Min vattenutkastare sitter riktigt dåligt. De tidigare ägarna satte på vattnet via utkastaren på våren och av på hösten. Vilken sorts utrustning krävs för att göra detta?
 
S
Foto hur det ser ut , annars svårt att säga något , mer info , är det en gammal sommarstuga
 
Det är en vanlig utkastare som sitter under en terass så man får krypa fram till den..
 
S
Varför stängdes den av , ger den vatten till något annat , hur har dom använt den , kopplat på slangen öppnat och stängt vattnet med munstycke på slangen
Verkar som att den satt där före terassen kom till
 
Dom vred på vattnet på våren och stängde av det på hösten när dom plockade in vattenslangen. Frågan är vilken utrustning som krävs för att slippa krya in och stänga av vattnet på utkastaren.
 
S
Finns ingen patentare för det , röret kommer från var
Har ni källare , eller från toa bad e.t.c vad finns innanför väggen , lämpligt att flytta den till bättre plats .
då pluggas röret den kommer i från eller lyftes upp en halv meter eller så
 
Finns det inget man kan koppla på slangen som stänger av vattnet och håller emot trycket?
 
S
Är ingen bra ide att ha en trdgårdsslangslang enbart på den , hur går det om den släpper , dom går sönder i solljus , blir för varma .
En nödlösning är att ansluta en politenslang ( 20 mm PEM ) med koppling och dra fram den utanför terassen , och ha en kran där , men då är ni på ruta ett med att krypa iaf för att stänga av
Bäst är att få det ordentligt gjort , ganska enkelt att få ett utkast på en vägg om diskbänken är innanför ,
 
Skulle möjligen vara en elektriskt styrd magnetventil, som sätts direkt på utkastaren, men jag vet inte om det finns någon sådan att köpa.
 
Själv har jag en magnetventil(elektrisk kulventil) som jag styr med en nexa strömbrytare på husväggen bredvid slangvindan. Ventilen är monterad på röret inne i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
F Fredrik_N skrev:
Själv har jag en magnetventil(elektrisk kulventil) som jag styr med en nexa strömbrytare på husväggen bredvid slangvindan. Ventilen är monterad på röret inne i huset.
Kan du länka till den produkten du har? Skulle vara supersnällt!
 
H HusSeb skrev:
Kan du länka till den produkten du har? Skulle vara supersnällt!
Vi har också en magnetventil som styr vattnet till uteduschen, köpte en 2/2-vägs-magnetventil från https://www.esska.se/esska_se_s/Mag...ngd-MX0000000000-13420.html,hlid=M212220V0000, kostade 840:-.
Magnet ventilen är normalt stängd och öppnar när den får ström från en Sonoff mottagare som vi styr med mobilen.
Funkar klockrent om man bortser från att ventilen inte är mjukstängande och därmed smäller lite i vattenrören när man stänger.

Har ni plats att montera en ventil frostskyddat på insidan väggen?
Magnetventil monterad på kopparrör med elkabel ansluten, används för att styra vatten till utedusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har också en magnetventil som styr vattnet till uteduschen, köpte en 2/2-vägs-magnetventil från [länk], kostade 840:-.
Magnet ventilen är normalt stängd och öppnar när den får ström från en Sonoff mottagare som vi styr med mobilen.
Funkar klockrent om man bortser från att ventilen inte är mjukstängande och därmed smäller lite i vattenrören när man stänger.

Har ni plats att montera en ventil frostskyddat på insidan väggen?
[bild]

Tack, jag tror att det finns plats (se bild). Kräver sonoff mottagaren installation av elektriker?
 
  • Väggmonterad VVS-installation med en rörledning och avstängningsventil som sticker ut från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har En sonoffmottagare som sitter i ett vanligt uttag, men det finns varianter för fast installation också.
Går ju givetvis att styra med Nexa tex.
[länk]
Aha okej. Ursäkta dum fråga men magnetventilen som du länkade till, kräver den ström för att fungera (hittar inte den infon)? Dvs en rörmokare installerar den i röret och sen stoppar man bara i en kontakt i eluttaget för att öppna/stänga? Sonoff är bara en ”add on” för att förenkla livet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.