Hej! för ca 4 månader sen har kommunen asfalterat och det skapade ganska stora skakningar i huset, 2 veckor senare grävat de upp en bit av marken framför mitt hus för att lägga ner fiber (förstår inte logiken), utjämningen har inte varit bra och det skapade skakningar jämnt varje dag när lastbilar köra över området.Talade med kommunen och de kommer att jämna ut platsen, och kommer även att asfaltera hela området igen. Nu upptäcker jag att det har uppkommit sprickor vid fönstret på fasaden.
Har några frågor:
1.Har jag rätt att ansöka ersättning för detta? 2. Kan försäkringbolag täcka detta? 3. Hur farlig blir huset om jag inte göra någon åt sprickorna? Det är putsfasad, men delen som sprickor ligger är nära marken (vid källares fönster), vilket ser ut som är målning på fasaden. Kan jag fixa det själv? måla på?
Tack på förhand!
MVH Beck
PixelImg.aspx
 
  • Sprickor i putsfasad nära fönstret på ett hus, skador efter kommunala arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en husfasad med en spricka nära ett källarfönster, där det översta lagret ser ut som puts och det nedre som målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådant där finns på alla gamla husgrunder, gissar på att det är ett 40-talshus.
Kan inte se någon spricka i reveteringen men även där förkommer dessa på gamla hus.
Bara att måla över så har du löst det.
 
A AndersS skrev:
Sådant där finns på alla gamla husgrunder, gissar på att det är ett 40-talshus.
Kan inte se någon spricka i reveteringen men även där förkommer dessa på gamla hus.
Bara att måla över så har du löst det.
Hej! Tusentack för svaret!
Ja, huset är mellan 30-40 talet. Just nu syns sprickor så länge vid fönster i grunden.
Behöver jag spackla/ annan åtgärd innan målningen?

Tack på förhand!
Mvh
Beck
 
Du kan inte spackla så fina sprickor. Som AndersS säger är det målning som gäller, samt eventuellt hålla ett öga på om de dyker upp igen (inte helt omöjligt, men sannolikt helt ofarligt). Framförallt skall de åtgärdas för att förhindra vatteninträngning och frostsprängning. Det är absolut ingenting jag hade legat sömnlös över. :)
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
P Probably Wrong skrev:
Du kan inte spackla så fina sprickor. Som AndersS säger är det målning som gäller, samt eventuellt hålla ett öga på om de dyker upp igen (inte helt omöjligt, men sannolikt helt ofarligt). Framförallt skall de åtgärdas för att förhindra vatteninträngning och frostsprängning. Det är absolut ingenting jag hade legat sömnlös över. :)
Tusentack!
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.