Mikael_L
TS ser väl varje kväll då han kommer hem hur arbetet fortskrider ...

Varför slösa pengar, tid energi, och dessutom kanske vara olagligt och dessutom kanske reta upp entreprenören, bara för en sak som redan är uppenbar?
 
  • Gilla
Qvanten och 3 till
  • Laddar…
M Mike the farmer skrev:
Hej!

Är i början av ett utbygge och har anlitat firma för att lösa saken pga tidsbrist, eller snarare att det skulle ta mig 10 ggr så lång tid att göra det själv. Det är min första erfarenhet av att hyra in en byggfirma, eller hantverkare överlag, och jag har lite frågor.

Först och främst så har dom jobbat i en vecka nu, grävt bort gammal betongplatta och satt kantelement och cellplast samt armerat halva nya plattan (15 kvm), fram till igår. Idag har dom inte ens varit där alls. Det jag undrar över är om det är vanligt att det tar sådan tid? Min sambo åker till jobbet kl 08 och då har gubbarna inte dykt upp, min dotter kommer hem kl 14.30 varje dag och då har gubbarna åkt.

Förstår att gjuta platta innebär ett samspel med elektriker och vvs:are också, men brukar man jobba 3 timmar på ett ställe, dra vidare till nästa osv? Känns som vore det mer effektivt att göra färdigt. Jag har armerat färdig kantbalken åt dom (är erfaren betongare) och sparat dom 30 min iaf ;)

Firman har sitt säte ca 45 minuter bort, åker man hemifrån kl 07 eller "ska" man vara på plats kl 07? Vill inte låta kaxig men hade jag gjort det själv, om jag hade en vecka ledigt från mitt vanliga jobb, så hade jag kommit bra mycket längre. Men som sagt, kanske ska passa in med el och vatten-nissarna också.. har fått löfte om gjutning i början på nästa vecka iallafall, allt som allt ska det ta strax under 2 månader (det är ett badrum inkl tätskikt).

Som sagt, min första erfarenhet av att anlita någon så detta kanske är så det går till överlag. Bara nyfiken. Ska sägas att byggfirman jag anlitat snickrar bara, dom i sin tur har anlitat underentreprenörer.

Nåväl, hoppas nån vill svara och hoppas inte jag låter kräsen :rolleyes::)
Och min första fråga blir . Har firman ett fast pris eller jobbar de mot timdebitering ?
 
Mikael_L
E Everelse skrev:
Och min första fråga blir . Har firman ett fast pris eller jobbar de mot timdebitering ?
Finns att läsa i tråden. ;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
M Mike the farmer skrev:
Hej!

Är i början av ett utbygge och har anlitat firma för att lösa saken pga tidsbrist, eller snarare att det skulle ta mig 10 ggr så lång tid att göra det själv. Det är min första erfarenhet av att hyra in en byggfirma, eller hantverkare överlag, och jag har lite frågor.

Först och främst så har dom jobbat i en vecka nu, grävt bort gammal betongplatta och satt kantelement och cellplast samt armerat halva nya plattan (15 kvm), fram till igår. Idag har dom inte ens varit där alls. Det jag undrar över är om det är vanligt att det tar sådan tid? Min sambo åker till jobbet kl 08 och då har gubbarna inte dykt upp, min dotter kommer hem kl 14.30 varje dag och då har gubbarna åkt.

Förstår att gjuta platta innebär ett samspel med elektriker och vvs:are också, men brukar man jobba 3 timmar på ett ställe, dra vidare till nästa osv? Känns som vore det mer effektivt att göra färdigt. Jag har armerat färdig kantbalken åt dom (är erfaren betongare) och sparat dom 30 min iaf ;)

Firman har sitt säte ca 45 minuter bort, åker man hemifrån kl 07 eller "ska" man vara på plats kl 07? Vill inte låta kaxig men hade jag gjort det själv, om jag hade en vecka ledigt från mitt vanliga jobb, så hade jag kommit bra mycket längre. Men som sagt, kanske ska passa in med el och vatten-nissarna också.. har fått löfte om gjutning i början på nästa vecka iallafall, allt som allt ska det ta strax under 2 månader (det är ett badrum inkl tätskikt).

Som sagt, min första erfarenhet av att anlita någon så detta kanske är så det går till överlag. Bara nyfiken. Ska sägas att byggfirman jag anlitat snickrar bara, dom i sin tur har anlitat underentreprenörer.

