Hej!
När jag köpte huset så stod det i besiktningsprotokollet att garaget hade fått väldigt mycket utslag på garageväggarna typ 50-70% fukt..

Jag rev ner gipsskivorna och ena väggen hade ingen papp på syll och har varit direkt mot betong så därav höga värden, vilket jag ska försöka byta ut själv eftersom det inte är en bärande vägg utan en vägg som han innan har byggt.

Men sen så hittade jag ett till problem, garageväggen som är emot huset hade också mycket fukt och jag tycker det är konstigt för där är det asfalspapp som syllen ligger på.. (se här https://imgur.com/a/Y3QUg )
Men på något sätt så har isoleringen blivit missfärgad och är typ mörk brun. Samt att vissa reglar har blivit mögliga, men BARA i hålen där gipsskivorna satt i, hur fasiken kan de komma sig att just i skruvhållen som höll uppe gipsskivorna har blivit mögliga? :S

Här är en överblick av liten bit av mitt hus. https://imgur.com/a/uyltN
Den lila väggen är den jag pratar här ovanför om, och speciellt vid gröna strecken så är det mögligt.
Se bilderna nedanför, jag tycker det är jätte lustigt? Kolla bilderna här nedanför!
Vad skulle ni gjort?
Ta bort all isolering och ersätta den samt dra dit nya plankor?
En fråga till, vad heter det där pappersmattan som sitter där? Varför har dom inte använt plast?
https://imgur.com/J8gOdMr
https://imgur.com/BNUt387
https://imgur.com/k0mKspQ
https://imgur.com/a/kIHl6
 
S
Teorin säger ju att fuktskyddet skall vara innerst där det är varmt och fuktigt. Isoleringen skall vara ventilerad utifrån där det är kallt och torrt.

Eftersom det är garage så behöver det vara fall så att vatten rinner från väggar mot brunn eller under garageport.

En välisolerad garageport och lite högre temperatur i garaget gör också gott. Se till att ventilationen räcker för att ventilera ut det avdunstade vattnet som bilen dragit in.

Om du har papp istället för plast som fuktspärr så förstår jag varför det ser ut som det gör. I värsta fall har de satt plast ytterst mot fasaden. I så fall får du riva bort allt och byta plats på papp och plast.

Hur man skall göra med det mögelskadade trät vet jag inte. Kanske räcker det med att pensla på med mögelhämmande medel om inte angreppen är för stora. Som du nämner är det också bra att lägga papp mellan betongplattan och reglarna. Isoleringen kanske det är bäst att byta allt men det beror ju på vad det får kosta.

Betong mår verkligen dåligt av att få saltvatten på sig, vilket den får när bilen kört på saltade vägar. Tyvärr har jag dålig koll på hur man skyddar den på bästa sätt. Det beror också på hur mycket fukt som kan komma underifrån. Eventuellt gör man sig en riktig otjänst om man målar betongen med tät färg.
 
Jag ser inget mögel på ngn bild?

Isoleringens aningens mörkare färg i hålet ser mest ut att vara vanlig smuts/damm/missfärgning, inte mögel. (Men bilderna är lite mörka så kanske det inte syns så bra?)

Missfärgningarna i spik-/skruvhålen i läkten ser ut att bero på att spik/skruv rostat. I vart fall inget mögel där heller så vitt jag kan se.

Pappen är väl plastbelagd? Och därmed fukttät. Utom förstås i alla revor och uppskurna hål...
Sedan kan det diskuteras om den ska vara där öht, eftersom det är varmt på andra sidan väggen. Såvida väggen inte är dubbel med uteluftsventilering i mitten pga att garaget är tillbyggt senare än huset?

Syllpapp ska det såklart vara under träregelväggar, och om garagegolvet lutar mot väggarna så vatten rinner dit så är det riktigt illa. Då kan flerdubbla lager syllpapp behövas så att inget vatten någonsin kan rinna över syllpappen och in på regeln.

Vilken temperatur håller garaget?
Är det ofta fuktigt och med vatten på golvet?
Står garageportarna öppna i dåligt väder (regn/snö & blåst)?
Är garaget otätt så att det blåser in regnvatten runt och innanför garageportarna?
Har gipsskivorna varit obehandlade?
Hur länge har de suttit där?
Finns det fuktspärr i väggarna på huset (kök & tvättstuga)?
 
OXYD
Oldboy Oldboy skrev:
Jag ser inget mögel på ngn bild?

Isoleringens aningens mörkare färg i hålet ser mest ut att vara vanlig smuts/damm/missfärgning, inte mögel. (Men bilderna är lite mörka så kanske det inte syns så bra?)

Missfärgningarna i spik-/skruvhålen i läkten ser ut att bero på att spik/skruv rostat. I vart fall inget mögel där heller så vitt jag kan se.

Pappen är väl plastbelagd? Och därmed fukttät. Utom förstås i alla revor och uppskurna hål...
Sedan kan det diskuteras om den ska vara där öht, eftersom det är varmt på andra sidan väggen. Såvida väggen inte är dubbel med uteluftsventilering i mitten pga att garaget är tillbyggt senare än huset?

Syllpapp ska det såklart vara under träregelväggar, och om garagegolvet lutar mot väggarna så vatten rinner dit så är det riktigt illa. Då kan flerdubbla lager syllpapp behövas så att inget vatten någonsin kan rinna över syllpappen och in på regeln.

Vilken temperatur håller garaget?
Är det ofta fuktigt och med vatten på golvet?
Står garageportarna öppna i dåligt väder (regn/snö & blåst)?
Är garaget otätt så att det blåser in regnvatten runt och innanför garageportarna?
Har gipsskivorna varit obehandlade?
Hur länge har de suttit där?
Finns det fuktspärr i väggarna på huset (kök & tvättstuga)?
Nyfiken på frågan:
Har gipsskivorna varit obehandlade?
Var är du ute efter här?
Har själv obehandlade gipsskivor i mitt garage därav frågan
 
Jag tycker det mesta ser ganska normalt ut...........fukt på väggarna kan ju innebära att det var fuktigt i garaget just då men att det torkade senare.
 
OXYD OXYD skrev:
Nyfiken på frågan:
Har gipsskivorna varit obehandlade?
Var är du ute efter här?
Har själv obehandlade gipsskivor i mitt garage därav frågan
Jag har också obehandlade gipsskivor i mitt garage. De är fula/ankomna av väder och vind ut mot portarna, så min gissning är att den förre ägaren (tillika byggaren av garaget) lät garageportarna stå öppna mkt (i ur och skur). Obehandlade gipsskivor suger fukt som vettextrasor. Då rostar tom galvad spik med tiden, för att inte tala om gipsskruv som är gjord för inomhusbruk.

Har gipsskivorna varit spacklade och målade så bör fukt som leder till rostiga spik/skruv komma inifrån väggen, inte utifrån.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.