Gemensamt konto vi sätter över till varje månad. Klockrent. Vi har hus och barn etc, hade säkert kunnat ha helt delat. Men skönare såhär. Vi har rätt olika prioriteringar i vad som ska läggas pengar på. Sen tjänar jag rätt mycket mer, så brukar köpa all egentligen gemensam elektronik, verktyg, maskiner etc för "egna pengar".

Dessutom som en kollega till mig uttrycker det. Inte så kul att få dyra presenter när man vet att man betalat hälften själv..
 
  • Gilla
Kirderf85
  • Laddar…
K
Vi har väl haft liknande upplägg med gemensamma konto. Det har pendlat lite beroende på vilken bank och kreditkort vi haft.
Just nu har vi ett varsitt Coop-kort som är knutet till ett gemensamt konto. Med det kortet så handlar vi i princip allt förutom privat nöjes/matkonsumtion.
När vi nyligen bytte till Handelsbanken så kunde vi skapa ett gemensamt konto dit alla e-fakturor hamnar. På det gemensamma kontot hamnar även alla utbetalningar från försäkringskassan. ( föräldrapenning,barnbidrag och vab )
Vi avsätter i grunden en lika stor del till det kontot och det som blir över för vi över till ett gemensamt sparkonto. Hela eller minst halva barnbidraget strävar vi efter att föra över till sonens fondsparande.
När hon varit hemma med sonen så har jag självklart betalat lite extra.
Vi har inte fokuserat så mycket på det exakta beloppet utan har mest sagt att räkningarna skall betalas och båda skall ha pengar kvar att röra sig med för privat bruk. ( Existerar dock knappt idag när man har barn :p )
Det som blir över på våra lönekonton brukar vi inte lägga oss i hur vi förvaltar. Dock har vi sagt att vi skall avsätta en del till våra separata sparkonton som även är en form av pensionssparande.
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Jag verkade ha haft ett liknande upplägg som dom flesta här i tråden med min föredetta.

Varsitt privat konto för lön.
Sen ett flertal gemensamma konton för diverse saker:
- Rörliga utgifter (tillsammans med varsitt kontokort till detta konto). Detta var det konto vi handlade ifrån
- Fasta utgifter. Detta konto var det vi hade kopplat till E-faktura och som alla "fasta" kostnader drogs ifrån så som lån, BRF avgift, el, försäkringar, bredband, etc.
- Sparkonto för amorteringar
- Sparkonto för semester
- Sparkonto för teknik & hushåll

Vi förde alltid över samma summa till alla konton och hade det som en automatisk överföring den 26:e varje månad, oavsett om någon tjänade mer än den andra. Den som tjänar mer får helt enkelt mer över till sina privata sparanden.

Ville vi hitta på saker tillsammans tog vi det från gemensamma konton. Skulle det saknas pengar på rörliga kontot en viss månad för att vi spenderade extra mycket gjorde vi varsin lika stor extraöverföring till det kontot. Allting gemensamt splittades 50/50.

Dom enda utgifterna vi inte delade var kläder, dyrare hobbies/inköp som den andra inte alls var intresserad av och saker vi hittade på på eget håll (exempelvis om jag drog ut med polarna så betalade givetvis jag det).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi har ett gemensamt spenderkonto där vi sätter in 15000kr varje månad som går till gemensamma kostnader t.ex. mat, kläder till barnen. Sen har vi ett gemensamt konto där alla räkningar dras ifrån.

När lönen kommer slår vi ihop våra löner och sen betalas alla räkningar och pengar sätts över till spenderkontot. Efter det splittar vi resten 50/50 till våra egna konton. Av de pengarna får vi göra exakt vad vi vill. Vi har inget gemensamt sparande utan förväntas även spara så att man har och kan täcka större gemensamma utgifter och investeringar som må komma. Personligen har jag satt en absolut minimigräns på 3000 som spar men jag sparar allt som blir över varje månad så oftast blir det mkt mer. När mitt buffertkonto överstiger 50 000kr så för jag över pengar till Avanza och har som ”lekpengar” att köpa aktier eller fonder med, men där gör jag och min man lite olika.