Nåväl, hoppas nån vill svara och hoppas inte jag låter kräsen :rolleyes::)
jag förstår att du behöver prata av dig, men är det inte bättre du frågar hantverkarna direkt om en tidsplan eller hur dom tänkt sig så blir det inte spekulationer och mer frågetecken så kan du redovisa resultatet här
 
Är det fast pris och inte en massa tillkommande reseersättningar, så är det väl inte så mycket att orda om. Alla gånger jag anlitat snickare (små firmor) har det sett precis likadant ut. De kommer en halv dag eller så, och sen åker de iväg. Däremot har jag också fått den informationen från dem, att det kommer att ta ungefär si och så lång tid, så jag har aldrig varit direkt orolig. Det viktigaste är väl att ni har en bra kommunikation, så du vet vad som händer och ungefär hur lång tid det kommer att ta.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Du har fast pris, och ni har ett slutdatum. Finns ingen anledning till att börja komma med termer som maskning eller ovilja att arbeta. Det enda som är viktigt är om det är klart på satt slutdatum.

Många gånger när det är fast pris, så tar man småprojekt vid sidan om just för att göra fler perter nöjda.
Firman har säkerligen fler projekt på gång än ditt. När plattan är klar så ska du se att arbetet kommer fortskrida i snabbare takt. Sen är juh slutresultatet det viktiga, inte vägen dit.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Svårt att säga. Men mindre företag brukar göra så då de oftast har andra mindre projekt gång där det kanske också står en elektriker eller vvsare och vänta så det får man räkna lite med.
Alla tror ju att sitt eget bygge kommer prioriteras men så funkar de inte :D
Där emot tiden får man kanske ha lite koll på om du inte kör ett fastpris. Och sen ska ju inte restiden springa iväg om där nu ginns saker att göra bara för att de väljer att småköra. Man får försöka hitta en balans i tiden där. I slutändan bör det väl hänga på hur många timmar du har fått på offerten också.
 
M Mike the farmer skrev:
Hej!

Är i början av ett utbygge och har anlitat firma för att lösa saken pga tidsbrist, eller snarare att det skulle ta mig 10 ggr så lång tid att göra det själv. Det är min första erfarenhet av att hyra in en byggfirma, eller hantverkare överlag, och jag har lite frågor.

Först och främst så har dom jobbat i en vecka nu, grävt bort gammal betongplatta och satt kantelement och cellplast samt armerat halva nya plattan (15 kvm), fram till igår. Idag har dom inte ens varit där alls. Det jag undrar över är om det är vanligt att det tar sådan tid? Min sambo åker till jobbet kl 08 och då har gubbarna inte dykt upp, min dotter kommer hem kl 14.30 varje dag och då har gubbarna åkt.

Förstår att gjuta platta innebär ett samspel med elektriker och vvs:are också, men brukar man jobba 3 timmar på ett ställe, dra vidare till nästa osv? Känns som vore det mer effektivt att göra färdigt. Jag har armerat färdig kantbalken åt dom (är erfaren betongare) och sparat dom 30 min iaf ;)

Firman har sitt säte ca 45 minuter bort, åker man hemifrån kl 07 eller "ska" man vara på plats kl 07? Vill inte låta kaxig men hade jag gjort det själv, om jag hade en vecka ledigt från mitt vanliga jobb, så hade jag kommit bra mycket längre. Men som sagt, kanske ska passa in med el och vatten-nissarna också.. har fått löfte om gjutning i början på nästa vecka iallafall, allt som allt ska det ta strax under 2 månader (det är ett badrum inkl tätskikt).

Som sagt, min första erfarenhet av att anlita någon så detta kanske är så det går till överlag. Bara nyfiken. Ska sägas att byggfirman jag anlitat snickrar bara, dom i sin tur har anlitat underentreprenörer.

Nåväl, hoppas nån vill svara och hoppas inte jag låter kräsen :rolleyes::)
Hej
Så är det med hantverkare. De har flera projekt samtidigt och därför kommer de inte vissa dagar eller jobbar bara några timmar. För att undvika detta ska man i avtalet skriva att de ska jobba dagligen mellan ex 8-17. Sedan ska man skriva datum mär arbetet ska vara klart och för varje dag efter det ange vite. Det funkade för mig när jag byte fönster och eftersom de var försenade två dagar utgick vite. Det får hantverkare att avsluta arbetet vid utlovat datum. Och vill de inte gå på med dessa villkor ska man inte anlita just den firma. Lycka till
Man lär sig av egna misstag
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Tog mig cirka 15 timmar att själv lägga ut frigolit och kantsten till 30m2 platta. Tog mig och grävare cirka 30 timmar att göra allt förarbete inklusive 100 meter dränering och 2 grusplaner. Dina gubbar framstår som sopor!
 
