G Glenn Boström skrev:
Inte för att vara den men det är ju tidigast 3 månader som plattsättning kan göras på betong så hur den tidsplanen går ihop kan ju diskuteras
Ja, om det ska vara tätskikt. Vilket det ska. Enligt byggarn så skulle dom lösa det med en hejdundrande avfuktare samt byggfläkt. Och nu är väl tiden på året det är mest optimalt att gjuta med tanke på luftfuktigheten men vet inte om det gör sådan jäkla skillnad. Dom väntar såklart till värderna är bra på betongprovet, utgår jag från, men i värsta fall får vi vänta. Enligt honom skulle det funka iallafall..
 
M Mike the farmer skrev:
Ja, om det ska vara tätskikt. Vilket det ska. Enligt byggarn så skulle dom lösa det med en hejdundrande avfuktare samt byggfläkt. Och nu är väl tiden på året det är mest optimalt att gjuta med tanke på luftfuktigheten men vet inte om det gör sådan jäkla skillnad. Dom väntar såklart till värderna är bra på betongprovet, utgår jag från, men i värsta fall får vi vänta. Enligt honom skulle det funka iallafall..
Ok vi gjorde en villa nyligen där betongen behövde sex månader på sig innan rf var nere i 85.
Jag personligen skulle aldrig lägga plattor på en platta som ej var tre månader gammal
 
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
G Glenn Boström skrev:
Ok vi gjorde en villa nyligen där betongen behövde sex månader på sig innan rf var nere i 85.
Jag personligen skulle aldrig lägga plattor på en platta som ej var tre månader gammal
Ja, och nog för att min kunskap inom gjutning för markarbeten inte är lika bra som min inom prefab, men har hört samma. Påpekade detta för byggarn, jag frågade hur det skulle gå tillväga och då nämnde han det här med avfuktare och trodde absolut att det skulle gå att korta ner tiden väsentligt. Jag kan inte annat än lita på honom men samtidigt ha koll när de kollar rf så dom inte drar en rövare.
 
sex månader tre månader spelar väl ingen roll. Det är ju RF som gäller. Se till att du får en dokumenterad fuktkontroll så behöver du inte fundera på hur lång tid det gått. OBS inte en ytmätning utan det skall borras.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Åsa Lund
"Var sak tar i anspråk den tid den har till sitt förfogande"
Tyvärr alltför vanligt att hantverkare väntar in i det sista.
Hade ett projekt där entreprenören fick massor med tid på sig. Två månader mer än normalt för den typen av projekt. Fick till följd att entreprenören gjöt plattan och sedan avetablerade arbetsplatsen under två månader innan de till slut gjorde klart bygget under tidspress.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
"Var sak tar i anspråk den tid den har till sitt förfogande"
Tyvärr alltför vanligt att hantverkare väntar in i det sista.
Hade ett projekt där entreprenören fick massor med tid på sig. Två månader mer än normalt för den typen av projekt. Fick till följd att entreprenören gjöt plattan och sedan avetablerade arbetsplatsen under två månader innan de till slut gjorde klart bygget under tidspress.
Håller självklart med i sak. Men vidhåller fortfarande att huvudsaken är att det är klart när det är avtalat.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
Åsa Lund
R RoBo skrev:
Håller självklart med i sak. Men vidhåller fortfarande att huvudsaken är att det är klart när det är avtalat.
Absolut är det så!
Men det är frustrerande för kunden att det maskas under kontraktstiden
 
R RoBo skrev:
sex månader tre månader spelar väl ingen roll. Det är ju RF som gäller. Se till att du får en dokumenterad fuktkontroll så behöver du inte fundera på hur lång tid det gått. OBS inte en ytmätning utan det skall borras.
I de flesta fall i dag har man väl vattenburen golvvärme, vågar man verkligen borra då och om man inte gör det när det är golvvärme hur faställer man RF då?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
"Var sak tar i anspråk den tid den har till sitt förfogande"
Tyvärr alltför vanligt att hantverkare väntar in i det sista.
Hade ett projekt där entreprenören fick massor med tid på sig. Två månader mer än normalt för den typen av projekt. Fick till följd att entreprenören gjöt plattan och sedan avetablerade arbetsplatsen under två månader innan de till slut gjorde klart bygget under tidspress.
Ja du ser, finns fog för att vara nojjig ;) Nej då, firman har endast bra recensioner så jag får lita på dom. Dokumenterar dock allt de gör och ungefärliga tider men det är väl mitt kontrollbehov. Säkert en jobbig kund, men det är jag som betalar.
 
