Hej!

Förra året köpte jag en högtryckstvätt (Nilfisk 145.3) vilken jag använde ca 5-8 gånger utan problem. På hösten började den krångla, den byggde inget tryck när man spolade. Jag lämnade in den på service men de hittade inget fel. Tvätten funkade dock fortfarande inte hemma.
Jag provade med en annan tvätt (kärcher k5) och inte heller den funkade. Bägge tvättarna fungerar dock hos andra.
Alltså är det något fel på min vattenutkastare, men vad kan det vara?
Huset är byggt 2015 och vattenutkastaren sitter på ett avstick till en vattenkran i tvättstugan.
 
Krilleman
Demontera och kolla så den är hel och ren invändigt.

Men bara på din beskrivning så kanske den ger för dåligt vattenflöde. Är spindeln kapad lika långt som ytterröret? Är spindeln för lång så öppnar den ju inte tillräckligt för fullt vattenflöde.

Och vad är det för tillverkare/modell på din vattenutkastare?
 
Du har inte ettt filter som är igensatt i vattenutkastaren? Eller har kommunen sänkt trycket i området?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Demontera och kolla så den är hel och ren invändigt.

Men bara på din beskrivning så kanske den ger för dåligt vattenflöde. Är spindeln kapad lika långt som ytterröret? Är spindeln för lång så öppnar den ju inte tillräckligt för fullt vattenflöde.

Och vad är det för tillverkare/modell på din vattenutkastare?
Hur demonterar jag den utan att bli dränkt? Behöver man stänga av huvudkranen?
Jag var mätt upp flödet flera gånger och det ligger på ca 20 liter/min. Betydligt högre än de 6,6 l/min som tvätten kräver.

Spindeln är kapad jämnt med ytterröret.

Det är en FM Mattsson M20x1,5.

Joacimz Joacimz skrev:
Du har inte ettt filter som är igensatt i vattenutkastaren? Eller har kommunen sänkt trycket i området?
Brukar man ha filter i utkastare?
Tvätten fungerar hos grannen så trycket är detsamma där.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om du har 20 liter/minut, så kan det inte vara det som är problemet.
Jag har bara 12 l/min och det är precis vad min 3-fas tvätt vill ha, och det fungerar bra.
Har du tillräckligt med ström i ditt uttag, spänningen kanske sjunker för mycket när du belastar det.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du har 20 liter/minut, så kan det inte vara det som är problemet.
Jag har bara 12 l/min och det är precis vad min 3-fas tvätt vill ha, och det fungerar bra.
Har du tillräckligt med ström i ditt uttag, spänningen kanske sjunker för mycket när du belastar det.
Jag har testat flera olika eluttag hemma, och det är samma sak i varje. Jag kör motorvärmare varje dag i det ena som jag testat, och funkar den för motorvärmare + kupelement borde det väl funka för tvätten?
 
Från det som står i tråden drar jag slutsatsen att det är fel på anslutningarna och/eller slangen du använder mellan utkastare och tvätt. :)
Säker på att det kommer 20l/min in till högtryckstvätten och inte bara just där utkastaren sitter?
 
martin43 martin43 skrev:
Från det som står i tråden drar jag slutsatsen att det är fel på anslutningarna och/eller slangen du använder mellan utkastare och tvätt. :)
Säker på att det kommer 20l/min in till högtryckstvätten och inte bara just där utkastaren sitter?
Med anslutningarna menar du eluttag och vattenuttag eller?
Jag har provat med tre olika slangar och mätt vattenflödet efter slangen.
Det konstiga är ju att det har fungerat bra i början. Alltså måste något ha hänt. Men vad? :)
 
Några frågor:
Om du sätter på ett vanligt munstycke på vattenslangen, spolar det då normalt ur slangen fungerar det hit fram?
Om du sedan ansluter slangen till högtryckstvätt men inte kopplar på elen, spolar det då lite ur munstycket på tvätten? Om det gör så, koppla på elen.
Starta pumpen och spola, kommer det nu vatten och pumpen ger tryck?
 
  • Gilla
viktorj och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Några frågor:
Om du sätter på ett vanligt munstycke på vattenslangen, spolar det då normalt ur slangen fungerar det hit fram?
Om du sedan ansluter slangen till högtryckstvätt men inte kopplar på elen, spolar det då lite ur munstycket på tvätten? Om det gör så, koppla på elen.
Starta pumpen och spola, kommer det nu vatten och pumpen ger tryck?
Det spolar normalt med ett vanligt munstycke.
Vatten kommer ur högtryckstvätten när jag ansluter vatten och spolar.
Motorn på Högtryckstvätten startar en gång, men den bygger inte upp något tryck när jag sedan spolar.
 
Och när du promenerar över till grannen med samma högtryckstvätt, munstycke och anslutningsslang inkl. kopplingar så fungerar den direkt, för att sedan genast sluta fungera när du kommer tillbaka till dig igen??
 
martin43 martin43 skrev:
Och när du promenerar över till grannen med samma högtryckstvätt, munstycke och anslutningsslang inkl. kopplingar så fungerar den direkt, för att sedan genast sluta fungera när du kommer tillbaka till dig igen??
Korrekt.
 
Mycket märkligt. Vågar grannen låna ut sin högtryckstvätt för test hos dig då?
Eller har du helt enkelt räknat väldigt fel när du mätt upp vattenflödet från din kran?
 
martin43 martin43 skrev:
Mycket märkligt. Vågar grannen låna ut sin högtryckstvätt för test hos dig då?
Eller har du helt enkelt räknat väldigt fel när du mätt upp vattenflödet från din kran?
Jag har lånat min fars högtryckstvätt som funkar hos honom, vilken inte funkar hos mig. Och min tvätt funkar hos honom.
Jag har mätt flera gånger, med samma resultat.
Jag håller med, det är mycket märkligt.
 
Nu gissar jag, är det en utkastare med backventil som inte fungerar som den ska. Om vi tänker oss att en startad högtryckstvätt skapar ett visst motstånd som gör att backventilen går i stängt läge, dvs något med ventilen påverkar.
Nu får vvs'arna rycka in med sin kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.