T
Jag håller på och sänka golvet 300 mm i källaren på ett ställe för att tillfälligt bygga ett badrum med duschkabin då nuvarande är 1900 mm. 20 mm golv att slå sönder och bara sand under, huset är ordentligt dränerat runtomkring. Avloppet ligger på 400 mm djup. Resten tänkte jag sänka 200 mm. Finns det någon möjlighet att sätta stålreglar på sanden för en luftspalt sen skruva fast formplyfaskvor sen gips uppepå och klickgolv? Vill inte gjuta igen då det ska byggas om senare.... Badrummet vet jag inte än hur jag ska lösa men flyta golvet på gipset och måla? Är lite okunnig och försökt läst på men är svårt att få svar Är lite brådis med att få fram en lösning
 
Beroende på när och hur huset är byggt kan det vara problematiskt att gräva ur källare. För att svara på dina frågor bör man få veta när huset är byggt och helst också få se en sektionsritning.
 
Hur länge tror du det tar innan en riktig ombyggnad? Skulle själv inte ha ett trägolv mer än någon månad i en källare.
 
T
40-50 talet skulle jag tro. Men formplyfa håller väl för en hel del fukt?

Det i guld tänkte jag bygga badrum i då avloppet ligger lägst där. Sträcken är avloppet. Det röda tänkte jag sänka 200 mm efter. Alt resten sen. just nu sticker väggen ca 100 mm neranför golvet så det måste skarvas på. med lecasten alt gjuta ner? Nu är jag ute efter alt än att göra det riktigt på en gång, billigare lösning då jag ska byta ett tak ganska så snart. alt sänker jag och gjuter på 20mm utan armering igen så man lätt kan bila upp det igen. Måste få fram en snabb lösning så jag får ett tillfälligt badrum. Kan man skarva på en vägg nertill? Hur gör man isf? Hur lång tid vet jag inte men om man lägger plast på sanden sen plåtreglar och sen plyfa och gips och klick? Ett år till två-tre år? har en övervåning och fixa och ett badrum där sen ska jag göra om nere när det är klart att bo uppe.
 
  • 3D-modell av ett planerat badrumsbygge med markerade avloppssträck och nedsänkta områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt hus är med all sannolikhet grundlagt på betongsulor som är gjutna direkt mot oschaktad mark. Om maarken består av lera riskerar en urschaktning under sulornas lägsta nivå hela byggnadens stabilitet. Eftersom du har ett sandliknande material i marken är den risken inte lika stor. I ditt fall skulle jag lägga ett lager 100 mm frigolit och sedan gjuta en tunn (3-4 cm) betongplatta ovanpå den som jag armerar med ett nät. Ovanpå betongen en våtrumsmatta av enkel typ. Det som sticker ut från väggen är kanterna på sulan.
 
T
På ytterväggen som cementrörer går ut finns ingen sula men en liten på mellanvägge. Så om jag ska sänka 300 mm måste jag väl förlänga väggen? Lecasten under eller göra en form och gjuta ner och göra en liten sula? Okej cellplast 100mm alltså.
 
  • Grävd öppning i betonggolv nära en vägg med synliga cementrör och delvis utsatt yttervägg utan sula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en källarvägg där cement och sula är synliga, med synliga rörgenomföringar och utsatt grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske att ytterväggarna består av platsgjuten betong? Inte helt ovanligt på 30- och 40-talen. Grundläggningssättet måste vara helt klarlagt innan du gör några ingrepp.
 
T
En 20mm oarmeradplatt? Iofs kan vara så.... Men då får jag väl bila upp en meter i taget efter väggen och gjuta ner väggen och göra en sula?
 
Helst skall man inte alls vara och peta under ytterväggarna. Gör man fel kan skadorna bli väldigt stora utan att något försäkringsbolag vill stå för dem. Hur tjocka är ytterväggarna och är det armerad betong?
 
T
Nej det vet jag men fick lov och bila upp lite i kanten för att hitta på avloppet och lite på andra sidan för att se om det var sand eller berg. Vet inte om ytterväggen är armerad. Jag kan skippa och sänka de röda området helt för det går ju med 1900 då jag är 1840 men guld området måste jag få ner 300 mm så duschkabinen går in. Skulle ju kännas bättre om man gjuter en sula runt det området.
 
Jag tycker det är problematiskt att ta ställning till detta så här på distans. Du kan inte tänka dig en lösning där du genomför golvsänkningen med lite distans till ytterväggarna?
 
Efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att du bör undvika att göra arbeten i närheten av ytterväggarna. Den grundförstärkning som krävs för det behöver göras både inifrån och utifrån. Det är heller inget man bör göra själv utan kräver bistånd av någon med geoteknisk kompetens. Jag föreslår att du väljer ett läge för duschkabinen som är på ordentligt avstånd från ytterväggarna. Även den längsgående innerväggen bör du vara på avstånd ifrån. Den är antagligen en hjärtvägg.
 
T
Okej jag håller på och kollar på andra alt nu så länge gräver jag upp gamla avloppet som består av cement. Det konstiga är att vissa delar verkar ha en rejäl sula. Undra om det har varit stampat golv här innan. Golvet är mellan 10-20 mm tjockt.
 
  • Delvis uppgrävda gammalt cementavlopp vid en vägg, visar tjocka golvplattor som antyder tidigare golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Såhär såg huset ut från slutet på 1800 talet om jag fattat rätt. Bild två: Något hände på 1900 talet och huset byggdes om, är en gamal affär som heter karlströms affär som troligen höll igång pågrund av gruvdriften på saxberget i Saxdalen (Räfvåla) Bakdelen på huset är timmer och troligen framsidan från gamla huset men så hittade jag en skarv i taket så huset är förlängt på bild tre.
 
  • Svartvitt foto av Karlströms affär från 1800-talet, en person framför byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal byggnad med blåa fönsterluckor som tidigare var "Karlströms affär", belägen i Saxdalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarven i taket visar förlängningen av ett äldre hus med synliga träbjälkar och putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Huvudproblemet verkar vara att du behöver knöka in en duschkabin för att få en tillfällig lösning medan du renoverar annat.

Om det nu är så problematiskt att sänka golvet skulle jag överväga en annan lösning för duschandet, t.ex. bygga en egen duschkabin av gipsskiva+tätskikt+billigt kakel eller beställa tillskurna plastskivor i rätt mått. Om det läcker lite gör det inte så fruktansvärt mycket på ett betonggolv.

En annan variant är ett badkar och att man får sitta och duscha.

Allt beror på hur länge du ska ha den tillfälliga lösningen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.