Vad gäller själva grundproblemet:

Jag har förstått att den första motorn havererat, och nu är bytt.
Den motorn hade ett "motorskydd" - som egentligen är ett överströmsrelä, dvs en inställbar automatsäkring - som var felaktigt inställt på högre ström än motorns maximalt tillåta.

Mycket tyder på att Din motor av någon orsak tappat en fas i sin matning, dvs två faser fram i stället för tre.
När det inträffar brummar motorn (illa), vill inte starta, och framför allt: den drar mer ström än den är byggd för att tålatt i de två faserna som har matning. Extra illa är det eftersom den inte startar/snurrar, och därmed inte får sitt fläkthjul att mata in någon kylluft.

Ett korrekt skyddsrelä känner denna överström och bryter matningen till motorn.

Felet, kanske en dålig kontakt/strömbrytare, avbrott i kabel, relä/kontaktor, motoranslutning eller en säkring som "gått" etc kan i princip ligga precis var som helst mellan motorns lindning och inmatande el. I praktiken är det dock väldigt ovanligt att felet sitter "före elmätaren" någon längre tid - som husägare märker man om en huvudsäkring har löst ut och åtgärdar, eller om det är utanför ringer man och felanmäler till elleverantören.

I ditt fall, med ny motor, vissa nya delar och nytt skyddsrelä, men kvarvarande fel kan jag nog dra slutsatsen att det fel Du hade förut fortfarande finns kvar, dvs gömmer sig i något av det som Du inte bytt ut - eller så har Du skapat ett nytt fel som är likvärdigt med det gamla vid installationen - möjligt men knappast väldigt troligt.

Ditt nya skyddsrelä, med rätt inställning, känner felet och löser ut - så Du slipper byta motor en gång till!

Men att det gamla skyddsrelät var fel inställt och inte gjorde sitt jobb, det var faktiskt inte det fel som dödade Din motor, det bara bidrog till att låta mordet fortgå, när livvakten sov på sin post - typ.

Om problemet sker vid just "omstart" är väl startkontakten eller ev relä/kontaktor i maskinen lite misstänkta. Har maskinen 3 eller 6 trådar fram till motoranslutningen? (Jord oräknad).

Om det är 6 så antyder det att maskinen skulle ha tvåstegsstart, dvs Stjärn-Triangelomkopplare.
I så fall är det minst två, ofta 3 kontaktorer och ett tidrelä inblandat i styrningen - flera ställen som en tråd kan ha lossnat etc. Krångel med styrningen till tidreläet kan göra att maskinen försöker direktstarta vid återstarten... Tidrelä/styrning kan baseras på 230V, dvs kräva nolla, medan resten av en motordrift kör på 3 faser och skiter fullständigt i noll-ledaren, alltså en lurig punkt i konstruktionen med vad som händer vid avbrott/glapp i inkommande nolla till maskinen/styrningen.

Det problemet var ju extra stort förr när det förekom handskar med endast 3 anslutningar + jord i höljet, men å andra sidan hade man inte några jordfelsbrytare då... Bra kontaktorer/reläspolar hade dock 380V manöverspänning!

Var också misstänksam mot kablar som kommer ut ur en förskruvning (tätning) genom en vägg men sedan hänger nedåt - kan lätt vibrera av mot kanten, börjar förstås med en av ledarna. Egentligen borde alla tätningar mot gummikabel peka nedåt...

Om det är en glappkontakt kan det vara jobbigt att mäta fram, speciellt i en maskin.

Ibland kan det bli nödvändigt att koppla in en extra sladd "ut" från motorns anslutning, och sätta 3 st små lampor (som då också måste ha nolla, vilket kanske inte finns fram till motorn!) så att man kan se med ögat enkelt och säkert när maskinen kör att alla faserna finns med - eller vilken som blinkar och har hyss för sig. HIttar man en sådan får man följa strömmens väg baklänges med provlampa tills man hittar en plats "före blinket".
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Elektrisk anslutning med ledningar och klemmor inuti en metalllåda, där vissa kablar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga AF0EB351-04FE-41AB-AC86-E71DBD5FA5F9.MOV En hand håller en röd elektrisk dosa med kopplade kablar på ett brunaktigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar anslutna till en RUTAB MKS11TM-10 strömbrytare i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets insida med anslutna kablar och terminaler synliga i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kontrollpanel med stopp- och startknappar på en maskin, kablar och RUTAB-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer bilder samt video på vad som händer
 
  • Öppen elektrisk anslutningslåda med synliga kablar och terminaler monterade i ett metallfodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ren 3 fasmotor med anslutning underspänningsutlösare 400V utan nolla , å finns det nog inte annat än en dålig kontakt på något ställe , behöver inte vara direkt här .
Är det en EL-central i ditt snickeri och det kommer från en annan EL-central , så kan dålig kontakt vara där
det går inte att mäta ut det , endast en kontroll okulärt kan genomföras för att fastställa om det finns
Har du en annan EL-central så kolla säkringar och bottenkontakt om det är brännsår där
 
Har bara en elcentral och det är den i huset, därifrån är kabeln dragen direkt till handsken på väggen. Det sittet dock jordfelsbrytare och säkringar i elcentralen specifikt för just denna.
Med andra ord, ta hit en elektriker och mäta upp vart det är knas?
 
S
Det börjar luta åt det hållet , en elektriker har en s,k tångampermeter och kan avläsa hur mycket motorn drar på varje fas , om under-sp-skyddet får lite udda i sig löser det direkt
Det är inkopplat på 2 och 3 enligt foto , ( dom blå tamparna ) prova med att flytta 2 till 1 och efter det
3 till 2 så får du se vad som händer
 
Fel av mig, den brummar inte. Motorskyddet slår av direkt, det bara klickar.
Testade precis att starta motorn och det är inga problem. Lät den gå i 30 sek, slog av och lät den stanna helt. Sen fick jag inte igång den, bara klick i motorskyddet.

Kan det vara fel på underspänningsskyddet?
 
Om du vill prova något på chans så kan du ju byta motorskyddet. Annars behöver du ned på punkt 6 i skuttens lista i #2 - felsökning.
 
Carlos_Burnland Carlos_Burnland skrev:
Kan det vara fel på underspänningsskyddet?
Ligger nog nära tillhands efter vad du beskriver. Hur funkar det om du bryter strömmen en stund via handsken eller hur du nu har det anslutet när det inte går att starta om?
 
Man måste låta det gå ganska lång tid, även om man drar ur handsken. Däremot hör man ett litet klick i motorskyddet när man stoppar in handsken
 
Hej,
Vad hände med tråden? Jag har haft ett liknande problem med min Luna W57. Men i mitt fall var det ganska givet att det var underspänningsskyddet. Jag har satt i ett motorskydd från Jula, utanpåliggande, ser för jävligt ut, men funkar som det ska. Problemet är att nödstoppen inte funkar eller blir inkopplad plus att skyddet bara har av/på. Inte mycket säkerhet i handhavandet direkt. Motorerna klarar sig iaf.

Fråga: Var hittar man ett motorskydd med inbyggt underspänningsskydd för en rimlig peng? Jag har googlat, men det dräller ju inte av dom direkt.
Finns ej som reservdel längre.
 
Prova att prata med tripus elmek.
 
O OverAndOut skrev:
Prova att prata med tripus elmek.
Jag fick svar direkt. De verkar ha det jag behöver! Tack för tipset!(y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.