag vet inte vad jag kan göra nu när de redan börjat bygget men i värsta fall har jag lärt mig nåt till nästa gång. Jag dokumenterar iallafall deras tider och progressionen dag för dag.
Saltar dom räkningen är det bara att bestrida den. Svårt för byggaren att vinna en sådan tvist. Och det kan bli dyrt ta tid. Inte värt för dom.
Bra att du/ni har koll och för dagbok.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Varningslampan går igång direkt. Påminner om några som blåste mig rejält. Lita inte på nåt och betala inget innan det är klart.
 
M Metafor skrev:
Varningslampan går igång direkt. Påminner om några som blåste mig rejält. Lita inte på nåt och betala inget innan det är klart.
Som sagt, vill inte vara dömande redan med min begränsade kunskap i just detta med firmor, då jag förstått att det ser olika ut även för seriösa firmor. Den här byggfirman är seriös, dom har jättebra recensioner och jag har egentligen ingen anledning att tvivla på dom förutom att jag tyckte det gick långsamt. Det är totalt 5 firmor inblandade så det ska passa alla.

Känner att det blivit lite "måla fan på väggen" innan allt är klart så tycker vi lugnar oss lite, kanske mitt eget fel men vi väntar och ser. Ska dock vara en jobbig kund och ringa han idag då rörisen igår inte gjorde färdigt allt, det han har kvar innan plattan ska gjutas är 2 ledningar till. Tar inte många minuter där.

Betalar självklart inte förrän det är klart och inte mer än vad som står på offertbekräftelsen.
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
helt rätt. Alla snickare älskar att ha en övervakare som dokumenterar precis varje rast och arbetsmoment. Precis som de flesta här inne skulle älska att deras arbetsgivare skulle ta tid på varje fikarast och när stolen är tom vid skrivbordet. Det främjar precis all arbetsglädje och kommunikation =)
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M Mike the farmer skrev:
Som sagt, vill inte vara dömande redan med min begränsade kunskap i just detta med firmor, då jag förstått att det ser olika ut även för seriösa firmor. Den här byggfirman är seriös, dom har jättebra recensioner och jag har egentligen ingen anledning att tvivla på dom förutom att jag tyckte det gick långsamt. Det är totalt 5 firmor inblandade så det ska passa alla.

Känner att det blivit lite "måla fan på väggen" innan allt är klart så tycker vi lugnar oss lite, kanske mitt eget fel men vi väntar och ser. Ska dock vara en jobbig kund och ringa han idag då rörisen igår inte gjorde färdigt allt, det han har kvar innan plattan ska gjutas är 2 ledningar till. Tar inte många minuter där.

Betalar självklart inte förrän det är klart och inte mer än vad som står på offertbekräftelsen.
Men varför sitter du här då och gör trådar om det. Finns inget i detta som är produktivt eller nyttigt. 90% av de som skriver här inne, är i princip helt fjärmad från verkligheten och vad som är rimligt och vettigt.
Det är sällan man hör fakta eller händelse från den som skriver, utan det är nästan alltid uteslutande , jag har hört från en vän, som känner en släkting, som sa.... Eller så är det, min granne.... etc. Jag håller med om att det finns stora kvalitetsskildnader mellan firmor och snickare. Och det är riktigt tråkigt,och beklämmande när yrkesmän slarvar eller fuskar och sen tar överpris. Men tyvärr så är de flesta trådar här inne helt verklighetsfrånvända när det kommer till svar och påpekanden. Men i ditt fall så är det svårt o säga varför plattan tagit sån tid att göra. För arbetet du beskriver är enbart ett dagsjobb för två. Kantisolering, frigg, armering av denna storlek klarar de flesta på 8 timmar. Handlar det enbart om slöhet och lathet tar det 16 timmar. Om det är duktigt folk/firma du anlitat, så är det säkerligen för att de har mer jobb på andra ställen. Samt att eftersom du har fast pris, så kan det vara så att har man lugnt mellan projekten så låter man bara tiden gå. Det blir inte dyrare för dig, och firman har gubbarna sysselsatta. Däremot så kan det såklart tyckas gå långsamt. Men det påverkar varken kvaliten eller slutdatum. Självklart kan du notera om dokumentera om dy tycker det går långsamt, men inget du ska måla fan på väggen för i detta skede. Däremot tycker jag du ska ha, och bör ha, en ärlig och öppen dialog där du visar din oro för plattans fuktighet och plattsättning. Det är det viktiga tycker jag.
mvh snickare.
 
