Behöver hjälp med att välja takkonstruktion.
Förrådet blir 2st rum 1 oisolerat med glesa väggar för vedförvaring och 1 för cyklar etc ev isolerat. Tot ca 40kvm.
Men nu till taket, hade tänkt mig ett plåttak med en lutning på 7 grader ?
Och hur bygger jag upp det stabilt hur ställer jag takreglarna så jag får den lutning jag vill ha ?
 
Varför vill du ha så låg taklutning? Vid 7 grader är det bara skiv- och bandtäckning och något enstaka annat plåtalternativ som fungerar. Går du upp till 10 grader, finns fler alternativ, till 14 grader ännu fler. Är inte 40 kvm väldigt mycket för ved och cyklar? Det blir ju t.ex. 5x8 meter. Det är svärt att säga något konkret om lämplig utformning av taket utan att veta förrådets breddmått. När du kommer över ca 4 meter behöver du troligen kombinera limträ och konstruktionsvirke eller göra en fackverkslösning.
 
J justusandersson skrev:
Varför vill du ha så låg taklutning? Vid 7 grader är det bara skiv- och bandtäckning och något enstaka annat plåtalternativ som fungerar. Går du upp till 10 grader, finns fler alternativ, till 14 grader ännu fler. Är inte 40 kvm väldigt mycket för ved och cyklar? Det blir ju t.ex. 5x8 meter. Det är svärt att säga något konkret om lämplig utformning av taket utan att veta förrådets breddmått. När du kommer över ca 4 meter behöver du troligen kombinera limträ och konstruktionsvirke eller göra en fackverkslösning.
Hej, ja 7 grader är inget krav.
Vill dock bara ha ett snedtak inga takstolar.
Ja jag vet att det inte är lätt att svara utan att veta hur jag tänkt, är inte klar med ritningarna ännu, men bifogar en bild där du ser att jag tänkt ha en bärande vägg i mitten och jag behöver 40kvm för det är mycket ved som ska in..
Grundritning av byggprojekt med en bärande mittvägg, markerade mått för 40 kvadratmeters utrymme för vedlagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då klarnade en del. En bredd på 4,8 m bör gå att lösa med 45x220 bjälkar. Det hänger lite på vilken snözon du finns i. Jag föreslår åtminstone 10 graders lutning.
 
J justusandersson skrev:
Då klarnade en del. En bredd på 4,8 m bör gå att lösa med 45x220 bjälkar. Det hänger lite på vilken snözon du finns i. Jag föreslår åtminstone 10 graders lutning.
Men jag är osäker på hur jag bygger upp stabilast ovanför hammarbandet ?
Har bara byggt med att fästa takstolar där innan..
Se min sidoskiss om det hjälper..
CAD-ritning av väggsektion och grund med dimensioner för byggprojekt.
 
Enklast är om du låter väggarnas höjd följa taklutningen. Då kan du lägga bjälkarna (med lite injackning) direkt på hammarbanden och fästa med t.ex. gaffelankare.
Schematisk illustration av en vägg som följer taklutningen med bjälkar vilar på hammarband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Enklast är om du låter väggarnas höjd följa taklutningen. Då kan du lägga bjälkarna (med lite injackning) direkt på hammarbanden och fästa med t.ex. gaffelankare.
[bild]
Perfekt !
Tackar för detta.
 
Jag skulle snesåga de stående reglarna i toppen 10° (lätt med kapsågen). Dessutom jacka ur de stående reglarna i toppen och fälla in en bärlina där. Sen spika ett hammarband ovanpå allt, det kommer då luta 10° utan vidare krångel. Vinkeljärn mellan takstol (vanlig regel 45x220 eller liknande).

På detta sätt kan du sätta takreglarna utan att behöva bry dig om att hamna exakt ovanpå stående reglar.

Det finns vanlig papp som klarar 6° lutning så man måste inte köra med nåt special. Skillnaden mot ett hus med massa isolering i taket är att en mot all förmodan liten läcka i det oisolerade förrådstaket efter många år inte spelar så stor roll.
 
M martinradbo skrev:
Jag skulle snesåga de stående reglarna i toppen 10° (lätt med kapsågen). Dessutom jacka ur de stående reglarna i toppen och fälla in en bärlina där. Sen spika ett hammarband ovanpå allt, det kommer då luta 10° utan vidare krångel. Vinkeljärn mellan takstol (vanlig regel 45x220 eller liknande).

På detta sätt kan du sätta takreglarna utan att behöva bry dig om att hamna exakt ovanpå stående reglar.

Det finns vanlig papp som klarar 6° lutning så man måste inte köra med nåt special. Skillnaden mot ett hus med massa isolering i taket är att en mot all förmodan liten läcka i det oisolerade förrådstaket efter många år inte spelar så stor roll.
Nu ska jag börja med taket, och det är väl cc120 som gäller för takreglarna 45x220 ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.