Vi ska bygga ut vårt hus med ca 80 kvm och funderar på var vi ska börja.
Vi har spånat fram och tillbaka hur vi ska ha det och känner att vi inte kommer längre. Hur ska vi bära oss åt för att hitta en "bra" arkitekt. Jag har gjort en del eftersökningar på "arkitekt.nu", men inte fallit pladask för någon. Har någon några tips för hur vi ska gå vidare? Kanske några tips på bra arkitekter?

 
Vi ska bygga ut ett fritidshus till permanenthus på ca 110 kvm och pratade med en tilltänkt byggare som vi vet gjort om liknande hus som vårt. Han rekommenderade en arkitekt som ritade efter våra önskemål. Verkar bli perfekt, iallafall nu på planeringsstadiet. Ska börja bygga i april. Bor du i Norrköping kan du få namnet om du vill.
 
Dessvärre bor vi i Stockholm.
Har man ett anbudsförfarande även med arkitekter?

Kör er arkitekt på löpande räkning eller fast?
Har ni fått någon uppfattning om hur mycket tid han måste lägga ner?
 
I vårt fall är det inte mycket tid som måste läggas ner då vi bygger till en befintlig byggnad som det finns bra ritningar till. Vi valde arkitekten på rekommendationer av andra och han deb per timme. Han hjälper även till med bygglov och agerar kvalitetsansvarig. :D
 
Det allra bästa är ju om du kan hitta en arkitekt via rekommendationer, men om det inte går så är "arkitekt.nu" ett bra ställe att hitta lämplig arkitekt på. Vi hittade våran där! Tyvärr bor vi inte i samma del av landet som ni, annars hade vi gärna rekommenderat vår!  :)

Vi hade tänkt anlita en annan arkitekt först, men när vi sökt henne flera gånger och hon inte ringde upp så tröttnade vi och ringde en som vi hittade på arkitekt.nu. Kanske hade vi tur, men vi blev i alla fall jättenöjda!

Det är viktigt att arkitekten lyssnar på era önskemål och synpunkter och att ni verkligen kan prata med varandra. Boka ett första möte där ni checkar av lite hur personkemin stämmer och pratar igenom vad ni tänkt er, därefter kan ni bestämma om ni vill gå vidare med denna arkitekt eller inte. På detta möte bör ni också prata om kostnaden så ni inte åker på några stora överraskningar när fakturan kommer. Tror många arkitekter timdebiterar, men man brukar kunna få ett tak för vad det max får kosta.

Lycka till!!
 
marge skrev:
Det allra bästa är ju om du kan hitta en arkitekt via rekommendationer, men om det inte går så är "arkitekt.nu" ett bra ställe att hitta lämplig arkitekt på. Vi hittade våran där! Tyvärr bor vi inte i samma del av landet som ni, annars hade vi gärna rekommenderat vår!  :)

Vi hade tänkt anlita en annan arkitekt först, men när vi sökt henne flera gånger och hon inte ringde upp så tröttnade vi och ringde en som vi hittade på arkitekt.nu. Kanske hade vi tur, men vi blev i alla fall jättenöjda!

Det är viktigt att arkitekten lyssnar på era önskemål och synpunkter och att ni verkligen kan prata med varandra. Boka ett första möte där ni checkar av lite hur personkemin stämmer och pratar igenom vad ni tänkt er, därefter kan ni bestämma om ni vill gå vidare med denna arkitekt eller inte. På detta möte bör ni också prata om kostnaden så ni inte åker på några stora överraskningar när fakturan kommer. Tror många arkitekter timdebiterar, men man brukar kunna få ett tak för vad det max får kosta.

Lycka till!!
Ja, personkemin är viktig. Och den framkommer ju inte på en websida :)


 
Michailoff skrev:
I vårt fall är det inte mycket tid som måste läggas ner då vi bygger till en befintlig byggnad som det finns bra ritningar till. Vi valde arkitekten på rekommendationer av andra och han deb per timme. Han hjälper även till med bygglov och agerar kvalitetsansvarig. :D
Dessvärre får vi rekonstuera ritningarna till vårt hus.

Är det inte en risk att ha en alltiallo (arkitekt och kvalitetsansvarig). Jag tänker på en artikel i DN förra (eller för förra) söndagen om ett par som byggde hus i anslutning till en golfbana i Uppsala (Bjurås??) där den som byggde huset även var kvalitetsansvarig. Det gick inte så bra - saker och ting satt på fel ställen...

Jag vill ju inte måla f-n på väggen..men ändå.
Det kommer säkert att gå bra!
 
Det är en stor skillnad på att ha arkitekten som KA jämfört med att ha byggaren som KA.

Jag ser det faktiskt som en fördel med att arkitekten även agerar KA, man har ju hunnit bygga upp en förhoppningsvis bra relation och han/hon bör ju vara ganska insatt i vad kunden vill ha.

Däremot borde det vara olagligt att byggaren samtidigt agerar KA, då godkänner han ju sitt eget jobb.
 
Nacka skrev:
Dessvärre får vi rekonstuera ritningarna till vårt hus.

Är det inte en risk att ha en alltiallo (arkitekt och kvalitetsansvarig). Jag tänker på en artikel i DN förra (eller för förra) söndagen om ett par som byggde hus i anslutning till en golfbana i Uppsala (Bjurås??) där den som byggde huset även var kvalitetsansvarig. Det gick inte så bra - saker och ting satt på fel ställen...

Jag vill ju inte måla f-n på väggen..men ändå.
Det kommer säkert att gå bra!
Det är arkitekten som ska vara kvalitetsansvarig, inte byggaren. Enligt vad jag fått fram om honom är han fullt kompetent. Han har dessutom jobbat på bygglovkontoret tidigare så han vet hur de tänker. :D
 
Jag letade först upp några olika arkitekter via arkitekt.nu. Dessa mejlade jag och berättade vad jag ville ha gjort. De arkitekter som var intresserade av jobbet bjöd jag hem så att vi fick träffas och diskutera vad som skulle göras. Jag bad dem återkomma med ett anbud på jobbet och referenser. När anbuden kommit in valde jag en av dem. (Jag valde inte den billigaste.)

Jag tyckte detta var en bra metod där jag både fick en bra koll på prisläget och på personkemin trots att varken jag eller mina bekanta känner någon arkitekt.

Det kan ju faktiskt bli fel med personkemin även om man fått en rekommendation av någon man känner.
 
Michalioff: Tror jag har samma KA som du, väldigt träffsäker beskrivning =). Det är en stor fördel att ha han när man har med bygglovskontoret i norrköping o göra, tro mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.