Hej,

Vi har precis haft kontrollbesiktning av vårt nybyggda hus och det blev en hel del anmärkningar.

Det finns ju många här på forumet som har eller håller på att bygga hus och jag är lite nyfiken på hur många punkter/anmärkningar som upptäcktes vid era kontrollbesiktningar? Var det några punkter som fanns kvar vid slutbesiktningen?

Det här är första gången vi bygger hus och vi har ingen aning om hur många punkter som är "brukligt". När ska man börja bli orolig?

Vi hade 96 anmärkningar och då hade besiktningsmannen inte besiktat marken eller taket pga snön.
 
S
96 anmärkningar är rätt mycket , var besiktningsmannen extra petig eller är det reella fel , står det att de ska åtgärdas och hur lång tid har dom på sig
Intressant att veta vad som det var , fota protokoll och stryk allt som kan som kan hänföra till parterna
 
S
Något datum får åtgärd ? Det är TE ( Totalentreprenör ) för allt
Många småbitar , en hyfsad petig besiktningsman , nu har du hamnat på senaste , kommer nog mera kommentarer här på det
 
Skrutten observera att det är en kontrollbesiktning TS skriver om. Den ligger normalt två till tre veckor innan slutbesiktningen. Just för att byggaren skall hinna åtgärda dom fel som finns och nolla på slutbesiktningen. Så på kontrollbesiktningen är det i princip ointressant hur många fel det är.
 
S
Det vet jag men ändå rätt många punkter som TS är bekymrad för och som ska åtgärdas , därav frågeställnigen här , inga större bitar men ändå kanske ett orosmoment för TS , i sitt ovetande om
vad som kan vara allvarligt eller inte
 
Ja precis, det verkar ju som det är många småfel (kan hända vem som helst). Jag undrar mer om vissa punkter kanske är tecken på slarv eller okunskap?

Jag är nyfiken på hur det "brukar" vara på en kontrollbesiktning också, dvs hur många punkter. Hur har det varit för er alla andra?
 
H
Ingen fara alls, kollade bara över de snabbt men såg helt normalt ut
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Helt klar ser det ut som huset inte är riktigt färdigt för besiktning. Mest målningsanmärkningar. Håller med Hul ovan.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
P Paulina123 skrev:
Ja precis, det verkar ju som det är många småfel (kan hända vem som helst). Jag undrar mer om vissa punkter kanske är tecken på slarv eller okunskap?

Jag är nyfiken på hur det "brukar" vara på en kontrollbesiktning också, dvs hur många punkter. Hur har det varit för er alla andra?
Nu vet du lite mer och några av fjärilarna i magen flugit iväg , så ta det lugnt bara
 
Tusen tack allihopa! Nu behöver man inte oroa för det här iaf
 
Tycker nog det ser ut som ni haft en bra och kunnig besiktningsman. Lycka till med huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.