  • Gilla
Nils82 och 3 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
helt rätt. Alla snickare älskar att ha en övervakare som dokumenterar precis varje rast och arbetsmoment. Precis som de flesta här inne skulle älska att deras arbetsgivare skulle ta tid på varje fikarast och när stolen är tom vid skrivbordet. Det främjar precis all arbetsglädje och kommunikation =)
Sarkasm är härligt tycker jag :D Övervakad är man väl kanske inte "ute på byggen" utan stämpelklocka osv, vad vet jag. Annat är det i industri ;)

I ItWasntMe skrev:
Men varför sitter du här då och gör trådar om det. Finns inget i detta som är produktivt eller nyttigt. 90% av de som skriver här inne, är i princip helt fjärmad från verkligheten och vad som är rimligt och vettigt.
Det är sällan man hör fakta eller händelse från den som skriver, utan det är nästan alltid uteslutande , jag har hört från en vän, som känner en släkting, som sa.... Eller så är det, min granne.... etc. Jag håller med om att det finns stora kvalitetsskildnader mellan firmor och snickare. Och det är riktigt tråkigt,och beklämmande när yrkesmän slarvar eller fuskar och sen tar överpris. Men tyvärr så är de flesta trådar här inne helt verklighetsfrånvända när det kommer till svar och påpekanden. Men i ditt fall så är det svårt o säga varför plattan tagit sån tid att göra. För arbetet du beskriver är enbart ett dagsjobb för två. Kantisolering, frigg, armering av denna storlek klarar de flesta på 8 timmar. Handlar det enbart om slöhet och lathet tar det 16 timmar. Om det är duktigt folk/firma du anlitat, så är det säkerligen för att de har mer jobb på andra ställen. Samt att eftersom du har fast pris, så kan det vara så att har man lugnt mellan projekten så låter man bara tiden gå. Det blir inte dyrare för dig, och firman har gubbarna sysselsatta. Däremot så kan det såklart tyckas gå långsamt. Men det påverkar varken kvaliten eller slutdatum. Självklart kan du notera om dokumentera om dy tycker det går långsamt, men inget du ska måla fan på väggen för i detta skede. Däremot tycker jag du ska ha, och bör ha, en ärlig och öppen dialog där du visar din oro för plattans fuktighet och plattsättning. Det är det viktiga tycker jag.
mvh snickare.
Trådstarten handlade, återigen, om en undran. Att det skenade iväg en aning är delvis mitt fel vilket jag sa och försökte "lugna" osakligheten eller gå händelserna i förväg. Ang måla fan på väggen så var det ju precis det jag sa i mitt förra inlägg.
Men jag ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig eller om jag tagit upp forumplats i onödan.

Men arbetet, som du säger, är ett dagsjobb. Därav min initiala undran, och jag har fått de svar jag "ville" av delvis dig så jag tackar och bockar och så får vi se hur det går, jag tror nog det ska gå bra.
Mvh betongare
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
ja mike, min sarkasm var inte riktad till dig utan ett par andra som skriver i tråden.

Men eftersom du själv jobbar innom byggnads, så vet du juh hur gargongen kan gå.
Så jag tycker du helt klart kan ringa firman och fråga hur deras tidsplan är , och bara vänligt ta upp att du trodde att de skulle kommit längre än vad de kommit just för stunden. Frågar man bara sjyst (som i alla jobb) så får man oftast svar. Hur lång tid tar det för dig att själv gjuta en sån platta om du är på jobb? Frågar bara av nyfikenhet. I princip om allt hade varit planerat ihop så borde det väl bara tagit ca8timmar på kantning och frigg, Sen max 2-3 timmar för gjutningen med pumpbil och vibbning med raka ? Och finns det inte risk att plattan får sprickbildning om de ska snabbtorka den för att hinna sätta plattor i tid ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
ja mike, min sarkasm var inte riktad till dig utan ett par andra som skriver i tråden.

Men eftersom du själv jobbar innom byggnads, så vet du juh hur gargongen kan gå.
Så jag tycker du helt klart kan ringa firman och fråga hur deras tidsplan är , och bara vänligt ta upp att du trodde att de skulle kommit längre än vad de kommit just för stunden. Frågar man bara sjyst (som i alla jobb) så får man oftast svar. Hur lång tid tar det för dig att själv gjuta en sån platta om du är på jobb? Frågar bara av nyfikenhet. I princip om allt hade varit planerat ihop så borde det väl bara tagit ca8timmar på kantning och frigg, Sen max 2-3 timmar för gjutningen med pumpbil och vibbning med raka ? Och finns det inte risk att plattan får sprickbildning om de ska snabbtorka den för att hinna sätta plattor i tid ?
Jaha, den flög över mitt huvud men då vet jag :D(y)

