Vi ska ta över ett hus men vid besiktningen saknades el- o vattenmätare. Mäklaren har föräkrat att dessa kommer att finnas vid övertagandet.

Frågan är bara om vi behvöver göra något själva för att kolla så att allt är ok? Jag fick tex höra att de ska vara plomberade (själva poängen är ju att man inte _ska_ kunna ta bort dem). Kommunen skulle bara skicka en lapp för avläsning av vattnet, men borde jag be dem läsa av den själva i stället? I så fall ser de ju själva om det är något fel.

Jag misstänker att förra ägarna velat sänka sina omkostnader ::) och det får stå för dem själva, men jag har givetvis ingen lust att själv hamna i problem för det.
 
Jag skulle dels kontakta kommunen, ta reda på vad som kan drabba er om dessa mätare inte är korrekt plomberade vid ert tillträde. och dels kräva en besiktning för att se om mätarna är på plats med korrekt plombering (hur man nu avgör det?), några dagar före övertagandet. Och sedan försöka innehålla pengar tills problemet är löst.
 
chili skrev:
Jag misstänker att förra ägarna velat sänka sina omkostnader ::) och det får stå för dem själva
Det låter väl som en trolig förklaring, det jag personligen skulle fundera en extra vända på är, om det i annons/beskrivning finns en uppgiven energiförbrukning på huset (direktverkande el?), hur relevant är den isf. ?? ;)
Så du inte, direkt efter övertagandet, står där med en, i det närmaste, dubblerad driftskostnad ;)

MVH//Christina.
 
Tack för svaren!
Nu är de på plats i alla fall, plomberade o fina ;D. De har varit o mätt av elen och allt ska vara ok.
Dritfkostnaderna kommer att bli en överraskning i vilket fall, för de förra ägarna flyttade aldrig in :-/ Vi kan alltid elda i kakelugnarna nu när veden är billig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.