Mikael_L
N noone70 skrev:
I de flesta fall i dag har man väl vattenburen golvvärme, vågar man verkligen borra då och om man inte gör det när det är golvvärme hur faställer man RF då?
Jag hade redan innan gjutningen bestämt var jag skulle borra och mäta (mitt mellan badrum och tvättstuga då dessa skulle tätskiktas) och så mätte jag ut och antecknade var det var fritt från golvvärmeslang.

Förövrigt hade jag nått RF 83% efter 9 månader torkning.
Enkel standardbetong, ganska dåliga torkförhållanden under typ 3-4 månader med bara ca 5-8°C grundvärme. Ingen avfuktare.
Men det är antagligen mycket svårt att få en platta tillräckligt torr på mindre än 6 månader om man inte trixar lite.
Trixen att ta till är betong med mer cement i (som alltså förbrukar mer vatten när den brinner), att ha avfuktare, att värma plattan - dvs få igång golvvärmen snabbt.


Och oavsett torkning så ska betongen krympa färdigt innan klinker/kakel, och detta tar 3 månader vad man än gör.
 
  • Gilla
Glenn Boström och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt hade jag nått RF 83% efter 9 månader torkning.
Enkel standardbetong, ganska dåliga torkförhållanden under typ 3-4 månader med bara ca 5-8°C grundvärme. Ingen avfuktare.
Men det är antagligen mycket svårt att få en platta tillräckligt torr på mindre än 6 månader om man inte trixar lite.
Trixen att ta till är betong med mer cement i (som alltså förbrukar mer vatten när den brinner), att ha avfuktare, att värma plattan - dvs få igång golvvärmen snabbt.


Och oavsett torkning så ska betongen krympa färdigt innan klinker/kakel, och detta tar 3 månader vad man än gör.
Hoppas på lite "trixande" i form av lågt vct, kemikalier samt avfuktare och värme. Ang kemikalier så använder vi inom prefab vissa gånger accelerator för att det ska bränna på snabbare, varmvatten samt krympreducerare vid t ex bottengjutning av brunnar. Men att köra allt på samma gång känns... sådär. Vet inte hur det funkar eller vad de kan blanda i betongen från bilarna men jag får väl hålla tummarna att byggarn vet vad han snackar om.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Absolut är det så!
Men det är frustrerande för kunden att det maskas under kontraktstiden
Maska är det väl inte. Har dom ett datum det skall vara färdigt spelar det väl ingen roll. Hur det går till.
 
Vi byggde ut ca 25 kvm 2016. Rivning gammalt uterum, dränering på den biten, ny grund, gjuta platta, bygga med lättbetong mm. Tog 10 eller 12 veckor innan det var helt klart.
Har visserligen lite speickor i väggarna men det ska göras vid vid tvåmårs kontroll.

Vi hade fastpris och tidplan, samt vite på 5000kr/vecka som det deog över. Blev en vecka försenad men på grund av tillägg vi valt under vägen så helt ok.

Förutom vid rivning och murning hade vi två hantverkare hos oss varje dag 7-16. Var sällan de inte var hos oss hela dagen.
Tycker det låter lite konstigt att de är så lite hos dig, men viktigaste är att det blir bra och tidplanen håller.
 
Mikael_L
M Mike the farmer skrev:
samt krympreducerare vid t ex
Ja man ska ju inte tro att man vet mer om betong än en betonggjutare ... :lying: :D :crysmile:

Nu lärde jag mig alltså en till tillsats till betongrecepten. :)
http://www.mapei.com/SE-SV/Produkter-foer-Betongindustrin/Krympreducerare


Tydligen är det inte heller bra att ha riktigt mycket cement (lågt VCT), om man vill undvika krympning, denna rapport menar att VCT 0,55 är idealt.
http://vpp.sbuf.se/Public/Documents/InfoSheets/PublishedInfoSheet/1266a0e7-6359-47a1-8c3b-bc384c9cd0dc/62_Infoblad 0606.pdf

Även om lägre VCT är bättre för uttorkningen...
Man får balansera dessa två parametrar om båda är viktiga.
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
N
Sätt upp en wi-fi-kamera så kan du i mobilen se hur arbetet fortskrider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.