Det skiljer sig rätt mycket mellan hustillverkare hur mycket isolering de har i väggar och tak. Jag försår att det måste skilja en del på värmeekonomin om du bygger med 190 i väggarna eller 240. Men hur mycket skiljer det och till vilken tjocklek tjänar man på att bygga? Det jag menar är måste det väl tillslut kosta mer än det smakar så att säga.
 
Det är riktigt att det inte lönar sig att isolera hur tjockt som helst.

Man ska inte stirra sig blind på tjockleken på isoleringen utan i stället titta på vad hela väggen/taket har för värmegenomsläpplighet. Olika konstruktioner kan släppa igenom olika mycket värme trots att de har lika tjock isolering.
 
och hur gör man det?
 
Kolla in följande broschyr, längst bak i den finns det en tabell på isoler-värdet vid olika tjocklekar på isolering.

http://www.rwsc.dk/brochurebestilling_roxull/pdf/bygg/latta_yttervaggar.pdf

ex. 120+70 ger isolervärdet 0,2. Ett superisolerfönster har isolervärde ca 1,2.

Allmänt så blir det bättre isolervärde om man isolerar kors-och-tvärs, alltså första gången med stående reglar, andra gången med liggande reglar, osv. Då undviker man köldbryggor (trä på trä) i stor utsträckning.

Sedan så har jag fått höra av Växjö kommuns energiexpert, att ca 230-240 mm isolering, sedan lönar det sig inte att isolera mer.

Vi har 170+70 i väggarna och 500 i taket.
 
Det bästa är väl att låta hustillverkarna redogöra för hur mycket energi som går åt för att värma upp huset.
 
Jag ställde liknande frågeställning till både Paroc och Isover och svaret jag fick var att ur ekonomiskt perspektiv så lönar det sig att isolera ända upp till omkring 500-600 mm. Sedan överstiger isoleringskostnaden den förtjänst man gör i värmekostnad. Min fråga gällde nu tak och snedtak på övervåning så jag gissar att siffran för väggar är lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.