Har ett antal fullvuxna tallar på tomten som jag vill fälla. Och har nu fått ett kanon erbjudande om att klättra ner dom som jag inte vill tacka nej till, men min fråga är om det behövs något tillstånd från kommun att få avverka träd på egen mark?
Är det någon här på BH som vet....
 
Kan finnas regler, kolla med kommun.

"Om området inte är detaljplanerat – eller K-märkt – finns inga hinder att fälla träd på sin egen tomt. Däremot kan kommunen ha allmänna rekommendationer om att bevara exempelvis ek, ädellövträd och tall. Om det finns en detaljplan anges där vad som gäller. Exempelvis kan man behöva ”marklov för trädfällning”. Detta söks hos kommunen som då väger allmänna intressen mot enskilda.
Om man fäller ett träd utan lov är kommunens bygglovsenhet skyldig att ingripa. Detta kan innebära att fastighetsägaren kan bli skyldig att betala en avgift. Föreläggande om återplantering av träd kan utgöra en del av påföljden."
 
Det kan variera från kommun till kommun. I min kommun och inom vissa område får träd över en viss diameter ej fällas. Vet en del som har åkt på kraftiga sanktionsavgifter.
Du får höra med din kommun.
 
hsd
Kolla med skogsstyrelsen, de brukar ha koll
 
Tack för snabba svar.
Mitt dilemma är att det blev snabba puckar och han som ska fälla har en lucka redan imorgon.
 
Ska ju mycket till för att kommun har synpunkter på Tall känns det som.
 
Står tallarna i grupp och är området omkring en tallskog eller före detta tallskog? I så fall kan det vara knivigt. Leta på kommunens hemsida.
 
Är han lokal så borde han väl veta vad som gäller. Normalt sett krävs inget tillstånd.
 
Falu kommun har på sin hemsida ett formulär som man kan använda (sök på riskträd). Handläggningstiden skulle i ditt fall ligga på ca 6 månader.
 
Har kikat på kommunens hemsida och får ingen träff på min adress när jag söker på "krav inom detaljplanerat område" vilket känns rätt tryggt.

Fick inget direkt svar på den frågan av han som skall utföra jobbet, därför min fråga här.
 
yonna yonna skrev:
Falu kommun har på sin hemsida ett formulär som man kan använda (sök på riskträd). Handläggningstiden skulle i ditt fall ligga på ca 6 månader.
Den missade jag. Får kolla där.

Det gäller vad jag kan läsa mig till träd på kommunens mark som är en risk dvs deras ansvar att ta bort.
 
Nja - så tolkar jag det inte.
 
Vissa kommuner har regleringar här, och det är så dumt så man inte tror det är sant...
"Allmänna intresse mot enskilda"
- Är det allmänna med och betalar skadorna om förvuxna träd faller ner på en byggnad (eller människa)?
- Är det viktigare att alla andra får ha träd kvar på en privat tomt än att ägaren själv kan njuta av sol och slippa räfsa löv och skräp?
Ibland är reglerna i Sverige så korkade så jag saknar ord.

Hursom, landsbrukskommunerna brukar ha färre regleringar än i storstad. Hade själv en arborist som tog en jättebjörk och två halvstora tall+gran förra året utan att vi frågade.
Än har ingen klagat ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vilka träd?
Kommunen har knappast dina träd utmärkta på en karta, enda sättet du teoretiskt skulle kunna få något som helst problem, är väl om någon av dina grannar anmäler dig.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Om det är detaljplanerat område så kan det finnas skrivningar i detaljplanen om att skydda träd. Detaljplanen finns för nedladdning från nätet i många fall.

OM du vet med dig att området är känsligt, eller om det finns K-märkning i området, så är risken rätt stor att kommunen reglerar trädfällning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.