Vi behöver fler rum och ska göra två sovrum av ett fd. garage, ca 30 m2, som sitter ihop med huset (från -51).
Jag är lite orolig för att inomhusmiljön inte blir 100% bra! Fukt och emissioner och liknande.
Vi kommer att lägga ett mekaniskt ventilerat golv på betongplattan. (Platon med fläkt etc). Vad tror ni? Kan ni tänka er detta blir bra och går att använda som sovrum?

Hoppas på att få höra era synpunkter, tack!!
 
Huset är med källare, på betongplatta.
Garaget sitter ihop med ena kortsidan på huset. (Dvs ovan markhöjd) och även det på betongplatta. Det är ett dubbelgarage. Varav det som är närmast huset är det som vi vill göra om till sovrum. Det andra garaget kommer att användas som "förråd".
Troligtvis finns det ingen dränering runt eller under garaget.
Det är lerjord runt hus och garage.
Ytterväggarna är murade.
Skall man lägga dränering typ platon längs med betongplattan på de två sidor som inte sitter ihop med själva huset och "förrådet"?
 
1000 tack för ditt uttömmande svar. Vi får börja med att åtgärda dräneringen.
Jag tror ändå att vi bygger mekaniskt ventilerat golv, eftersom att vi på så sätt kan få bort radon. (Har gjort radonmätning som låg över 200).
Har du några erfarenheter av mekaniskt ventilerade golv?
 
Korttidsmätningar har gjorts tidigae, 160 Bq i källarrum, och 250 Bq i sovrummet som har en dörr öppen till fd. garaget . Förra ägaren hade gjort ett kontor i en del av fd.garaget.

Frågan är då om radonet kommer i från fd. garaget.... Hur tar man reda på radonet kommer i från marken eller byggnadsmaterialet?

Jag tycker att det är märkligt att få ett lägre värde i källarplan än på bottenplan?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.