Du kommer sannolikt inte hinna få den plattan ”torr”, Dvs under 85% rf innan du ska lägga tätskiktet.

Väljer du vct 0,5 istället för 0,6 så kommer du sänka rf ca 1% mer per månad, alltså totalt ca 3% på 12v

Avfuktare hjälper marginellt.ska du snabba på uttorkningen så är det hög materialtemp som gäller, alltså få igång golvvärmen så fort som möjligt

Men du kan räkna med torktid på ca 6 månader oavsett hur du gör eller vilket vct.

Sen finns det fukt och emissionsspärrar som du kan applicera på före för att kunna belägga tätskikt.
Krav på rf brukar då vara 97-98%
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Mike the farmer skrev:
Ja det är fast pris så borde väl inte oroa mig men man undrar ju :)
Du bör oroa dig! En bekan till mig tog in fastpris på ett takbygge, det han noterade var att deras raster var väldigt långa och rökpauserna många. Men han tänkte priset är ju satt så varför bry sig. När jobbet var klart kom en större faktura än överenskommet, pga att det tog längre tid än beräknat. Ökningen var mer än 10%. Efter mycket dividerande togs ärendet till domstol och de dömde förlikning. Dvs de fick betala ca hälften av det som gick över det överenskomna priset.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
H han verkar skrev:
jag förstår att du behöver prata av dig, men är det inte bättre du frågar hantverkarna direkt om en tidsplan eller hur dom tänkt sig så blir det inte spekulationer och mer frågetecken så kan du redovisa resultatet här
Jo självklart. Tanken med trådstarten var en undran hur det generellt ser ut och om det var vanligt eller inte. Sen spretar tråden iväg som det brukar ju mer man pratar, men du har helt rätt i sak (y)
 
D datadavid skrev:
Tog mig cirka 15 timmar att själv lägga ut frigolit och kantsten till 30m2 platta. Tog mig och grävare cirka 30 timmar att göra allt förarbete inklusive 100 meter dränering och 2 grusplaner. Dina gubbar framstår som sopor!
Sopor vet jag inte, dom är säkert duktiga men förstått att det kan se ut på detta vis med mindre företag. Som sagt ska det passa alla inblandade entreprenörer men jag trodde i min oerfarenhet av anlitat folk att det skulle vara mer sammansvetsat eller samordnat, tidseffektivt liksom. Well well, vi får se hur det fortlöper efter plattan är gjuten.
 
B bozze4evigt skrev:
Du kommer sannolikt inte hinna få den plattan ”torr”, Dvs under 85% rf innan du ska lägga tätskiktet.

Väljer du vct 0,5 istället för 0,6 så kommer du sänka rf ca 1% mer per månad, alltså totalt ca 3% på 12v

Avfuktare hjälper marginellt.ska du snabba på uttorkningen så är det hög materialtemp som gäller, alltså få igång golvvärmen så fort som möjligt

Men du kan räkna med torktid på ca 6 månader oavsett hur du gör eller vilket vct.

Sen finns det fukt och emissionsspärrar som du kan applicera på före för att kunna belägga tätskikt.
Krav på rf brukar då vara 97-98%
Har hört väldigt olika och som sagt är min kunskap inom gjuten platta på detta vis begränsad. Vi får väl se, jag kommer kräva papper på rf innan dom lägger tätskikt såklart, dröjer det 6 månader (istället för muntligt utlovat max 2 månader totalt) är nog den här firman rätt körd då den är liten i ett litet samhälle med överrepresentation av byggfirmor.
Golvvärme, byggfläkt och (låter det som) Sveriges största avfuktare så kan det gå enligt byggarn. Får se, och som någon sa, man lär sig av sina misstag, men vill inte måla fan på väggen förrän jag vet mer.
 
T tigerkatten skrev:
Du bör oroa dig! En bekan till mig tog in fastpris på ett takbygge, det han noterade var att deras raster var väldigt långa och rökpauserna många. Men han tänkte priset är ju satt så varför bry sig. När jobbet var klart kom en större faktura än överenskommet, pga att det tog längre tid än beräknat. Ökningen var mer än 10%. Efter mycket dividerande togs ärendet till domstol och de dömde förlikning. Dvs de fick betala ca hälften av det som gick över det överenskomna priset.
Det var som fan. Ja, jag vet inte vad jag kan göra nu när de redan börjat bygget men i värsta fall har jag lärt mig nåt till nästa gång. Jag dokumenterar iallafall deras tider och progressionen dag för dag.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.