Hej,

Jag har anlitat en firma för att renovera större delar av min lägenhet. För det arbetet finns en offert och ett avtal.

Under arbetets gång har tillägg tillkommit vilka medför ytterligare kostnader. Samtliga dessa kostnader är avstämda muntligen medan jag har gett firman skriftligt godkännande på att momentet ska utföras av dem.

För några av dessa tilläggsmoment uppfattar jag slutfakturan som extremt saltad och har därför bestridit de delarna. För att komma vidare behöver jag dock betala in vad jag ser som skälig betalning för dessa arbetsmoment.

Vilken tidsåtgång / arbetskostnad skulle ni skatta på nedan 4 moment? Dvs ej framkörningskostnad och materialkostnader inräknat.

Moment A:
Riva strukturtapet på löpande timme. Total väggyta 70 kvm (27 meter långa väggar med 2,6 m takhöjd). (Jag noterade att det mesta av tapeten dock satt kvar under bredspacklingen.)

Moment B:
Riva ned gammalt kakel och montera nytt kakel i kök, 2 kvm väggyta med plattor om 10*20 cm.

Moment C:
Byta ut 7 eluttag och 6 lampknappar till nya.

Moment D:
Sätta in 4 ballofixer på vattenrör i badrum. Samt dra om ett rör så att det går in under ett handfat istället för att komma in från sidan.
 
Moment C:
Om det endast gäller att byta 7 uttag och 6 knappar mot nya, dvs ingen omdragning av tråd eller liknande så skulle det ta bedömt 1 timme. Men om elektrikern som gjorde detta moment åkte till dig enbart för att utföra detta jobb så får du även räkna in tid för resa, materialköp, faktura osv. Overheadtiden blir mer än själva arbetet på plats på ett sånt litet jobb. Tid som du även skall betala.
 
BirgitS
K KarlP skrev:
Ok, tack för info. Vilka ytterligare uppgifter behövs för att kunna avgöra respektive moment ovan?
T.ex. moment A kan ju variera enormt, allt från att man river en våd på en minut till att en våd kräver en hel dag om den sitter rejält. Eftersom de tydligen inte fick bort allt så får man väl anta att det var en mycket besvärlig tapet.
 
E EyEr0n skrev:
Moment C:
Om det endast gäller att byta 7 uttag och 6 knappar mot nya, dvs ingen omdragning av tråd eller liknande så skulle det ta bedömt 1 timme. Men om elektrikern som gjorde detta moment åkte till dig enbart för att utföra detta jobb så får du även räkna in tid för resa, materialköp, faktura osv. Overheadtiden blir mer än själva arbetet på plats på ett sånt litet jobb. Tid som du även skall betala.
Tack för input. Det var snabbare än vad jag själv trodde.
 
1h för att demontera och montera 13 uttag och brytare låter lite stressigt i mina öron.
Kanske behöver kabeln klippas, skalas och snyggas till innan montering kan ske av de nya enheterna.
Brytarna kan också blivit övertapserade och då behövs det försiktig skärning av tapet för att lossgöra den gamla brytaren.
Sedan en kontroll av att det funkar.
Minimum 2h är mitt bud.
 
  • Gilla
Merl och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag, såsom elektriker, skulle nog också säga minst 2 timmar för byte av 13 apparater.

Det är en per tio minuter. Om jag sätter på tidtagningen när jag börjar på första, och inget alls strular så kanske jag blev klar på en timme. Men det är absolut inget jag skulle lova en kund.
2 timmar är inte alls orimligt på något vis.


I ackordtidlistan anges montage av infälld strömbrytare eller uttag som 0,11 timmar, dvs 6,6 minuter.
Detta gäller då endast montage, inte något demontage av gammalt först.
Och räknar enligt ATL gör man endast för lite större jobb, dvs att man kan ägna en halv dag åt varje moment, så hastigheten hålls uppe.

Sen tjänar ju många lite extra på ackordet, dvs det går lite snabbare sen i verkligheten.


Men vad har de fakturerat för detta då?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tapeten skulle jag tippa 16 timmar. Men är ju svårt att säga exakt. Men sitter den kan den ju lika gärna sitta kvar.
 
K KarlP skrev:
Hej,

Jag har anlitat en firma för att renovera större delar av min lägenhet. För det arbetet finns en offert och ett avtal.

Under arbetets gång har tillägg tillkommit vilka medför ytterligare kostnader. Samtliga dessa kostnader är avstämda muntligen medan jag har gett firman skriftligt godkännande på att momentet ska utföras av dem.

För några av dessa tilläggsmoment uppfattar jag slutfakturan som extremt saltad och har därför bestridit de delarna. För att komma vidare behöver jag dock betala in vad jag ser som skälig betalning för dessa arbetsmoment.

Vilken tidsåtgång / arbetskostnad skulle ni skatta på nedan 4 moment? Dvs ej framkörningskostnad och materialkostnader inräknat.

Moment A:
Riva strukturtapet på löpande timme. Total väggyta 70 kvm (27 meter långa väggar med 2,6 m takhöjd). (Jag noterade att det mesta av tapeten dock satt kvar under bredspacklingen.)

Moment B:
Riva ned gammalt kakel och montera nytt kakel i kök, 2 kvm väggyta med plattor om 10*20 cm.

Moment C:
Byta ut 7 eluttag och 6 lampknappar till nya.

Moment D:
Sätta in 4 ballofixer på vattenrör i badrum. Samt dra om ett rör så att det går in under ett handfat istället för att komma in från sidan.
tala om hur mycket tid dom fakturerat så kan vi svara om det är rimligt..
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Jo, det kan gå att fixa på två timmar men då får det inte vara något som strular. Det gör det oftast. Kommer uttagen från typ något budget företag kan anslutningarna sitta märkligt till, skruvar lossnar och muttrar försvinner in i apparaterna av okända anledningar. Är det någon form av skruvlös anslutning kan det vara problem både med att lossa och att ansluta ledningarna. Är det gamla gummiisolerade kablar kan det bli riktigt besvärligt, är det gammal PVC-isolering kan den vara hård och spröd och/eller kort och spretig. Att lämna ett fast pris på detta är helt omöjligt, ger endast en vink om att installatören är oerfaren. Det är fullständigt galet att jämföra med nyinstallation där allt fungerar utan störande moment av snickare, målare, murare m.fl. som kanske orsakar att arbetet inte kan utförs i endast ett arbetsmoment. Med riktigt olyckliga omständigheter är det inte helt osannolikt att det skull ta upp till en dag. Eventuella jordar skall kontinuitetstestas och finns det jordfelsbrytare skall även den kontrolleras med både ström och tidutlösning. Ett isolationstest är inte heller fel när det handlar om ett så här omfattande arbete. Finns det främmande ledande delar inom räckhåll (som t.ex. vattenradiatorer) skall även de kontrolleras och eventuellt skyddsutjämnas.
 
Redigerat:
  • Gilla
hojpg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.