Fast termostaten med dykröret är väl till för att maxbegränsa framledningstemperaturen? Precis som Uponor har på sina shuntar.
Men visst kunde man sätta ett ställdon där, men då kan ju temperaturen bli okontrollerat hög på slingan.
 
Jag tror det är den som ska styra värmen i "shunten" med termostaten på framledningen. Sen kan man rumsstyra med att byta ut mot annan termostat utan dykrör. Finns ingen annan reglering på "shunten" .
Om man ska även ha temperaturbegränsare så får man installera något som fimpar pumpen.
Tror det är tänkt så.
 
Nu är jag inte superinsatt i detta men vårt golvärmesystem fungerar på det sättet att när ingen rumstermostat begär värme så stängs också cirkulationspumpen av. den styrningen sker genom en reglercentral.
om pumpen ska gå hela tiden så borde det finnas ett rör till som gör att vattnet cirkulerar enbart i slingan när termostaten är stängd, utan att blanda in något varmvatten, Någon nämnde ett bypassrör.
 
Jag ringde upp Dahl igen innan supporten stängde. Då fick jag prata med kollegan till han jag pratade med i förmiddags. Han sa att de var tvungna att kontakta fabrikatören för att höra hur det ska fungera. De ska fortfarande höra av sig när de vet hur det ska vara.

Fan, det känns precis som när man försökte få tag på rörmokaren när jag försökte få svar på varför det inte fungerade från början. Hur svårt ska det vara? Är jag den första i Sverige som har det här systemet eller??
 
tills du får ordning på det så borde du kunna maxa rumstermostaten och sedan styra blandningen själv med den andra ventilen, den som ser ut som en vanlig radiatortermostat, Men det känns som att det som styr att ventilen ska öppna också ska styra cirkulationspumpen, dvs när ventilen öppnar så startar pumpen och när den stänger så ska pumpen stanna.
 
Krilleman
Efter lite mer grunnande och funderande så är jag också i linje med flera här i tråden. Denna minishunt är inte tilltänkt att strypa flödet på slingan. Det ska vara full fart med en temperaturbegränsning via termostaten på ovansidan. Pumpen går konstant.

Det röret som din VVS:are tog bort måste tillbaka annars kommer flödet aldrig att funka som det är tänkt. Och skippa ventilen ut på slingan, den stoppar flödet! (Vilket inte är bra i denna modellen)

Kikar man på varianten av minishunt efter denna, så bygger den på samma princip, men kompaktare design.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_212_2987736.pdf

Minishunt för golvvärmesystem med termostat och funktionsdiagram, märkt för till- och returledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har kollat på bilden en gång till och tänkt lite.
Jag tror den är rätt monterad från början trots allt.
Börjar tror att den här varianten inte blandar ner temperaturen. Utan är en ren termostatstyrd "shunt".
Termostaten som har dykrör är tänkt att styra på framledningstemperaturen. Om du vill ha rumsreglering så ska det inte vara dykrör utan rumsgivare efter "ståltråden". Eller så kan du koppla ett ställdon där istället med valfri rumstermostat. Även en reglermotor.
Röret mellan fördelarna ska monteras dit. Vid termostat stängd så cirkulerar vattnet den vägen för att inte svälta pumpen. Att det är en bit rör innan gängan på primär anslutning under pumpen visar på att där kan man ansluta en anligningsgivare som bryter pumpen vid för hög värme.
V1 ventilen tror jag är omkopplare beroende på om du har 1 eller 2 rörs system på primären. 2 rörs så ska den vara helt stängd.

Tillägg: Så problemet är att ställdonet borde sitta där termostaten är.

Verkar fungera som mitt svar tidigare i tråden.
Hittade lite info nu till morgon-javat.

http://www.termeco.se/sites/default/files/6.1 Termeco_Shuntmodul Compact Micro montering.pdf

http://tetragonia.se/wp-content/uploads/2016/03/TG-175-shunt-Micro_beskrivning.pdf

http://www.te-sa.com/en/product/250b/
 
Nu är jag ingen expert på Altech produkter och dokumentationen dom har är ju inte helt
tillfredsställande. Men den det du benämner T2 är troligen en reglerventil. Med en kan du strypa flödet i slingan för att kunna höja eller sänka dT på slingan om pumpen skulle vara inställd på att ge för högt flöde. Men du kan även sätta ett ställdon som styrs av termostat här. DOCK är ett krav att pumpen då styrs av ett pumprelä i mottagarenheten. På bilden kan jag inte se att pumpen styrs därifrån. Altech verkar ha 2 mottagarenheter för 1 termostat varav 1 av dessa har pumprelä i sig. Jag antar att det är trådlöst då det inte finns några trådar till termostat i mottagaren.
När rörisen var där och bytte pump tog han även bort rör mellan tillopp och retur. D.v.s. röret där sekundärsidan ska gå. Det innebär att han tog bort shuntfunktionen helt. Du har nu istället en slavpump på radiatorkretsen ( primärt) med en maxtemp begränsare på. Vattnet går helt enkelt från huvudstam in till pump, ut på golvvärmen och tillbaks till stammen igen. Därför får du nu den värme som maxtemp begränsaren är inställd på då den oftast är inställd på lägre temp än radiatorvattnets temperatur
Så fort den öppnar får du radiatorvarmt vatten ut på golvvärmen vilket gör att temp begränsaren nästan omedelbart stänger igen. Annars gör ställdonet det.
Detta gör att din pump står och går mot stängt läge så länge någon av termostaterna stänger (om den inte är tryckstyrd och inställd på det). Risken att pumpen pajar är stor.
Och precis som alla andra tror jag att ventilen under är omkoppling mellan 1 och 2 rörssystem. Om det var efter att rörisen tog bort mellanröret som du testade ventilen och inget händer så stämmer nog det. Vattnet på returen vid ventilen är så gott som lika varmt som tilloppet och likaså vid maxtemeraturbegränsaren. Du kommer inte känna någon skillnad. Enda skillnaden är att det går mer vatten från tillopp primärt till retur primärt genom den mellandelen och mindre mängd vatten till pump.Dock samma temperatur överallt.

