Jag har precis fått hem gipsskivor & stålreglar till den pyttelilla sommarstugan där vi i ett av våra två rum ska sätta upp en skiljevägg så att vi får en liten toa ! Gipsskivorna är jätte stora så fick bara in 2 resterande 2 ligger kvar ute under en presenning !
Nu skulle jag behöva kapa dem så de blir rätt storlek men jag har ingen möjlighet att lägga dem ner då plats inte finns ( står på högkant nu !
Någon som har jobbat trångt ? Går det att kapa skivan ändå och ska jag tänka på något ?! Har aldrig gjort sånt här förut så det är mitt första projekt men inte sista tack på förhand alla tips tas emot tacksamt !
 
  • Stora gipsskivor står på högkant i ett rum redo för bygge av skiljevägg i sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog inte kånkat in skivorna okapade. Låt dom ligga kvar ner på transportpall eller liknade. Mät upp storleken och ritsa med en kniv och linjal på skivan. En lätt knäck bryter sedan av skivdelen.
 
  • Gilla
Kan inget om bygg och 1 till
  • Laddar…
Du kan kapa dom inne eller ute i valfri position. De behöver inte ligga ner. Skär igenom pappen och lite till efter en stållinjal från ena sidan. Knäck skivan och kapa pappen på andra sidan. Lämplig kniv är exempelvis en sådan här även om det inte är så noga:
En hopfällbar kniv med utbytbart blad använd för att putsa kanter vid byggprojekt.
Vill du snygga till "snittet" kan du putsa till kanten med några drag med något liknande denna:
Gul fast kniv som används för att skära och kapa material vid byggprojekt.
 
  • Gilla
Kan inget om bygg och 1 till
  • Laddar…
L
Behöver du ta bort små bitar kan du använda en vanlig fogsvans.
 
  • Gilla
Kan inget om bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.