Jag kör mest med brun impregnerad trall och för att få tillbaka den bruna färgen så oljar jag in trallen .
Den har aldrig blivit kladdig efter behandling och ytan blir vattenavisande .
 
Moving
Torkar ur och spricker utan olja
 
Man oljar i första hand för att hålla träytan sprickfri. Flisor i fötterna gör ont.....

Jag tröttnade på svarta trädäck. På mitt nylagda däck satsade jag på Sio system. Skit bra men skit dyrt. Troligen inget alternativ för dig. Men Sio utlovar en 10-årig underhållsfri yta. Trät blir dock vitlaserat till färgen. Ser ut som att det är lutat.
 
Sio? Det beror på var man köper.
 
S
pensel på för.skaft alltid.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag lovar att rapportera här om 10 år och berätta hur mina trädäck ser ut då. ;)
Tar mig friheten, i mitt första inlägg, att väcka en gammal tråd till liv igen. ;-)

Det är nu 10 år senare, har du möjlighet att rapportera skicket på trädäcket?

Själv har jag testat både pensel, roller och spruta.
Spruta var smidigast men lämnade fläckar på allt runtomkring, framförallt då fasaden på huset.
Pensel var mest jobb men gav nog bäst resultat.

Hoppar gärna över allt vad olja trallen heter om det funkar nästan lika bra.
/Patrik
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hemmakatten
De sista tre åren har vi inte gjort någonting. Trädäcket är nu mörkt åt norrsidan till. I vår behövs verkligen att gå över trädäcket med terasstvätten (tillbehör till Kärcher högtryckstvätt) och såpa. Vi har hittills inte använt den, blir första gången. Trädäcket vid sjöstugan (I söderläge) är fortfarande fint förutom några torrsprickor.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har kört med Flugger Aqua gråpigmenterad olja en gång om året i fem år. Tycker inte att det har blivit mörkare utan det håller sig rätt lika från år till år. Tvättar trallen med såpa på våren. Inte en sticka i någon fot sen nytt. Får ofta kommentarer om att trallen känns så len och fin trots söderläge.

Grannen har kört med vanlig olja lika länge men jag tycker inte det ser mörkt/brunt ut. Han tvättar också med såpa har jag gör mig. Om det nu påverkar? Våt trätrall behandlad med gråpigmenterad olja, regndroppar på ytan, med uteplatsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
De sista tre åren har vi inte gjort någonting. Trädäcket är nu mörkt åt norrsidan till. I vår behövs verkligen att gå över trädäcket med terasstvätten (tillbehör till Kärcher högtryckstvätt) och såpa. Vi har hittills inte använt den, blir första gången. Trädäcket vid sjöstugan (I söderläge) är fortfarande fint förutom några torrsprickor.
Hemmakatten:
kan du inte ta ett par foton på din söderaltan och visa. Den borde vara ca 12 år nu om jag lyckats räkna rätt.
Kan du också berätta exakt hur du skött den? För tio år sedan skrev du att du inte skulle göra något alls med den men nu skrev du senast att du inte gjort något alls de senaste 3 åren.
Detta är alltså ren nyfikenhet jag frågar och försök till att motivera mig att inte göra något alls med min altan som jag precis håller på att bygga. Min kommer vara i söderläge. Jag tycker det låter så otroligt tråkigt att behöva olja in den. Plus att jag gillar den ljusgrå färgen som det brukar bli efter ett par år.
 
Hemmakatten
Är på långsemester och inte hemma.

Men vad vi gjort tidigare år är att spola trädäcket med vatten från en vattenslang. Sedan haft på vanlig grön (gul) såpa och borstat med en vanlig skurborste på kvast, inte speciellt hårt. Och sedan sköljt av. Vi har varit lite lata och inte gjort det varje år.

Som sagt, trädäcken i söderläge har fått lite torrsprickor och någon bräda (som inte varit perfekt) har böjt sig litet.

Skulle aldrig olja ett trädäck,det blir bara mörkare för varje år och smuts fastnar och gör det ändå mörkare.

Hittills har vi inte fått några stickor i fötterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Skulle aldrig olja ett trädäck,det blir bara mörkare för varje år och smuts fastnar och gör det ändå mörkare.
Det påståendet förstår jag inte.
Varför fastnar smutsen? Har du nån gång oljat något och oljan sedan har "smält" och att det då fastnat smuts? Eller har du bara lagt på olja flödigt utan att torka av överskottet och hoppats på det bästa?

Jag säger inte att man måste olja. Jag bara undrar eftersom vi har lyckats i 5 år utan att smuts fastnar, och någon som kanske vill ha en annan nyans blir avskräckt av dina erfarenheter.
 
Hemmakatten
Tyvärr har jag ingen egen personlig erfarenhet av oljade trädäck. Mina grannar hade och mina föräldrar och trädäcket på ett radhus jag ägde var oljat. Alla dessa däck var mörkt bruna, en del med "klippiga" fläckar där allt möjligt fastnat. I radhuset slipade jag ner däcket helrenovering (tog många dagar) och sedan vatten och såpa. Bodde bara där ett par år, men däcket var fint.
 
Tack för all info.

Nu har jag gått över den gamla altanen med med en sån där roterande altantvätt och tillhörande kemikalier.
Fick bort en hel del gammal träolja som klibbat och lämnat fläckar.
Resultatet av tvätten blev godkänt, det blev en jämnare och finare (torrare) yta.

Oljar inte på något nytt och behåller den nya delen av altanen som den är utan att olja, impregnera eller annat.

Jag gillar när regnvattnet pärlar sig och rinner av ytan men det är tillräckligt med jobb för att få det på bilen. =)

Hittade bara en bild från läggningen i fjol.
Nybyggd träaltan i ljusa toner med oskyddad och ren yta, halvfärdig konstruktion synlig vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog en ny bild idag när jag kom hem.
Nya har alltså legat över vintern.
Gamla delen är nytvättad men ingen mer olja. Gamla delen är lagd april 2004 och oljad 3 ggr max 4.
Trädäck där den nya ljusa delen jämförs med den äldre mörka som tvättats men ej oljats sedan 2004.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.