Hej!
Nu har jag startat igång vattnet i sommarstugan, det visade sig att köksblandaren har frusit, så den är utbytt igår.

Däremot kommer deet nu inget varmvatten i duschen. Det kommer varmvatten från både kök och handfat. Duschblandaren hade jag skruvat ner och tagit med hem, så den kan inte ha frusit. Vad jag har försökt läsa mig till så kan det vara så att jag behöver lägga blandaren till duschen i ättika för att lösa avlagringar.

Kök och handfat går på en ledning och duschen på en. Varmvattenberedaren sitter på andra sidan väggen mot duschen och ledningen går genom väggen, kallvatten kommer så inget läckage eller fruset på den ledningen. Har ni några andra idéer vad det kan vara med denna knapphändig info.
 
Jag gissar att det är fruset, att det skulle vara avlagringar i blandaren helt plötsligt tror jag inte på men jag kan ha fel.
 
  • Men om det är fruset skulle väl inte kallvatten heller komma?
 
Har du kollat så att det finns vatten in till varmvattenberedaren? Det finns lite ventiler som kan frysa där också. Avkalkning känns lite långsökt i det här läget. Vad för sorts vatten har du?
 
Det är kommunalt vatten, det kommer in vatten i varmvattenberedaren, efter varmvattenberedaren går det två rör in i huset, det första till handfat och kök och röret som sitter direkt efter går in till duschen. I kök och handfat kommer det varmt och kallt vatten, i duschen kommer det enbart kallt vatten...
 
Kan det vara rost från varmvattenberedaren som pluggarigen röret in? Eller kan det vara så enkelt att jag monterat fast duschblandaren fel på något vis..
 
Har du kommunalt vatten kan du hoppa över avkalkningen. Det är nog bara att felsöka varmvattnets väg från beredare till dusch. Blandare är platser där det gärna fryser. Kolla andra ställen där kyla kan ha kommit åt. Om det är någon tröst: Du är inte den förste som råkat ut för detta!
 
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
  • Men om det är fruset skulle väl inte kallvatten heller komma?
Varmvattenröret från bredaren till duschblandaren kan vara fruset och då kommer det bara kallvatten.
 
Ja, jag får göra det i morgon..varmvattn v till duschen funkade nu, så jag vet faktiskt inte vad felet var. Däremot så märkte jag nu när jag tömde varmvattenberedaren att vattnet bara töms rätt ut i min plintgrund och jag kommer inte under och kan ställa någon hink där... Det känns som en "sådär" lösning... Eller??
 
Det är inte OK. Man bör ha en golvbrunn eller ett avloppsrör med vattenlås under. Går spillröret från VVB:n den vägen också? (För du har väl ett sådant?)
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ja, jag får göra det i morgon..varmvattn v till duschen funkade nu, så jag vet faktiskt inte vad felet var
Kan man tänka sig att det var en frysning som tinat upp nu då?
 
M mlkjhr skrev:
Jag gissar att det är fruset, att det skulle vara avlagringar i blandaren helt plötsligt tror jag inte på men jag kan ha fel.
Jag kan nog tänka mig att något kärvat ihop inne i blandaren om den legat orörd i runt ett halvår. Jag skulle ta bort blandaren och säkerställa att varmvatten kommer fram till blandaren. Gör det det så måste felet rimligen finnas i blandaren.
 
Ja, varmvatten i duschen verkar ha löst sig nu.

angående den märkliga lösningen när man tömmer vvb så blir det mitt nästa projekt under våren... Tänkte göra om badrummet nästa år och göra en ny lösning med "pumphuset" i samma veva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.