Hej,
Vi ska bygga en fastukvist utan väggar. Enligt min kommuns hemsida får man bygga skärmtak över entrén utan bygglov och taket får inte överstiga 15 kvm.

Kan ett skärmtak byggas i tegel och stå på stolpar? vi ska även bygga en "altan" vid ytterdörren på ca 10 kvm.
Räknas det som ett skämtak ändå?
Bifogar en lånad bild över hur vi tänker att den ska se ut bara lite större och med tegeltak istället.

Hoppas ni förstår vad jag menar. =)

Med vänlig hälsning John
 
  • Rödmålad stuga med vitt skärmtak över entrén, omgiven av grönska, tänkt att göra om till tegeltak på stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad du har på taket är egalt , det är ett skärmtak , en altan som inte är högre över befintlig marknivå än max 0,5 meter behöver du inte ha bygglov för
 
  • Gilla
Jan Lundberg1
  • Laddar…
BirgitS
Din bild visar en förstukvist i alla fall.

Kommuner tolkar regler lite olika så det säkraste är ju att fråga dem och du kan ju göra det helt anonymt om du är orolig för att de ska hålla ögonen på vad du gör framöver.
 
Om man tittar den här länken .
Där är en sida från Eskilstuna kommuns hemsida och och jag kan tycka det liknar en farstukvist.
 
BirgitS
En farstukvist är alltid framför ytterdörren, det kommer ju från att det är framför farstun (förstugan). En farstukvist har ofta ett skärmtak så det finns inget antingen eller när det gäller farstukvist och skärmtak. Om det gäller ett skärmtak över en uteplats så spelar det nog ingen roll för kommunen om där finns en ytterdörr eller inte. Och man får ha ett räcke runt en uteplats.

Sen kan det ju finnas andra regler som att utseendet på husen i ett område ska bevaras av kulturskäl etc. som är viktigare så ni behöver ju kolla detaljplanen och liknande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En farstukvist är alltid framför ytterdörren, det kommer ju från att det är framför farstun (förstugan). En farstukvist har ofta ett skärmtak så det finns inget antingen eller när det gäller farstukvist och skärmtak. Om det gäller ett skärmtak över en uteplats så spelar det nog ingen roll för kommunen om där finns en ytterdörr eller inte. Och man får ha ett räcke runt en uteplats.

Sen kan det ju finnas andra regler som att utseendet på husen i ett område ska bevaras av kulturskäl etc. som är viktigare så ni behöver ju kolla detaljplanen och liknande.
Man får ju ha skärmtak över entren vilket innebär över ytterdörren, så det borde ju fungera tycker jag.. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.