Hej!

Vi har en grovplanerad tomt som förra ägaren troligtvis sått gräs på samt rullat ut några rullar med rullgräs på ett hörn, tror detta är straxt ett år gammalt, så det har ju tagit sig någorlunda.. men detta är ju helt fel sätt att starta en gräsmatta på så nu måste allt göras om ( se bilder :crysmile: )

Tomten har varit en åkermark innan så det känns ganska lerigt, har även noterat att det är ganska blött och geggigt vid regn.

Räcker det med att jag lägger ett nytt tjockt lager matjord direkt på den gamla gräsmattan eller ska jag fräsa upp allt med en jordfräs och sen lägga matjord på det? Eller kanske till och med blanda den grova lerjorden med matjorden?
Tussig och ojämn gräsmatta med gula fläckar vid ett trädeck, lerig mark synlig, delvis snötäckt omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet med utrullat gräs, vissa har dött.
Delvis brun gräsmatta med ojämn tillväxt och snöfläckar vid en trätrall och en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tussig gräsmatta
Gles och tussig gräsmatta med döda gräsfläckar och synlig lerig jord blandat med småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lerig mark med grästussar, lite sten o grejer i jorden.
 
Redigerat av moderator:
S
Fräser du upp så får massor av torvor som sticker upp i en ny matta , på med ny jord på den gamla , blir några kubik för att jämna till det , nu har du en botten att bygga på och så nytt , det gamla kommer att växa i genom , så gjorde jag och det blev bra , växer så det knakar
 
  • Gilla
Aaciisseej
  • Laddar…
En gräsmatta behöver inte vara perfekt. Att fylla dit en massa matjord innebär bara att en åker skövlas någonstans och blir förevigt förstörd när matjorden körs bort och att du måste tillbringa ännu mer tid med att klippa gräset som växer i den bördiga jorden där det skulle ha vuxit mat.

Det borde räcka med att fylla svackorna och hålen med litet matjord som du kärrar ut och arbetar ned mellan torvorna med kratta. Du kommer långt med ett par kubikmeter matjord av ganska dålig kvalitet. Klipper du sedan med en klippare som malar gräset i stället för att samla ihop det så blir gräsmattan bättre med åren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L
S skutten11 skrev:
Fräser du upp så får massor av torvor som sticker upp i en ny matta , på med ny jord på den gamla , blir några kubik för att jämna till det , nu har du en botten att bygga på och så nytt , det gamla kommer att växa i genom , så gjorde jag och det blev bra , växer så det knakar
Det jag har fått lära mig om gräsmattor är att man absolut aldrig ska lägga ny jord ovanpå en gammal matta. Ska du fylla på med jord. Ska du gräva bort det gamla lagret med gräsmatta först. Gör du inte det kan du förstöra även den nya matta. Och det kommer ta många år innan gräsmattan fungerar som det är tänkt.
Man ska ta bort översta lagret och sedan fräsa jorden. Först därefter ska den nya jorden på. Fräsa ner lite blåkorn om man vill ha en snabb start.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Ja det var ju lite olika svar, ni får gärna diskutera vidare saken för nu har jag mer eller mindre 3 olika svar :)

Heimlaga: Är det verkligen så pass illa?

Lolight: Jag vill ha en allmänt fin rak matta, har inte tänkt vinna några "grästävlingar" :p så vad menar du med förstöra? Har du exempel? (Jag säger inte att du har fel på något sätt)
 
Det ser väldig tuvigt ut, vilket nog beror på att du har ”fel” sorts gräs. Jag skulle göra som @skutten11 eller @heimlaga, men komplettera med att sprida ut lite bra gräsfrön för gräsmatta. Och sen klippa ofta, så kommer gräsmattearterna med tiden att ta över från tuvarterna.

Det betyder ju inte att de mer drastiska lösningarna inte skulle funka de också, kanske är de rent av snabbare/bättre, men om målet inte är perfektion är nog toppdress och flitig klippning bra nog.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
K
Vår gräsmatta såddes i september i fjol och ser ut lite (bättre) som ts, men jag tror nog att det löser sig om mattan får tid, näring och täta klippningar.