Som sagt, min kompetens ligger inom prefab vilket tillhör industri, och det var lite därför jag startade tråden också, för att jag inte alls är bevandrad inom betong för markarbeten t ex. Vi jobbar inte med fukt på det sättet utan mest tryckhållfasthet för att kunna lyfta och transportera t ex väggar till olika byggen. Sen vet jag inte när de sätter ev tätskikt på dessa byggen men ett lägenhetshus tar iofs tid att smälla upp med allt vad det innebär innan man går på tätskikt såklart. Och visst, bränner vi på betongen för mycket med t ex accelerator (för att kunna lyfta en vägg med rätt uppnådd mPa morgonen efter) så kan det bli sprickbildning, framförallt i ytan, utan tvekan. Men ang fukten så var det mer en parentes som kom till upp först när jag nämnde totala tiden för bygget, och var egentligen inte min stora fundering :)

Det hade tagit mig ensam max 2 dagar (16 timmar) att komma så långt dom kommit nu. Men som sagt, förstår nu efter flera inlägg hur byggen ibland planeras och hur man fyller ut tiden på andra ställen osv, jag ser inga fel i det, ville bara ha lite generell överblick i hur det går till när man anlitar någon, då detta är min första gång jag tar hjälp av byggfirma. :)
 
Redigerat:
aa och du verkar desutomm vara en trevlig prick så därför kändes det som att vara trevlig och konstruktiv tillbaka. Själv har jag bara kunskapen om att utföra jobbet. Gjutit plattor mellanåt och kantat. Sen bygga stomme och hus på det. Har själv ingen kunskap eller koll på hur fort en platta torkar eller hur fuktig en platta får vara innan plattsättning sker. Var själv med om en sak när jag drev min egen firma. En vattenskada (ägaren hade glömt stänga av påfyllningen av sin jaccuzzi och gick iväg ut på stan. Det var även dålig avrinning i avloppet) där hela lägenheten fick vattenskada. Underliggande betongplatta (2a våningen) blev blöt men den fick stå på tork. Sen borradeen firma hål för att kolla RF och jag fick godkänt att lägga trägolv. Lade hela lägenheten 3 rum + kök och hall. En vecka efter ringen kunden och frågar vad som är fel, för alla stavar i parketten började lossna. Precis allt,, allt fick rivas upp och göras om, då det visade sig att plattan inte alls var så torr som provmätningen hade gett sken av. Som tur var, så gick jag skadeståndsfri ur det hela då jag bara utfört det jobb jag blivit godkänd att göra. Men efter det, så har man fått sig en tankeställare hur vanskligt fukt kan vara.
 
I ItWasntMe skrev:
aa och du verkar desutomm vara en trevlig prick så därför kändes det som att vara trevlig och konstruktiv tillbaka. Själv har jag bara kunskapen om att utföra jobbet. Gjutit plattor mellanåt och kantat. Sen bygga stomme och hus på det. Har själv ingen kunskap eller koll på hur fort en platta torkar eller hur fuktig en platta får vara innan plattsättning sker. Var själv med om en sak när jag drev min egen firma. En vattenskada (ägaren hade glömt stänga av påfyllningen av sin jaccuzzi och gick iväg ut på stan. Det var även dålig avrinning i avloppet) där hela lägenheten fick vattenskada. Underliggande betongplatta (2a våningen) blev blöt men den fick stå på tork. Sen borradeen firma hål för att kolla RF och jag fick godkänt att lägga trägolv. Lade hela lägenheten 3 rum + kök och hall. En vecka efter ringen kunden och frågar vad som är fel, för alla stavar i parketten började lossna. Precis allt,, allt fick rivas upp och göras om, då det visade sig att plattan inte alls var så torr som provmätningen hade gett sken av. Som tur var, så gick jag skadeståndsfri ur det hela då jag bara utfört det jobb jag blivit godkänd att göra. Men efter det, så har man fått sig en tankeställare hur vanskligt fukt kan vara.
Det var snällt och det tackar jag för :)

Ja jäklar, skönt att höra, ja jag förstår och det framgår ganska tydligt på forumet i även andra trådar att fukten är vansklig och alla verkar ha en åsikt om den. Så jag får helt enkelt lugna mig och hålla tummarna för att min platta är av jäkla bra kvalité och snabbtorkande utan för mycket krympning och för mycket fukt och sprickor (snacka om att leva på hoppet :rolleyes:)

Nej, jag önskar trevlig helg här för nu måste familjen ha lite tid också :)
 
vi håller tummarna på att du får ett bra jobb utfört och att de gör sitt bästa =)
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Bytte tak för några år sen. Firman hade ca 40 minuters bilväg för att ta sig till mitt hus. Jag ville se när dom jobbar, och passa på att fota lite för att ha lite dokumentation på takkonstruktionen, takstolar, etc. Hade därför planerat att ta korta dagar på jobbet. Åkte in till jobbet kl 9 ett antal gånger utan att ha fått se dem. Vid ett tillfälle blev jag riktigt sen och var hemma fram till 9.30. Då mötte jag dem på vägen hemifrån.

