Går i starka investeringstankar på en åkgräsklippare behöver jag hjälp med min avvägning av modell.
Ganska specifik fråga men några kanske har erfarenhet eller gick i samma tankar?

Har en småkärlek till Husqvarna Rider då jag klippte gräset hemma på en ifrån 8 - 16 års ålder :geek:
(13 000 m2 gräsmatta + 40 fruktträd så blev några timmar)

Min tomt idag är på 1600 m2
ca 200 m2 försvinner i hus/uthus/attefallare/altan/parkering
Inga jätteytor utan lite blandad utplacerade "saker" på trädgården som
några träd, buskar, gungställning, odlingslådor.


Valet går mest mellan dessa, då jag inte har garage så kan jag inte ha massa roliga tillbehör vilket lutar åt de mindre modellerna. Men de större klipper bredare & har serviceläge på klipp agg.

R112C ca 29 " (rek. pris)
+
Billigast, liten & smidig
- Klippbredd "endast" 85cm, inget serviceläge på klippagg.
Tror även denna är 1 cylinder motor? för/nackdelar vet ej gällande bensinförbrukning/service/slitage
2 knivar

R115C ca 33" (rek. pris)
+
Klippbredd 95cm (däremot stor oklippt radie vid sväng på 95cm?)
- 2 knivar, inget serviceläge på klippagg.

R214TC ca 40 " (rek.pris)
+
Intek motorn skall vara bra, 3 knivar klippbredd 94, samt serviceläge, även annan växellåda?
Sätet har även comfort istället för standard :rofl: oklippt radie endast 30cm vid sväng.
Störst & starkast motor av dessa aspiranter även fullt trycksmord.

- priset? för stor/otymplig i min trädgård? service av motorn?

R213C ca 38 " (rek.pris)
Utförande likt ovan förutom motorn som jag tror är 1 cylinder istället?


Gräsmattan e typ såhär (stämmer inte riktigt då utbygge pågår men ca)

Ett enfamiljshus med trädäck och trädgård med gräsmatta och spridda träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit villa med grön gräsmatta, träd och buskar lämplig för åkgräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



PS. Ordet robotgräsklippare är förbjudet i denna tråd
likaså "bra motion" :crysmile:
 
På Husqvarnas hemsida står det följande:

"Enkel att rengöra och underhålla

Du kan enkelt luta riderns klippaggregat uppåt utan några verktyg. På så sätt kan du enkelt utföra rengöring och underhåll."

Det måste betyda att även den minsta modellen har fällbart klippdäck. Köp den och spara tio tusen till en fin present till gumman ^_^
 
Med den gräsmattan skulle jag köpa en klipprobot.
Då får du pengar över och kan sitta i solstolen med en (lätt)öl i handen och se den jobba..
Köpte en förra året. Helnöjd, har ca 1000kvm gräs i "två våningar" (souterränghus)..
Åkklipparen säljs i vår (när den kommer..)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
När vi handlade åkgräsklippare var återförsäljarens (som har serviceverkstad också) argument för 200-serien att det är en beprövat design som har funkat i decennier. 100-serien var dyrare att serva, ändrade delar oftare och höll inte lika bra så återförsäljningsvärdet minskade snabbare.
Om det är sant vet jag inte, men de har haft affären/verkstaden i typ 50 år så lite koll borde de ha.
Det slutade med att vi köpte en 3 år gammal 213 de hade fått i inbyte.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Jag har en Rider R115C och kan säga att 95 klippbord på två knivar är lite i överkant vad remmen orkar att driva, även vid normal klippning. Lätt att den slirar lite samt att i o med att det är en rem som driver allt så bryts remmen åt "fel" håll.

Så antingen modellen mindre eller modellen större är mitt råd.
Jag tittar även jag på att uppgradera till R214TC.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
knutars knutars skrev:
På Husqvarnas hemsida står det följande:

"Enkel att rengöra och underhålla

Du kan enkelt luta riderns klippaggregat uppåt utan några verktyg. På så sätt kan du enkelt utföra rengöring och underhåll."

