Har försökt läsa in mig på kraven som ställs på planlösningar enligt BBR. Den s.k. bygglovaalliansen har t ex fina foldrar.

Men jag förstår inte när det kommer till t ex kök om det är så att man måste bygga ett kök av storleken för ens hus eller om det räcker att påvisa att det finns plats? Måste man placera köksutrustningen enligt standard eller räcker det att de olika delarna finns på plats.

Samma sak med tvättmaskin i badrum t ex. Måste jag rent faktiskt ställa ditt en tvättmaskin eller räcker det att det finns plats för en? (Om jag t ex har tvättmaskin i gäststuga).
 
BirgitS
Så som jag har förstått det så måste det vara förberett för en tvättmaskin på entréplanet, dvs el och rör framdragna.
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
Hur är det med alla dessa garderober, städskåp m.m. Vi har äldre möbler vi hellre använder. Måste man köpa in garderober m.m. och ställa upp dem. Eller räcker det att markera ut dem i handlingarna?
 
BirgitS
Förberett för tvättmaskin på entréplan ingår i tillgänglighetsreglerna och de måste uppfyllas. Däremot låter det konstigt att man inte får ha klädskåp och byråer (eller vad ni har tänkt er) i stället för garderober (fast klädskåp är ju bara garderob på ben). Plats för städutrustning lär ni ju behöva så markera städskåp där ni tänker ha dammsugare, mobb etc. Hur är det formulerat i BBR?
Har ni läst "Läsanvisningar BBR" också?
Jag ser att Boverket skriver:
Vilka krav i BBR 3:1 och 3:2 som är utformningskrav, tekniska egenskapskrav eller både och kan du se i Boverkets vägledning, där de är markerade med tre olika färger: Vägledning: utformningskrav och tekniska egenskapskrav.
...
Vilka funktioner som ska finnas i en bostad beskrivs i BBR 3:22, och i BBR 3:146 finns krav på att funktionerna ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelseförmåga.
http://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/
Det verkar handla om krav på funktioner och inte krav på en viss lösning.

Kök brukar då de som bygger nytt planera väldigt fritt, den enda absoluta regel jag har sett om där är att mellan spis/häll och diskhon måste det vara bänkyta hela vägen av säkerhetsskäl. Andra barnsäkerhetsregler är låsbart medicinskåp och barnsäker knivlåda.
 
Kan svara för det jag själv har råkat ut för, håller på den en tillbyggnad och en del kommer i en annan nivå som resten. Denna höjdskillnad ställde till det för tillgängligheten, det vi försökte med var att om vi förberedde för en nivåhiss alternativt ramp så skulle detta räcka. Men det fick vi tvärt nej på, utrustningen (hiss eller ramp) skall finnas vid slutbesiktningen. Nu ändrade vi lite i planlösningen istället för att slippa att bråka. Samma visa med utslagsvask i köksön, vill inte ha någon men den måste vara där vi slutbesiktningen, det räckte inte med att endast dra fram avlopp och vatten.
Kan kanske skilja en del mellan kommuner hur stelbenta de är.
 
BirgitS
Det är nog inte många kommuner som tummar på säkerhet och tillgänglighet eftersom det blir dyrt för dem om de reglerna inte uppfylls. Lite annorlunda med hur man förvarar sina kläder och dammsugaren.
 
  • Gilla
Peter_Henry och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju rimligt att man visar att man kan ha en garderob i sovrummet t ex. Eller att man kan sätta in en tvättmaskin. Men detta med rampkravet oroar.
 
BirgitS
På vilket sätt är det problem/behov av en ramp?

Om du inte är insatt så är det ju bra att anlita en arkitekt (SAR) som kan byggregler och har många idéer om planlösningar som passar olika familjer, väderstreck och tomter.
 
Det jag menade med mitt inlägg var att kommunerna inte kan vara tillmötesgående i vissa punkter. I mitt exempel så hade jag lagt fram ett förslag med att kunna eftermontera en hiss såsom att dra fram el. Se till så att det skulle gå att bulta m.m. Obs. Detta gäller endast inomhus, att vi har 1 meter upp till ytterdörren brydde de sig inte om överhuvudtaget.. en ramp/hiss utomhus kan man eftermontera men inte inomhus. En av byggarna som jag hade på plats hade råkat ut för detta på ett tidigare bygge och då hade han lyckats ordna fram en hiss som monterades under slutbesiktningen som sedan demonterades så fort allt var klart.
 
BirgitS
Om hissen/rampen behövs för att komma åt något väsentligt i hemmet och den inte finns så blir det dels kommunen som får betala den och dels kan kommunen vara tvungen att betala för ett specialboende i några veckor tills rampen har kommit på plats och den som råkat ut för en olycka kan klara sig hemma i en rullstol. För yttertrappan kan man få bårtransport just när man ska hem men sen ska man ju kunna klara sig inne.
 
Nu syftar jag på TS inlägg om det räcker med att visa att det går eller om man måste bygga enligt regler. Det jag menar är att handläggarna kan vara väldigt enkelspåriga och ser inte verkligheten. Vid nybygge så är det självklart att det går att bygga enligt alla regler men vid en större ombyggnad/renovering kan man stöta på hinder som enligt lag/regler skall följas men det fungerar inte i praktiken.
Vår handläggare menade på att vår tillbyggnad samt befintlig byggnad skulle provtryckas för att vi skulle kunna få ett slutbesked. Både jag och min KA tyckte detta var vansinne, hur tätar man en huskropp byggd 1938 så den klarar en provtryckning med dagens regler. Jag tvärvägrade att gå med på detta och det slutade med att jag kunde ta in en 3:e part (certifierad energiexpert), enligt honom var det meningslöst att provtrycka och även att göra en energiberäkning på hela huset. Han gjorde bara på tillbyggnaden. Lämnade rapporten till kommunen och de strök provtryckningen.. hade jag inte stått på mig så hade jag fått med det som en punkt i kontrollplanen.
 
Var står det att tillbyggnader och hus måste provtryckas? Det kände ja inte till. Det låter verkligen helt vansinnigt. Då skulle man i stort bli tvungen att bygga ett nytt hus inte bara en tillbyggnad?
 
Det där kan nog variera. Vår kommun ställer inte ens energikrav på tillbyggnad av äldre hus.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Det där kan nog variera. Vår kommun ställer inte ens energikrav på tillbyggnad av äldre hus.
Där har man ett stort problem idag. Många kommuner tolkar regler och lagar på olika sätt...
 
Vid en vanlig tillbyggnad så klarar man sig från provtryckning m.m. Nu gör vi så mycket ändring i befintlig byggnad att vi åkte på bygglov för denna delen "ändring av byggnad". Har letat i samtliga BBR:er och det finns inget skall-krav för provtryckning. Däremot så finns ett "bör", har haft denna diskussion dels med boverket men även med kommunen angående denna formulering. När det står bör i reglerna så har kommunerna tolkningsrätt och det är här det kan skilja sig mellan olika kommuner, i min kommun så är det stenhårda och tolkar alla bör som skall utan att se till befintlig byggnads utformning m.m.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.