Hej
Jag tror jag redan vet svaret. Men är det möjligt att bygga ett hus för 2 miljoner? om man redan äger tomten och inga lån.

Jag är mycket tacksam för att få tips om det är möjligt.
 
H
J Johan Skyttberg skrev:
Hej
Jag tror jag redan vet svaret. Men är det möjligt att bygga ett hus för 2 miljoner? om man redan äger tomten och inga lån.

Jag är mycket tacksam för att få tips om det är möjligt.
De är absolut möjligt, du kan till och med bygga ganska fint om du kan tänka dig ett mindre hus i lösvirke.
Ej räknat med serviser utan kostnad för själva huset.

15 000kr/m2 * 110m2 = 1 650 000kr

du kan få ner denna kostnaden rejält om du är villig att arbeta själv både på projektet och utanför
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
H hul skrev:
De är absolut möjligt, du kan till och med bygga ganska fint om du kan tänka dig ett mindre hus i lösvirke.
Ej räknat med serviser utan kostnad för själva huset.

15 000kr/m2 * 110m2 = 1 650 000kr

du kan få ner denna kostnaden rejält om du är villig att arbeta själv både på projektet och utanför

Vad har du räknat på för lösvirkes? Egna erfarenheter?
 
H hul skrev:
De är absolut möjligt, du kan till och med bygga ganska fint om du kan tänka dig ett mindre hus i lösvirke.
Ej räknat med serviser utan kostnad för själva huset.

15 000kr/m2 * 110m2 = 1 650 000kr

du kan få ner denna kostnaden rejält om du är villig att arbeta själv både på projektet och utanför
Har det inte gått nån reklam här på BH med kåk för ~12000 kr/kvm?
 
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har det inte gått nån reklam här på BH med kåk för ~12000 kr/kvm?
kan säkert stämma.
bygger man enkelt borde man kunna komma ner under 10 000k/kvm
 
H
J Johan Skyttberg skrev:
Var bitter jag dessa hus ni nämner?
vill man komma absolut billigast.
skulle jag nog rekommendera att man går till någon av de stora hustillverkarna hittar ett hus som är intressant. Säger att man är intresserad av att bygga och får ut alla ritningar och kolla på.

sedan beställer du allt material vibygghandel och bygger de med i lösvirke med lokala entreprenörer
 
  • Gilla
Rönnbär91 och 1 till
  • Laddar…
J Johan Skyttberg skrev:
Var bitter jag dessa hus ni nämner?
Ett enkelt Älvsbyhus eller Smålandsvillan med grund utan tillval kan man väl få för 1,5 - 1,6 miljoner. Då har du 4 - 500 000 kvar till markarbeten, anslutningsavgifter m.m. Är det en tomt med goda förutsättningar och inga ovanliga kostnader för t.ex. VA-anslutning så går det i hop.

Om man kan lägga mycket tid på att samordna projektet och har bra koll på lokala entreprenörer så kan man säkert bygga lösvirke för samma peng eller billigare, men då får du räkna med att lägga betydligt mer av din egen tid och energi i projektet.
 
H
S snoddas2 skrev:
Ett enkelt Älvsbyhus eller Smålandsvillan med grund utan tillval kan man väl få för 1,5 - 1,6 miljoner. Då har du 4 - 500 000 kvar till markarbeten, anslutningsavgifter m.m. Är det en tomt med goda förutsättningar och inga ovanliga kostnader för t.ex. VA-anslutning så går det i hop.

Om man kan lägga mycket tid på att samordna projektet och har bra koll på lokala entreprenörer så kan man säkert bygga lösvirke för samma peng eller billigare, men då får du räkna med att lägga betydligt mer av din egen tid och energi i projektet.
och då även lägga tid på att inhandla material, du kan kapa kostnader rejält genom att konkurrens utsätta varje del i projektet.
Glöm inte titta utomlands
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.