Tyvärr ingen erfarenhet alls - Men:
- 16mm panel låter som i tunnaste laget och ger i vart fall inte mig så mycket att hoppas på. Vält spettet och en planka ryker ungefär.
- 16mm Spontat golv lämnar ju även det en hel del att önska och är inte dessa tryckade så lär inte förrådet stå länge.
- Färdigmonterade väggsektioner medför att om du skall måla in det i samma kulör som huset kommer du inte att få färg överallt på spontat virke - Krymper det på sommaren så har du ett randigt förråd i dubbel bemärkelse.

Designen är det inget fel på men jag är övertygad att du kan bygga samma förråd, med bättre virke, för mindre pengar. Däremot går det ju då inte att bygga ihop på en timme - Men kanske en fin dag under semestern! =)
 
Mikael_L
Ja det är ju verkligen klena dimensioner till det.

Å andra sidan lär de flesta knappast belasta en sån där liten tillbyggnad speciellt hårt, så det kanske duger.

I min värld köper man byggsats mest för att det ska gå fort att få upp.
Det blir antingen billigare eller bättre och stadigare att göra själv, eller både och. Men kostar ju lite mer tid, och kräver kanske något verktyg man inte har.
 
A Aekhold skrev:
Jag får väl fundera vidare då... :)
Jag tycker att omdömena här är onödigt kritiska.
Det är ju bara ett enkelt väderskydd för lite trädgårdsredskap, och skall stå stabilt förankrat i bakomliggande byggnad.
Och jag skulle hellre välja denna bod, som jag målar i en passande färg, än ett plåtskjul som inte passar in alls.

F.ö. har vi 17 mm råspont i taket på vårt åtta år gamla bostadshus.
Och det håller nog vår livstid ut, och lika länge till.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Nog håller det där säkert bra men nog var det lite dyrt.

Undrar vad det skulle kosta att bygga lösvirke?
 
Oskyddad fasadpanel och skyddad råspont kan man jämföra med...
 
E
Det förrådet har jag oxå kikat på mest för att det ska gå snabbt att montera MEN blir nog oxå ett egenbyggt förråd.
Vi är begränsade till att det inte ska var så djupt ca 80 cm (så man kan rulla in grillen) annars så kommer det för nära ett fönster.
Hittar du nåt bra alternativ så skriv gärna det. Vi ska bygga om plank/riva häck mot grannen och sätta upp ett nytt plank innan förrådet prioriteras.....
 
H Holmspel skrev:
Nog håller det där säkert bra men nog var det lite dyrt.
Undrar vad det skulle kosta att bygga lösvirke?
Jag tittade lite snabbt på hur mycket virke som skulle gå åt och vad det skulle kosta hos min närmaste bygghandel (ej Byggmax).
Jag fick det till ca 2000 kr. Men då har jag nog missat mycket, som dörrbeslag, gångjärn och lås, takpapp och kanske mycket annat.

Hur mycket tycker ni det är värt att få upp skjulet på en förmiddag?
 
E
Har det blivit nåt förråd?
Nu är det dax för oss att börja klura på vårt blivande förråd.
Golvet kommer vara stenplattor, förlängning av uteplats.
Kan man bygga själva stommen av tryckimpregnerat virke och sen klä med vanlig panel? De nedersta reglerna kommer ju ligga mot plattorna så tänker att de blir dåliga annars eller räcker ser kanske med att nedersta "ramen" än stommen är tryckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.