Vulcan61
Imorgon ska Vi få fiber. Och vi få bestämma själv vart sladdarna ska gå in. Fundera på att ta in allt i källaren så nära ingången där fjärrvärmen sitter. Man kör ju ändra trådlöst så borde funka även på övervåningen. Tips mottages så man gör rätt här :)
 
Betongbjälklag, eller träbjälklag?

Oavsett, var beredd på att du kanske ändå får dra upp en kabel till en extra trådlös accesspunkt.

Men då i synnerhet om du har betong
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Imorgon ska Vi få fiber. Och vi få bestämma själv vart sladdarna ska gå in. Fundera på att ta in allt i källaren så nära ingången där fjärrvärmen sitter. Man kör ju ändra trådlöst så borde funka även på övervåningen. Tips mottages så man gör rätt här :)
Mediaomvandlaren skulle jag rekommendera att ha så nära inkommande fiber som möjligt, eftersom jag ser en nackdel med att ha en lång fiber dragen hit och dit i huset. Den är så gott som omöjlig att laga själv.

Sen måste du fundera på om du ska ha separata enheter för router/switch/accesspunkt eller om du kommer att använda en kombinerad enhet från tex. Telia. Kör du separata enheter sätter du router och switch nära mediaomvandlaren, och drar nätverkskabel till en accesspunkt eller två, beroende på hur stort hus du har . Att ha en accesspunkt för WiFi i källaren kommer fungera mindre bra, troligen ännu sämre om du har två våningar och betongbjälklag. Ska du köra en kombinerad enhet (och kanske köpa TV från samma leverantör så du får en mottagare för TV, som ska kopplas till TVn och routern) finns det en fördel med att ha den i närheten av TVn .. :)
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Träbjälklag är det. Vi är mest på övreplan. Men tror inte det bör vara några problem få teckning i hela. Har idag mobilt bredband med router funkar rätt ok överallt förutom i garaget.
 
Vulcan61
Vi ha ej tänkt så mycket om media omvandlare eller liknande. Kundtjänst sa dom kommer och koppla in en swisch invändigt sen klart. I framtiden gå säkert allt på nätet. Kanske smartare ta det på övreplan då.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mediaomvandlaren skulle jag rekommendera att ha så nära inkommande fiber som möjligt, eftersom jag ser en nackdel med att ha en lång fiber dragen hit och dit i huset. Den är så gott som omöjlig att laga själv.

Sen måste du fundera på om du ska ha separata enheter för router/switch/accesspunkt eller om du kommer att använda en kombinerad enhet från tex. Telia. Kör du separata enheter sätter du router och switch nära mediaomvandlaren, och drar nätverkskabel till en accesspunkt eller två, beroende på hur stort hus du har . Att ha en accesspunkt för WiFi i källaren kommer fungera mindre bra, troligen ännu sämre om du har två våningar och betongbjälklag. Ska du köra en kombinerad enhet (och kanske köpa TV från samma leverantör så du får en mottagare för TV, som ska kopplas till TVn och routern) finns det en fördel med att ha den i närheten av TVn .. :)
 
Vulcan61
Så ni menar att man ska sätta uttaget så nära ingången där dom drar in fibern? I vårtfall genom ett skåp på huset där fjärrvärmen ligger.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Så ni menar att man ska sätta uttaget så nära ingången där dom drar in fibern? I vårtfall genom ett skåp på huset där fjärrvärmen ligger.
Du kommer inte få en switch av nätoperatören, även om de slarvigt kanske benämner det som en sådan. Det är en mediaomvandlare som omvandlar ljussignalen i fibern, till en elektrisk signal som nätverksutrustning för hemmabruk använder.

Har du nån form av planritning kan det vara lättare att ge ett mer specifikt råd, men annars är rådet så kort som möjligt, och med en rimlig närhet till el. (eftersom mediaomvandlaren kräver ström)
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Bla Telia öppen fiber levererar en switch med SFP-modul, själva switchen är en VLAN-switch som delar upp dom olika tjänsterna i var sitt LAN (internet, IP-TV & IP-telefoni).

Switchen benämns ofta som bredbandsdelare, tjänstefördelare.

Edit:
Bilden i detta inlägg är en VLAN-switch med en SFP-modul,
[länk]
Det verkar som man kan få lite olika varianter på
Demmpa Demmpa skrev:
Bla Telia öppen fiber levererar en switch med SFP-modul, själva switchen är en VLAN-switch som delar upp dom olika tjänsterna i var sitt LAN (internet, IP-TV & IP-telefoni).

