Nu när fibern står för dörren och tomrören ligger i tak och vägg funderar jag på byta ut det gamla nätverket mot ett nytt. Kikat en del på UniFi sortiment allt från gateway/brandvägg till switch och accesspunkt och då framförallt UniFi AC AP Pro. Min fråga/tanke till den samlade expertisen är finns det någon möjlighet eller fördel att seriekoppla accesspunkterna med nätverkskabel (rör och utrymme finns för detta) för att minimera trafiken på 5 mzh delen. Finns en rj45 ingång och en utgång som är POE driven. Är i behov av två kanske tre accesspunkter för att täcka hela huset. Tänkte att en trådar version skulle höja prestandan på nätverket eller är det helt onödigt dragande av nätverkskabel.
Tacksam för alla tankar.
 
En ac är trådad.
Höjer inte prestandan men tänkte du köra trådlös så är det typ repeater eller exender eller vad allt det kallas.
Det sänker prestandan på nätverket.
Så ska du ha bra täckning och bra prestanda så är det riktiga acesspunkter som det går kabel till som är det rätta
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
Som sagt är den AP:n trådansluten. Villman länka sin AP trådlöst ska man nog tittta på en mesh-lösning som vidarebefodrar trrafiken på en annan kanal så att ens ordinarie wifi inte blir överbelastat.
Dock finns det mest fördelar att ansluta med tråd om nu rören redan finns på plats. UniFi AC AP Pro två portar så att man kan länka vidare till annan utrustning. Tänk på att den inte kan skicka igenom PoE bara så du kommer att behöva få in en injektor också innan varje AP.
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
marla32 marla32 skrev:
Nu när fibern står för dörren och tomrören ligger i tak och vägg funderar jag på byta ut det gamla nätverket mot ett nytt. Kikat en del på UniFi sortiment allt från gateway/brandvägg till switch och accesspunkt och då framförallt UniFi AC AP Pro. Min fråga/tanke till den samlade expertisen är finns det någon möjlighet eller fördel att seriekoppla accesspunkterna med nätverkskabel (rör och utrymme finns för detta) för att minimera trafiken på 5 mzh delen. Finns en rj45 ingång och en utgång som är POE driven. Är i behov av två kanske tre accesspunkter för att täcka hela huset. Tänkte att en trådar version skulle höja prestandan på nätverket eller är det helt onödigt dragande av nätverkskabel.
Tacksam för alla tankar.
Jag kör en AC pro, och den täcker 800 kvm tomt och ett enplanshus i trä på 125 kvm ....

Det är möjligt att koppla dem som du säger, men om det betyder att du kan strömförsörja dem med en enda POE injektor vet jag inte ..

Den här länken https://help.ubnt.com/hc/en-us/arti...How-do-secondary-Ethernet-ports-work-on-UAPs- antyder att så inte är fallet, och då blir det inte så smidigt ändå ...
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kör en AC pro, och den täcker 800 kvm tomt och ett enplanshus i trä på 125 kvm ....

Det är möjligt att koppla dem som du säger, men om det betyder att du kan strömförsörja dem med en enda POE injektor vet jag inte ..

Den här länken [länk] antyder att så inte är fallet, och då blir det inte så smidigt ändå ...
Vi bor i en 2 1/2 plans villa med murstockar och timmrade innerväggar, någon form av sant och sten under parkettet och undergolv mellan våningsplanen vilket dämpar de flesta signaler därför tänlte jag dra med nätverkskabel. Ingår det inte en POE injektor till varje AP PRO?

Kanske säkrast att ställa frågan till tillverkaren själva så man inte tänker fel.
Tack ändå....
 
Jag har en centralt monterad i trapphuset, täcker 200 m2 i tre plan. Inte så hög hastighet långt bort men god signalstyrka (dock fullt tillräcklig hastighet) huset byggt i tegel och betong.
Ingår PoE injektor, tror den kommentaren handlade om kaskadkoppling mellan flera AP.
 
  • Gilla
marla32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.