Hej!

Har köpt in en sommarstuga av en släkting som åkte till ålderdomshem. Huset i sig är ganska förfallet men det ska vi renovera upp till sommaren för att sen hyra ut. Mest ytskikt och några fönster och dörrar

Det jag har dålig koll på är värmesystemet. Det står i köket en gammal huskvarna vedpanna som gubben eldade i på kvällarna för att få värme i radiatorerna. Under dagen eldade han i en annan panna som bara värmde köket (som har funktion att skapa varmvatten, ugn och spisplattor). Han satt i köket hela dagarna och lät det vara iskallt i resten av huset. Denna panna är utdömd av sotaren då i princip inget funkar på den, spjäll etc. Oklart om det går att reparera den. Vi har tänkt kasta ut den och ersätta med en vanlig spisugn.

Då återstår uppvärmning av huset. Det finns ju vedpanna och vattenburet system, och huset i sig har många små rum. Jag tänker två alternativ

1) På något sätt komplettera befintligt vedsystem med elpatron så vi utnyttjar radiatorerna.

2) Slå ut några väggar och köpa en luft-luft värmepump och komplettera med oljefyllda el-radiatorer på övervåningen där värmen knappast når upp. Vedeldning endast när man själv vill.

Finns det hopp att göra något bra? Det är ett en-ledningssystem med expansionskärl på vinden.

Har inte tänkt kosta på några större summor på värmesystemet. Varmvatten kommer via en elektrisk varmvattenberedare som sitter i toan.

Tacksam för råd. Som sagt, huset ska hyras ut då det ligger ganska attraktivt för t.ex. tyskar och danskar nära badstrand och sånt. Jag vill ha ett så lättskött värmesystem som möjligt, och där räknas nog inte vedeldning in...

Samtidigt vill jag inte lägga några större summor på huset, då det efter mindre renovering gissningsvis värderas till runt 250000 kr.

/HLH
 
Satsa på en bra elpatron/elpanna då slipper du allt krångel med ved/pellets och den går garanterat året om. Samtidigt är den enkel att sköta för dom som hyr.
Komplettera med en mindre vedspis i tex köket el v-rum.
Bra för mysbeldning el vid ev elavbrott.
 
Ska stugan användas året om eller endast under sommarhalvåret?

El är ju tveklöst enklast.
Är det en liten stuga så blir det inte så blodiga elräkningar även om den är måttligt bra isolerad.
 
Tackar för svaren. Ja att be hyresgästerna elda är nog lite utopi, de flesta kanske gör det då och då men tveklöst vill man slippa krånglet med detta.

Slutsats:

Sätt in en elpanna kopplat till vattenburet system och komplettera med el-element i de utrymmen som inte har radiatorer. Komplettera eller ha kvar den gamla vedpannan så att det går att elda vid strömavbrott.

Huset är 30+30 m2 och kan tänkas hyras ut året om.

Elräkningen idag är ca 600 kr/månad.

/HLH
 
Om det är ett fritidshus med dålig isolering så kan elnotan lätt hamna på 4 - 5 000/mån under vintermånaderna om du värmer med el.
 
S
Se då till att EL-pannan sätts på rätt ställe ingen mening med att värma ved-pannan med kosrdrag i
 
Det finns ju värmepumpar som arbetar med Luft - Vatten.
Det kan ju vara ett alternativ att koppla in en sådan på det befintliga vattenburna systemet.
 
Jag tycker det är himla mysigt med gamla köksspisar med vattenvärme, delar finns nytillverkat till många av husqvarnas gamla pannor, men jag fattar att det är opraktiskt och att den moderna människan öht inte kan hantera såna här gamla system, så jag skulle nog instämma med föregående, luft-vatten pump verkar som en oerhört dyr engångskostnad, man får nog räkna på hur mycket billigare driften blir än med elpatron. Osäker på hur effektivt det blir att koppla en sån på ett gammalt ettrörssystem dessutom. Man bör kunna justera in radiatorerna separat.
 
Varför är alla så hysteriskt förtjusta i elvärme???

Just nu förstör man hela vår vackra bygd med en massa vindkraftverk. Det ser för j-ligt ut!

På 1960-talet totalförstörde man varenda älv med vattenkraftverk. Snacka om MILJÖFÖRSTÖRING!

Och nu FÖRSTÖR man allt land mellan älvarna! Ännu mer MILJÖFÖRSTÖRING!!

Om 08-or och andra tvunget vill ha vindkraft, så bygg då vindkraftverken i Stockholms och Göteborgs skärgårdar!

Så blir det ju NÄRPRODUCERAT och bra, eller hur !!!!!

Eller menar ni verkligen att "Håll rent hos mig och släng sk-en i Norrland!?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Luft-luft värmepump med dubbla inomhusdelar, en nere och en uppe?
Om planlösningen fungerar med det kommer det vara billigast i både installation och drift på de närmsta 15 årens sikt eller så. Varmvatten med varmvattenberedare. Sen kan man "komfortelda" när man har lust.

Om radiatorsystemet är funktionellt lär det inte vara ett lågtemperatursystem så en luft-vattenvärmepump kommer troligen inte alls att vara så effektiv som den skulle kunna vara, dessutom kostar det betydligt mer i investering även om det är en trevlig lösning.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi har ett sommarhus som vi åker till kortare perioder även vinterhalvåret.
Då det är 18 mil slår jag på elelement via sms till ett par reläer ett dygn i förväg.
Ska fungera även med värmepump. I kök och badrum har vi skyddsvärme på
för att slippa tömma systemet. Stegvis under 10 år har vi också gjort huset vinterisolerat.
Bra både för ekonomi och komfort.
Kakelugnen är vår bästa vän. Men man måste ju vara på plats (och ha egen ved).
Har tankar på att sätta upp några solceller på taket till värmen.
Bra ekonomi så länge man konsumerar elen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.