Frun kom dessutom hem vid 14 de flesta dagar, och endast ett fåtal gånger hann hon se dem innan de åkte. Vid ett tillfälle tog jag halvdag på jobbet och kom hem vid lunch. Ingen var här. Satt vid datorn ett tag och hörde plötsligt fotsteg på taket. Innan jag hade hunnit klä på mig och ta mig ut hörde jag bilen köra iväg. Dom hade bara varit och lagt tillbaka presenningen över taket efter avslutat jobb den dan.

Jag har antagit att dom stämplar in på firman kl 07.00, kör till byggmarknaden och hämtar materiel, och sedan kör hem till mig.

Vid ett tillfälle tog jag kompledigt en dag. Dom dök aldrig upp den dan.

Jag kan dock inte klaga på arbetet, då allt blev utmärkt gjort. Det kanske tog några veckor längre än nödvändigt, och jag tror dom försökte hinna med lite jobb hos många kunder för att ingen skulle klaga att dom inte varit där.

Grannen bytte tak året efter. Kl 07.00 stod byggjobbarna på taket. Kl 16 började dom packa ihop för dan. Det var så varenda dag. Såg riktigt trevligt och effektivt ut. Även den firman hade en bit att köra (25-30 minuter).

Så det varierar nog från företag till företag.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Finns absolut möjlighet att få ner RF på 30 dagar. Snabbuttorkande betong C55/65 vct 0.32. Den jävligaste betongen jag någonsin gjutit med men torkar fort.
 
Hej!

Bifogar utdrag från BKR, där står det tydligt att betongen BÖR härda i minst 2 månader innan plattsättning pga krymprisk OM inte tätskiktstillverkarens anvisning säger annat.

Alltså beror detta på vilket tätskiktsystem plattsättaren kommer använda.

Det finns också tätskiktssystem som kan appliceras vid RF max 90% vilket är klart lättare att torka ut till än RF 85%.

Att en betongplatta på mark som endast kan torka ut åt ett håll, tar lång tid att torka/binda vatten är inget ovanligt. Det beror på omständigheter som kan påverkas till en viss del:
Vct, tätt hus, värme, luftfuktighet ev avfuktare.
Det viktiga är ju att du fuktmäter (borrar) innan tätskiktet eller flytspacklet läggs på för att slippa emissioner och att tätskikt/plattor lossnar.

Mvh
Johannes
 
  • Dokumentutdrag med byggföreskrifter angående betonghärdning och plattsättning från BBV - branschregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Återigen, som i så många andra fall här på Byggahus. Vem är ansvarig för vad i just ditt projekt? Har du sett en tidplan eller projektplan före start? Vem är ansvarig för tidplanen/projektplanen? Vem är samordningsansvarig? Hur ser din egen plan för uppföljning ut? Vilka delmål ska vara uppfyllda när? Etc. etc.

Att bygga hus är en av de största inventeringar en person gör under sitt liv. Både ekonomiskt men även känslomässigt. Att kasta sig in i det utan att i förväg stämma av med entreprenören hur uppföljningen kommer se ut och gå till känns tveksamt. Det är då den oro och kanske ångest många känner av att inte veta vad som händer, och varför det som händer gör det, infinner sig.

Mitt råd. Kontakta huvudentreprenören, den med samordningsansvaret och be att få sitta med denne i 30 - 60 minuter och gå igenom projektplanen. Där ska även den ekonomiska lyftplanen stå med. Då kan du tydligt se hur bygget är planerat, var de ska ha nått vid vissa datum. Du kan då också se om den ekonomiska lyftplanen stämmer med utfört arbete.

Var trevlig, saklig och tydlig. Ingen entreprenör bör reagera negativt på det.

Stäm av med KA att alla egenkontroller sker. Begär att få se mätprotokoll på t ex RF före plattsättning. En del entreprenörer kanske tycker det är jobbigt att du är där och begär detta. Låt dem tycka det.
 
  • Gilla
Mike the farmer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.