Personligen skulle jag inte klara helt gemensam ekonomi. Jag är alldeles för stort kontrollfreak för det plus att jag skulle tycka att det var obehagligt om nån (visserligen min man men ändå) hade koll på varenda liten grej jag köpte. Jag gillar att känna frihet med mina pengar. Det gör jag bara om de är ”mina”. Vi har även lite olika sparandefilosofi (jag sparar i slutet av månaden och han i början) så jag tror vi skulle krocka i såna fall.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett gemensamt konto där alla våra inkomster sätts in, sedan för vi över varsin, lika stor summa till enskilda konton. Pengar vi gör vad vi vill med. Behöver någon mer, så tar vi varsin lika stor del. Har aldrig varit osams om pengar eller ekonomi, så vi tycker det fungerar kanon
 
Tycker att jag och min sambo har en bra uppdelning och har aldrig bråka om ekonomi. Vi har varit tillsammans i 23år och har 2st barn i övre tonåren och har haft samma uppgörelse sedan vi flyttade ihop och delade ekonomin. När lönen kommer så flyttar vi över allt till ett konto där alla räkningar betalas ifrån förutom 6000kr som var och en får göra vad man vill för, tex eget sparande, kläder, frissan, manikyr, snus, egna nöjen. Sambon bränner sina 6k nästan varje månad medans jag spar ca 3k. När jag efter ett tag köper en hagelbössa eller en cross så behöver inte jag diskutera med sambon. När vi blev tillsammans så hade jag x hundratusen sparat samt en bostadsrätt som jag alltid har sett som mina pengar, men nu på äldre dagar så har hon ärvt och har mer pengar än mig, och självklart är det hennes pengar. När vi blev tillsammans så tjänade jag ca 150k mer än henne, men nu ca 20 år senare så har hon gjort karriär och tjänar ca 150k mer än mig men uppgörelsen är fortfarande densamma.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Håller fullständigt med dig. Det fungerar fantastiskt bra med gemensam ekonomi för gemensamma utgifter och delad ekonomi för hobbies. Min fru insisterar på att betala hälften av (de flesta) räkningar, amortering, ränta, diesel m.m. Hon tjänar kanske 7000 mindre än mig men jag betalar några fler räkningar.

Vi har ungefär lika mycket fickpengar kvar efter sparande etc. Behöver vi köpa något större tillsammans så delar vi på det, som en semesterresa eller en ny tvättmaskin.

Vi tycker båda att det är väldigt skönt att kunna ha våra hobbies och kunna lägga egna pengar på dem utan att den andra lägger sig i.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till hur andra sköter sin ekonomi.
Om den andre lägger sig ens hobby och det blir bråk om det bör man ju endå valt fel partner? Så känner jag iallafall.
 
B
För att hålla sig till ämnet (dvs hantering av delad ekonomi och inget tjafs om ehuru delad eller gemensam ekonomi är rätt väg):
T tompaah7503 skrev:
Majoriteten (alla) verkar använda varianter av gemensamt konto som man fyller på med delar eller hela sin inkomst.
Det verkar vara en tämligen enkel lösning som fungerar hyfsat.
Det jag undrar lite är hur ni som kör gemensamt konto/kort är hur hanterar ni utgifter som faller utanför möjligheterna att betala med kort? Alltså kontantbetalningar, Swish, Paypal och annat liknande?
Eller ni har så strikt disciplinerade liv så det förekommer inget annat än korttransaktioner?
Vår lösning är att vi har våra egna kort & konton (lönekonto, sparkonto, ISK etc) och för över en summa (10k/person) till ett gemensamt konto, dit vi har var sitt kort. Överskottet varje månad förs över till ett gemensamt sparkonto. Gemensamt (50:50) ägande av bostad men med lånereversal på skillnaden i kontantinsats, som löser ut vid försäljning/separation. Funkar för oss… your mileage may vary.

I vårt fall förekommer inte kontanter (…i våra liv), men när det gäller paypal så kan man koppla det till ett kort som belastar ett gemensamt konto. Så även för tjänster som dras från ett kort, så som Spotify, onlinepizza etc. De fall Swish används för gemensamma utgifter har pengar förts över via bankens app ungefär samtidigt.

Att försöka ha koll på kontanta utgifter tror jag blir svårt om inte man inte sköter det noggrant. Tyvärr har jag inget att komma med här.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi har gemensam ekonomi till viss del.
Men finns egentligen ingen hårdragen kalkyl bakom, utan vi har bara räknat baklänges.
Man har fått lista de 'egna' utgifter man har varje månad, och sen har vi lagt på en summa för fickpengar/eget sparande. Egna kläder, hobbies, mobiltelefon etc betalar man med egna pengar. Vi behåller ungefär samma summa, men sambon tjänar mer (20% mer). Jag har en dyr hobby, men sambon betalar underhåll för ett barn från tidigare förhållande.

När lönen kommer behåller man det man ska på det egna kontot, resten överförs till ett gemensamt konto (vi har ett kort som jag har). Detta konto används för alla räkningar, boende, mat, bensin, gemensamma nöjen och inköp till sonen. Det som blir över sparar vi på ett gemensamt konto. Jag kontrollerar alla gemensamma pengar (efter att sambon en gång 'råkade' använda upp 20k av våra renoveringspengar på typ fika och luncher...)

