Goddag kära byggahusare.

I huset vi bor i idag finns en modifierad vägg.
Förre ägaren har halverat höjden på väggen och lagt en träskiva ovanpå, så det är likt en bar, skulle man kunna säga.
Längst in på väggen har dom lämnat en snutt i fullhöjd, då dom hävdar att den var bärande.

Då vi är i färd med att riva denna halvvägg, blev jag fundersam på om den verkligen ÄR bärande.

Jag lägger in några bilder så ni får titta och avgöra.

Det rödmarkerade visar var väggen är halv, och det blå visar var väggen är fullhöjd

De två första visar planlösning, de två andra visar takstols konstruktion
Ritning visas på en datorskärm som illustrerar ett hus planlösning med markerade halvväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en modifierad vägg med halv höjd markerad i rött och full höjd i blått mellan matplats och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning av en takstolskonstruktion med måttangivelser, röd och blå markeringar indikerar väggarnas höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningsutdrag med vägg markerad i rött där väggen är halverad och i blått för fullhöjd del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med dig. Av ritningarna att döma så är den väggsnutten inte bärande.
 
Enligt måtten skulle där mycket väl kunna dölja sig en 95x95, OM det skulle göra det, blir man ju lite fundersam varför. Kan där va någon lösning man missar?
 
BirgitS
Även om den inte är bärande kan det kanske vara så att det behövs en bit vägg för att stadga upp hörnet.?
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Hej
Det är mycket osannolikt att väggen är bärande. Takstolar verkar spänna i andra riktningen på den sida om vägg/balk som skiljer de båda delarna åt, att döma av takplanerna.
Den har inte någon stabiliserande funktion.

Möjligen har gamla ägaren sett en bjälke/planka som ligger i takstolarna förlängning, men den har förmodligen ingen bärande funktion och om den har det är den nästan garanterat inte upplagd på den väggbiten, utan snarare den väggen mellan husdelarna.

Om du vill vara jättesäker skall du be en konstruktör titta på det.

Mvh Alex
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Det kan vara som i mina föräldrars fall.
Min far hävdade ett flertal gånger att väggar var bärande för att slippa bygga om enligt min mors kanske lite för vilda förslag. Det var hans bästa argument för att få igenom sina förslag. :D
I ditt fall kan det vara så att säljaren hävdade detta även vid försäljningen för att bevara husfriden. ;)
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Nu är detta en gammal tråd, men eftersom det är ett Elementhus från Mockfjärd så måste man titta hur träelementen i takbjälklaget ligger för att se om den väggsnutten är bärande, den skulle kunna vara det, det finns inget som säger att alla träelement är lika långa, i mitt hus går de omlott på vissa ställen.
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
H
Thyro89 Thyro89 skrev:
Goddag kära byggahusare.

I huset vi bor i idag finns en modifierad vägg.
Förre ägaren har halverat höjden på väggen och lagt en träskiva ovanpå, så det är likt en bar, skulle man kunna säga.
Längst in på väggen har dom lämnat en snutt i fullhöjd, då dom hävdar att den var bärande.

Då vi är i färd med att riva denna halvvägg, blev jag fundersam på om den verkligen ÄR bärande.

Jag lägger in några bilder så ni får titta och avgöra.

Det rödmarkerade visar var väggen är halv, och det blå visar var väggen är fullhöjd

De två första visar planlösning, de två andra visar takstols konstruktion
[bild] [bild] [bild] [bild]
I en del hus är det inte så logiskt var de bärande väggarna är, i mitt hus är det bärande väggar på ”fel” håll. Måste kontrolleras före rivning annars kan ju övervåningen komma på besök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.