Det måste betyda att även den minsta modellen har fällbart klippdäck. Köp den och spara tio tusen till en fin present till gumman ^_^
Jag ska in till återförsäljare för att klämma och känna på dom inom kort, ska undersöka detta då =)
Investerar man dessa pengar i en klippare vill man enkelt kunna hålla den fräsch & ren tänker jag :)
 
W WilleR skrev:
Med den gräsmattan skulle jag köpa en klipprobot.
Då får du pengar över och kan sitta i solstolen med en (lätt)öl i handen och se den jobba..
Köpte en förra året. Helnöjd, har ca 1000kvm gräs i "två våningar" (souterränghus)..
Åkklipparen säljs i vår (när den kommer..)
Vi har denna diskussion i fikarummet på jobbet varje gång jag tjatar om gräsklippare.
Jag förstår helt idén, grannen & vänner har robot så jag ser absolut alla fördelar,
har själv tex robotdammsugare inne jag diggar stenhårt.

Men jag gillar helt enkelt att köra åkgräsklippare,
dessutom har den mugghållare så (lätt)ölen får åka med :rofl: :beer:
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
När vi handlade åkgräsklippare var återförsäljarens (som har serviceverkstad också) argument för 200-serien att det är en beprövat design som har funkat i decennier. 100-serien var dyrare att serva, ändrade delar oftare och höll inte lika bra så återförsäljningsvärdet minskade snabbare.
Om det är sant vet jag inte, men de har haft affären/verkstaden i typ 50 år så lite koll borde de ha.
Det slutade med att vi köpte en 3 år gammal 213 de hade fått i inbyte.
Såg nu att maskinklippet.se/duabhuset/bygghemma har 214TC för 31 900 pinjatas,
det är ett riktigt trevligt pris. Ska se hur nära min lokala återförsäljare kan komma detta pris.
Köper jag ny maskin vill man nog ha god relation med lokala återförsäljaren :)

Frågan är bara om den är för klumpig för min trädgård, kommer jag åt överallt eller känns den för stor.. :thinking:
 
J jyrgen79 skrev:
Jag har en Rider R115C och kan säga att 95 klippbord på två knivar är lite i överkant vad remmen orkar att driva, även vid normal klippning. Lätt att den slirar lite samt att i o med att det är en rem som driver allt så bryts remmen åt "fel" håll.

Så antingen modellen mindre eller modellen större är mitt råd.
Jag tittar även jag på att uppgradera till R214TC.
Riktigt bra input! Tack!
Blir det 100 serien köper jag den för att jag vill ha en smidig maskin, så då blir det lilla klippbordet.
(y)(y)
 
Har en ny 214 sen förra sommaren. Köpte DenDen hylte för runt 35. Men den var mindre och smidigare än vad jag trodde. Den är helt klart värt de extra pengarna för en tvåcylinders. Går tyst lugnt och starkt.
 
Var hos ÅF idag och klämde på dom...
På vägen dit intalade jag mig att jag ska INTE köpa nån utan smälta över helgen mm....
Men råkade resservera en ny 214 tc med 94cm klippagg
Hämtar den om 2v :geek::cool:
 
  • Gilla
jyrgen79 och 1 till
  • Laddar…
Nöjd så in i bänken!
:ok::ok::ok:
Orange åkgräsklippare parkerad utomhus nära ett rött skjul och en vit bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange Husqvarna åkgräsklippare parkerad utomhus framför en röd bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:rofl:
 
  • Gilla
greger911 och 7 till
  • Laddar…
Kniven framtill i mitten ser verkligen ut att kunna komma åt under buskar, bänkar och what have you. Nice Ride!
 
knutars knutars skrev:
Kniven framtill i mitten ser verkligen ut att kunna komma åt under buskar, bänkar och what have you. Nice Ride!
Jag e gööörnöjd :cool:

 
  • Gilla
greger911 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.