Vi ska nu flytta till denna lägenhet och vi vill öppna upp mellan köket och vardagsrummet men väggen är eventuellt en bärande vägg.
Vi vill istället för att ha väggen där göra extra yta för en arbetsbänk med förvaring men så att vi kan titta ut i vardagsrummet.

Min fråga är då, går detta att lösa på något vettigt och snyggt vis?
Inga renoveringar har någonsin gjorts i lägenheten och vi vill helrenovera lägenheten men vi vill börja i köket.

Bilder på lägenheten går inte att tillgå innan 17:e maj. Men hoppas att ni förstår mitt tänk genom att jag bifogar planlösningen. Planritning av en lägenhet som visar kökets och vardagsrummets placering relativt varandra och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
För att riva väggen behöver ni lov av föreningen och är den dessutom bärande behövs det väl bygglov eller bygganmälan också som bland annat tar upp hur ni har tänkt att bära av i stället, typ dimension på balk och pelare, vilket man kan behöva anlita en byggnadskonstruktör eller liknande för.
 
Hur många våningar finns ovanför er ? HU !
Väggen är troligen bärande och då är det inte tillrådligt. Knacka på väggen är den stum är det bärande betong, låter den ihålig är det en innervägg i blåbetong / ytong då går den att riva. T.ex. runt klädkammaren är det lättbetong dom är också smalare typ 10-12 cm medan bärande väggar är 25 cm breda eller mer.
 
Vi flyttar till en två våningslägenhet och kommer bo på översta våning så ingen ovanför oss. Men ska knacka så fort vi flyttar in för att se och hoppas på att den går att riva.
 
Ritningen ser ut som en typisk mäklarritning och är oanvändbar för bedömningar av vad som är bärande. Försök skaffa en ritning från Byggnadsnämndens arkiv.
 
Hej
Tror inte att den är bärande. Att döma av övriga väggar hade jag antagit att bjälklag spänner vertikalt i bilden...

Gör ingen rivning utan att kontakta konstruktör..

Mvh Alex
 
Fin och bra pris i Eslöv på en bostadsrätt.
Ser ut att vara en normal trä-villa i 2 plan så det bör inte bli något problem.
Men tänk på TV programmet "husdrömmar" där ett par rev alla väggar nere och förra ägaren hade tagit bort fackverket i taket. Dom fick riva huset och bygga nytt i "lego"
 
L Leif i Skåne skrev:
Fin och bra pris i Eslöv på en bostadsrätt.
Ser ut att vara en normal trä-villa i 2 plan så det bör inte bli något problem.
Men tänk på TV programmet "husdrömmar" där ett par rev alla väggar nere och förra ägaren hade tagit bort fackverket i taket. Dom fick riva huset och bygga nytt i "lego"
Det satsar jag inte riktigt på eftersom där är 4 andra lägenheter till i huset haha. Men ska kolla närmre på vad det är för typ av väggar.

Ja vi hade väldig tur när vi köpte denna med tanke på vad dom andra 4:surprised:rna gått för i eslöv.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ritningen ser ut som en typisk mäklarritning och är oanvändbar för bedömningar av vad som är bärande. Försök skaffa en ritning från Byggnadsnämndens arkiv.
Är det något styrelsen eventuellt bör ha?
Eller bör jag kontakta kommunen?
 
Om huset är relativt modernt (byggt 1960 -) tror jag att väggen inte är bärande. På plats kan det lätt konstateras genom att knacka på den. Är det en trävägg är den inte bärande. Om huset är äldre eller för att redan nu göra en bedömning från ritning, krävs en riktig ritning. Styrelsen kan ha det. Annars finns den i Byggnadsnämndens arkiv. Det brukar vara lätt att få en kopia därifrån.
 
J justusandersson skrev:
Om huset är relativt modernt (byggt 1960 -) tror jag att väggen inte är bärande. På plats kan det lätt konstateras genom att knacka på den. Är det en trävägg är den inte bärande. Om huset är äldre eller för att redan nu göra en bedömning från ritning, krävs en riktig ritning. Styrelsen kan ha det. Annars finns den i Byggnadsnämndens arkiv. Det brukar vara lätt att få en kopia därifrån.

Nu har jag äntligen fått tag på ritningen från byggnadsnämnden men jag fattar lika med noll om den är bärande eller ej
Arkitektonisk ritning av en husplan som visar väggarrangement och rummets layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Donkeltina skrev:
Vi ska nu flytta till denna lägenhet och vi vill öppna upp mellan köket och vardagsrummet men väggen är eventuellt en bärande vägg.
Vi vill istället för att ha väggen där göra extra yta för en arbetsbänk med förvaring men så att vi kan titta ut i vardagsrummet.

Min fråga är då, går detta att lösa på något vettigt och snyggt vis?
Inga renoveringar har någonsin gjorts i lägenheten och vi vill helrenovera lägenheten men vi vill börja i köket.

Bilder på lägenheten går inte att tillgå innan 17:e maj. Men hoppas att ni förstår mitt tänk genom att jag bifogar planlösningen. [bild]
frågan är hur ventilationen funkar efter att rivigt bort väggen.
om du får matos i hela lägenheten
 
Jag är nästan 100 på att den inte är bärande. Det framgår av ritningen att det är en vägg som har tillkommit efter att stommen är klar. Bärande väggar är ritade med hela linjer även där den tunna väggen ansluter. Observera att det finns ett installationsschakt i änden närmast köksinredningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.