Nu har vi inget bolån efter att vi sålde förra huset, men ska bygga hus för ca 5 miljoner, och ta drygt 3 miljoner i lån. Jag skjuter in 2 miljoner kontant i bygget, sambon har inget (vi har knappt inga gemensamma sparpengar ännu då vi fick barn snabbt och inte haft möjlighet att spara så mkt under föräldraledighet samt studier). Vi kommer dela på bolånet och justera ägande andelar i huset när det är klart (jag kommer således äga mer än 2/3 av huset).

Jag vet inte alls hur vi 'borde' lägga upp det i en sån här i situation för att det ska bli rättvist. Men vi är båda nöjda med det här upplägget än så länge....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
H hajnor skrev:
Nu har vi inget bolån efter att vi sålde förra huset, men ska bygga hus för ca 5 miljoner, och ta drygt 3 miljoner i lån. Jag skjuter in 2 miljoner kontant i bygget, sambon har inget (vi har knappt inga gemensamma sparpengar ännu då vi fick barn snabbt och inte haft möjlighet att spara så mkt under föräldraledighet samt studier). Vi kommer dela på bolånet och justera ägande andelar i huset när det är klart (jag kommer således äga mer än 2/3 av huset).
Vi blev starkt avrådda av vår jurist att välja något annat än 1/2 ägarskapet var. Enligt juristen så blir det knepigt vid en separation (hur ska man fördela vinsten? Ska man ta ränteinbetalningar i beaktning när man fördelar vinsten?) hur ska man lösa kostnaden för underhåll kontra investering, räntor vid utdragen skillsmässa och liknande. Lösningen enligt juristen var att man lånar ut differansen till den andre parten och båda står för 50/50, och då också står för halva räntan och får hälften av eventuell vinst. Dvs du lånar ut 1 miljon till sambon och ni äger 50% var. Men samtidigt blir det det kanske mer ett problem vid mer extrema förhållanden, typ 5/95.
 
Vi delar på gemensamma utgifter (autogiro för räkningarna) och sätter in lika mycket på Ica-kortet varje månad. Sedan har vi ett gemensamt sparkonto för lite större utgifter. Men sedan får var och en göra precis som denne vill med resten av sina pengar. Otroligt skönt att inte behöva be om ”lov” för att få köpa mer eller mindre onödiga saker, spendera pengar på hobbies och andra intressen.
Så som så många andra här - delad ekonomi för det gemensamma och egna fickpengar som var och en disponerar fritt. Funkar hur bra som helst, aldrig tjafs om pengar här.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
M
Ett tips, i all välmening, när det gäller boendet är att reglera det på papper! Hur man löser det dagliga med tusenlappar hit eller dit är ganska fjuttigt när man sedan ser till hur boendet kan ställa till det om man inte har klara papper på det. Känner flera kollegor som haft hus och träffat en ny donna och det har varit gulligull, nyförälskelse osv., gift sig, skrivit över halva boendet och sedan krasch. Sälja med förlust för att dom inte haft råd att lösa ut henne från det egenköpta huset. Mardröm!

Jag hade hus när jag träffade min hustru och hon har inga problem med att jag äger det. Har alltid förespråkat devisen att det man hade när man träffades ska man ha när man lämnar. Och ingen ska ha nån vinning i att lämna förhållandet. Så om vårt förhållande skulle ta slut så är vi båda förlorare, ingen är vinnare.
Nu är vi ju gifta och har två ungar så hon ärver ju mig, det känns helt naturligt. Men det skulle kännas märkligt att behöva sälja mitt hus om hon lämnar mig för att jag inte får banklån på typ 3 mille för att lösa ut henne från ett hus som jag köpt en gång i tiden. Därför skriver man äktenskapsförord..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Sant med att se till att skydda varandra och ev barn. Jag har särkullsbarn, så vi har tecknat ömsesidiga livförsäkringar på 50 pbb, så den efterlevande har råd att bo kvar.
 
M
J jocke31 skrev:
Sant med att se till att skydda varandra och ev barn. Jag har särkullsbarn, så vi har tecknat ömsesidiga livförsäkringar på 50 pbb, så den efterlevande har råd att bo kvar.
Vi har också 50 pbb på livförsäkringar, plus att vi är varandras förmånstagare på pensionen, plus en aktieportfölj på en massa siffror, men det vågar jag inte berätta:). Man kan ju plötsligt bli ganska sårbar om man berättar att "du gumman, om jag trillar av pinnen så behöver du aldrig mer jobba":)
 
M Markarbetaren skrev:
Vi har också 50 pbb på livförsäkringar, plus att vi är varandras förmånstagare på pensionen, plus en aktieportfölj på en massa siffror, men det vågar jag inte berätta:). Man kan ju plötsligt bli ganska sårbar om man berättar att "du gumman, om jag trillar av pinnen så behöver du aldrig mer jobba":)
:surprised::rolleyes::D:D:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.