Det ser ut som att det har slarvats med klippningen och vattning av ts matta ovan. Nu har mattan växt väldigt ojämt under vintern och tuvor har skjutit upp väldigt på några ställen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
L
S SvampSaft skrev:
Ja det var ju lite olika svar, ni får gärna diskutera vidare saken för nu har jag mer eller mindre 3 olika svar :)

Heimlaga: Är det verkligen så pass illa?

Lolight: Jag vill ha en allmänt fin rak matta, har inte tänkt vinna några "grästävlingar" :p så vad menar du med förstöra? Har du exempel? (Jag säger inte att du har fel på något sätt)
Det hela handlar om att om du lägger ett lager jord ovanpå en befintlig gräsmatta, och sedan så. Så kommer det bli fint nytt gräs. Men, det nya gräset kommer få problem. Då den gamla mattan som nu finns en bit ner i marken, kommer hindra dräneringen av vatten på ett normalt sätt. Så rötterna på den nya mattan kommer få problem. Det kan säkert ta 10 år innan det gamla lagret av rötter osv har ruttnat.
En gräsmatta behöver luft, den behöver näring, den behöver dränering från vatten.
 
  • Gilla
bobas och 3 till
  • Laddar…
harry73
Som med allt i ett nytt hus ska du ge det ett år innan du bestämmer dig för stora åtgärdar. Börja med att klippa och bestäm efter ssommaren om du behöver ny gräsmatta.
Gräs set alltid dåligt ut på tidigt vår
 
  • Gilla
Litengubbe och 3 till
  • Laddar…
Ja säljaren av huset har nog bara slängt ut lite gräsfrön på den grovplanerade tomten och nog inte direkt vattnat eller brytt sig. Gräsmattan är rätt ojämn och måste slätas till så något måste jag bara göra snart.

Men om jag nu lägger ut gräsmattejord och har på mer där det är svackor så kommer det ju antagligen begrava gräset på vissa ställen och inte på andra.. känns som kanske slutresultatet kan bli varierande då eller?
Eller är det bara bättre om jag tar o välter allt jäkla gräs och sen jämnar till allt med ett lager ny grämattejord..?

Tomten har stått ett år nu, huset var klart 2017 :)

När är det förövrigt dags att börja fixa iordning mattan? Kanske för tidigt ännu?

Tack för alla svar! :D
 
harry73
Dressjord är snarare sand än matjord.
Tycker fortfarande att du ska avvakta i år och kanske vara åtgärda de värsta ojämnheter. Gödsla kör man när gräset börjar växa, annars gynnar det bara ogräset
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Som jag sa tidigare , vid inflytt var det något som kunde kallas gräsmatta , med olika typer av ogräs i
Sak samma klippte i vanlig ordning lite halvlångt ofta , blev lite småbitar som fick vara kvar som gödning
Botten var lera och hård , knuffade ut ny jord över hela , på med en vält , då kom groparna fram och justering kunde göras , sedan på med gräsfrön två varv med en stroller
Sen ett rackarns jobb att mylla ner fröna med kratta , fram med en vält , och vatten i massor , det får inte torka upp , fröna kan inte få för mycket vatten .
Nu växer det så det knakar , det var inga problem med att få det att växa , nu är den fin , klart ingen golfgreen , men duger åt oss
 
L
Jag skulle nog bara vertikalskära kraftigt, sedan på med ny jord bara. Du behöver inte ha dress till detta. På med rikligt med frö bara sen.
 
  • Gilla
Om Th och 1 till
  • Laddar…
Vertikalskär, på med jord/sandblandning och gräsfrön.
 
  • Gilla
nosskired och 2 till
  • Laddar…
Okey tack för alla jättebra tips ! :D

Ska försöka återkomma när jag börjat fixa med mattan !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.