Switchen benämns ofta som bredbandsdelare, tjänstefördelare.

Edit:
Bilden i detta inlägg är en VLAN-switch med en SFP-modul,
[länk]
Telia kallar den för mediaomvandlare i deras kommunikation.. (eller, gör iaf på sin hemsida nu, och gjorde när jag fick öppen fiber för 1 år sedan :)) .. (tekniskt sett har du säkert rätt i att den är en switch, men för att undvika förvirring i det framtida nätverksbyggandet som TS kommer ägna sig åt så kanske det finns fördelar med att hålla sig på en förenklad nivå .. :D)

EDIT: Vi vet ju inte ens om det är "Telia Öppen fiber" :crysmile:
 
Vulcan61
Brorsan va inne hos grannen nyss . Dom hade sin i källaren i mitten av huset. Det är enbart en box som sätts upp där. Ha tyvärr ingen ritning. Men dom som sätter upp borde ju veta vad som är bäst att sätta den hoppas jag. Detta är helt öppet fiber. Vi kommer sedan välja Bahnhof tror jag
 
Oftast så terminerar leverantören fibern i en box, därifrån kopplar man in en switch eller router med en fiberpatch (typ fiberskarvsladd) . Du kan alltså placera switch/router precis var som helst egentligen, bara att skydda fiberpatchen i en kabelkanal, som du fäster i källartaket t ex. Om du skadar den fiberpatchen är det bara att handla en ny för några hundralappar.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Brorsan va inne hos grannen nyss . Dom hade sin i källaren i mitten av huset. Det är enbart en box som sätts upp där. Ha tyvärr ingen ritning. Men dom som sätter upp borde ju veta vad som är bäst att sätta den hoppas jag. Detta är helt öppet fiber. Vi kommer sedan välja Bahnhof tror jag
Vet inte hur jag ska tolka vad du skriver. Det är ju nu så att Telia har tagit tillbaka sitt dotterbolag Skanova under Telias varumärke. Men levereras fibern via Skanova/Telia så avlutas i de flesta fall inkommande fiber i en fiberdosa. Därifrån dras en fiberkabel (villapatch) till den operatör du beställt fiber från vilket kan vara TeliaÖppenfiber/Bredbandsbolaget-Telenor/Comhem/Bahnhof som ansluter med vad man kallar "medieomvandlare" som består av fibergränssnitt, SFP, i en switch så att du ut från den får RJ45/Ethernet i en eller flera portar.
Du kan då sätta medieomvandlare i källaren bredvid inkommande fiber eller på övervåning. Skulle du förstöra fiberkabeln/villapatchen kan man dra en ny (även själv).
Men du får berätta mera vad det för installation du beställt för att få mera precisa svar.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Ser att det är Wexnet som har hand om inkopplingen så deras nät skulle ja tro. Vi har bara beställt fiber till huset mer än så vet ja inte. Men att det ska kopplas in i veckan. Känns som det spela mindre roll om det blir källaren eller övervåningen då. Det löser sig säkert tack för alla svar


A AndersS skrev:
Vet inte hur jag ska tolka vad du skriver. Det är ju nu så att Telia har tagit tillbaka sitt dotterbolag Skanova under Telias varumärke. Men levereras fibern via Skanova/Telia så avlutas i de flesta fall inkommande fiber i en fiberdosa. Därifrån dras en fiberkabel (villapatch) till den operatör du beställt fiber från vilket kan vara TeliaÖppenfiber/Bredbandsbolaget-Telenor/Comhem/Bahnhof som ansluter med vad man kallar "medieomvandlare" som består av fibergränssnitt, SFP, i en switch så att du ut från den får RJ45/Ethernet i en eller flera portar.
Du kan då sätta medieomvandlare i källaren bredvid inkommande fiber eller på övervåning. Skulle du förstöra fiberkabeln/villapatchen kan man dra en ny (även själv).
Men du får berätta mera vad det för installation du beställt för att få mera precisa svar.
 
J
Är det ett stadsnät är det möjligen ett öppet nät, men inte Öppen fiber, vilket är ett varumärke som Telia säljer. Bara så ingen blir felinformerad.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Även Wexnet kör med följande om det är villainstallation:
"Vi drar in fiber i ditt hus och sätter upp ett fiberuttag. Till fiberuttaget kopplas en fiberswitch och teknikern kontrollerar att allting fungerar."
Så i ditt fallet är Wexnet fiberoperatör och Bahnhof tjänsteleverantör om du väljer dem och från Bahnhof får du t.ex. en router att ansluta mot Wexnets fiberswitch.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.