Koppla ur pumpen direkt om den inte är inställt på tryckstyrt så den inte brinner.
Sätt dit mellan röret igen.
Om ställdon och termostat ska användas, koppla in pump i pumprelä.

Huvudproblemet med för låg värme på golvvärmen beror troligen på att du har dåligt drivtryck in i shunten från primärsidan.
Dessa småshuntar får oftare detta problem än större shuntar då de oftast sätts in på äldre befintliga system där vattnet rinner lättare något annat håll. T.ex. stora element, stora matningsledningar till dessa och dåligt injusterat. Man har gjort ett ingrepp på värmesystemet och ofta gör man ingen ny injustering av det befintliga för att kompensera för att vattnet nu måste ledas på annat sätt än tidigare.

Efter du gjort ovanstående. Se till att lilla ventilen är inskruvad helt. Låt golvvärmen snurra någon dag och känn efter på tilloppet på golvvärmen efter pumpen hur pass varmt det är. Stäng av pumpen och känn på samma ställe. Är det nu varmare än förut så har du för dåligt drivtryck in till shunten.
Du kan även stänga av övriga vägar som vattnet kan gå på primärsidan för att tvinga in vattnet till shunten. Får du då varme på sekundärsidan så är problemet detsamma. Du måste helt enkelt justera in övriga husets värmesystem.
 
Idag blev jag uppringd av Dahl som letat fram monteringsanvisningen. Den här modellen ska fungera så att rumstermostaten som styr ställdonet även ska styra kraftstyrningen till cirkulationspumpen. Pumpen ska alltså kopplas in till relät på rumstermostatsmottagaren enligt bilden (cirkeln med pilen i är pumpen). När golvet ska svalna kopplar ett relä till som aktiverar ställdonet och samtidigt stänger av pumpen.

Nu vet jag alltså hur jag ska göra, jag får montera tillbaks bypassröret och leka elektriker. Bör inte vara så svårt. Nu kan jag sova gott om nätterna igen!
 
  • Monteringsanvisning med kopplingsschema för styrenhet, markerade anslutningar och instruktionstext för anslutning av cirkulationspump och ställdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
(y)

Och dagens ros till Dahl som tog sig tid att gräva i deras äldre pappershög!
 
Och dagens ris till rörisen som kopplade in den.
En elektrisk motor som går varm får kraftigt reducerad livslängd. Be om en ny cirkulationspump.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Och dagens ris till rörisen som kopplade in den.
En elektrisk motor som går varm får kraftigt reducerad livslängd. Be om en ny cirkulationspump.
Som tur var lät jag den aldrig gå varm mer än över natten när jag hade kopplat på rumstermostaten kvällen innan. Jag stängde av den direkt på morgonen när jag märkte att den blev varm. Det borde den väl klarat?
 
Uppdatering: Nu tänkte jag ge mig på att koppla ihop det som det ska vara. Men innan ringde jag rörmokaren och informerade om informationen jag fått av Dahl och samtidigt fråga om bypassröret, varför han hade tagit bort det. Han sa då att han tog bort den för att han tyckte att det var för grovt för ett bypassrör och det förmodligen var därför värmen inte kom fram som det skulle. Bypassrör skulle enligt honom bara släppa igenom mycket lite vatten för att det ska fungera, och därför valde att ta bort det helt.

Det kan jag köpa. Jag behöver ju egentligen inte ha det, enda gången det skulle behövas är om det mot förmodan kommer fram jättehög framledningstemperatur som gör att termostat T1 stänger. Men då har det ju blivit något fel med värmesystemet som jag lär märka på att resten av huset kommer bli för varmt...

Nåväl, nu till mitt egentliga problem: Jag tänkte ju koppla in cirkulationspumpen enligt ritningen ovan, men hur sjutton ska jag koppla jordkabeln från pumpen? Ritningen visar ju bara hur neutralledningen och fasledningen ska kopplas. Men jorden måste väl kopplas någonstans också? Ska den byglas tillsammans med någon annan ledning, någon som vet? Annars får jag ringa tillbaka till Dahl på måndag och fråga...
 
L Luggen86 skrev:
Nåväl, nu till mitt egentliga problem: Jag tänkte ju koppla in cirkulationspumpen enligt ritningen ovan, men hur sjutton ska jag koppla jordkabeln från pumpen? Ritningen visar ju bara hur neutralledningen och fasledningen ska kopplas. Men jorden måste väl kopplas någonstans också? Ska den byglas tillsammans med någon annan ledning, någon som vet? Annars får jag ringa tillbaka till Dahl på måndag och fråga...
Ser ut som pumpen startas och stoppas genom brytning/slutning på neutralledaren. Lite udda men det funkar.
Jag hade satt upp en separat kopplingsdosa där jord ansluts direkt till pumpen. Sen gjort övriga kopplingar därifrån till styrenheten
Finns det plats så kan du ju skarva jord i styrenhetens kapsling med en u-båt eller wago, men det ser trångt ut.
 
Fick svar från Dahl att jag inte behöver koppla in jorden från pumpen, men att jag kan koppla den till vägguttaget om jag vill. Enklast är ju då att låta kabeln hänga löst, vågar jag det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.